کد مطلب: ۷۵۹۹۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

از بورس کالا «ریسپکت» بخریم یا نه؟

از بورس کالا «ریسپکت» بخریم یا نه؟

بر اساس اعلام بورس کالا قرار است خودروی ریسپکت این هفته روی تابلوی معاملات برود و روی قیمت آن رقابت شود؛ این خودرو را با چه قیمتی از بورس بخریم که به صرفه باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بالاخره شورای رقابت پس از کش و قوس‌های بسیار زیاد موافقت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد اما این عرضه قرار است مشروط باشد و دولت نیز سهمی در عرضه خودرو داشته باشد.

شورای رقابت در دو هفته اخیر رسما با عرضه خودرو دربورس کالا مخالفت کرد و به دنبال سود خود از این عرضه بود.

این شورا در دستورالعملی عرضه خودرو در بورس کالا را لغو کرد اما پس از آن با برگزاری جلسات متعدد توسط شورای رقابت و شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا مشروط شد.

در حال حاضر قرار است عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود اما 85 درصد از مابه‌التفاوت این عرضه به جیب دولت می‌رود.

برخی عقیده دارند که این عرضه تفاوت چندانی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد و تنها مزیت آن شفافیت است که دولت دست در شفافیت برده است.

ریسپکت را با چه قیمتی از بورس بخریم؟

بر اساس اعلام بورس کالا روز سه‌شنبه 25 بهمن ماه 300 دستگاه ریسپکت سفید و 200 دستگاه ریسپکت مشکی روی تابلوی معاملات خواهد رفت.

قیمت پایه این خودرو در بورس کالا 643 میلیون تومان است و فرد متقاضی باید تمام این مبلغ را به عنوان پیش‌پرداخت در حساب وکالتی خود داشته باشد.

بر اساس محاسبات انجام شده اگر متفاضی ریسپکت را با قیمت پایه بخرد با هزینه‌های جانبی و مالیات باید 738 میلیون و 724 هزار تومان پرداخت کند. البته با توجه به زمان تحویل باید زمان خواب را نیز محاسبه کرد و هزینه خواب این محصول بیش از 38 میلیون تومان است؛ اما با وجود این هزینه‌ها این خودرو حدود 570 میلیون تومان از بازار آزاد ارزان‌تر است.

با توجه به هزینه‌ها و اختلاف قیمت بازار، بالاترین قیمت برای خرید ریسپکت از بازار یک میلیارد و 28 میلیون تومان است و اگر خریدار قیمتی بیش از این عدد تعیین کند ممکن است با زیان مواجه شود. هزینه خواب این خودرو با قیمت یک میلیارد و 28 میلیون حدود 60 میلیون تومان است و با بازار آزاد نیز اختلاف 128 میلیون تومانی دارد.

یعنی متقاضیان خرید ریسپکت از بورس کالا باید میانگین قیمت 643 میلیون تا یک میلیارد و 28 میلیون تومان را ثبت کنند تا از خرید خود نسبت به بازار آزاد سود ببرند.

به این ترتیب می‌توان گفت خرید ریسپکت از بورس کالا برای متقاضی سود 570 میلیونی تا 128 میلیون تومانی خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا باید 100 درصد مبلغ تو حساب باشه؟!؟ فقط به نفع پولداراست

  • ناشناس

    درود علت گرانی خودرو. فقط بی ارزشی پول نیست.. یک سری ادم ها هستند دارند حرص طمع زیادی به پول دارند. یا اینکه پول باد اورده دارند اینهمه پول بابت این ماشینهای بی ارزش میدهند

  • ناشناس

    خریداران باید با پایین ترین قیمت ممکن از بورس خریداری کنند

  • فواد اکبری

    از بورس. خودرو نخرید ارزان میشود تنها راه چاره سزای گران‌فروشی نخریدن است

  • فواد اکبری

    از بورس خودرو نخرید به خاطر خشنؤدی خدا و هموطنان عزیز که توانایی. خرید خودرو از بورس را ندارند چون که برس مزایده است و مصرف کننده واقعی کم درآمد

  • ناشناس

    فعلا با بورس کالا حسابی جیب ملت را میزنن
    و عامل گرانی و بی سامانی همین بورس کالا هست

  • کارن

    با سلام
    واقعا حضور شورای رقابت در یک بازار انحصاری چه توجیحی دارد؟!
    واقعا فروش خودرو در یک بازار انحصاری توسط بورس چی معنی می دهد؟! مغز آدم هنگ میکنه.
    کلا مفاهیم رقابت و بورس در ایران باید عوض شود البته در حال حاضر عوضش کرده اند.

  • ناشناس

    نام خدا . بورس کالا بستری مناسب برای ثروتمندان جامعه است بورس کالا فقط ثروتمندان ودلاللان را ثروتمند می کنه و فقرا رافقیرتر وهیچ راهی برای ثروت بند شدن نمی گذارد . فقیری یا مصرف کننده واقعی که500 میلیون پیدا نمی کند در بازار ازاد ماشین بخرد. چطور می تواند 50 میلیون پایین تر از ان در بورس کالا بخرد. تازه پایه قیمت در بورس کالا فانتزی و غیر عملی است احساس میشود خودشون( خودرو سازان وبورس و.. تقاضای کاذب انجام می دهند تا کشف قیمت با دوبرابر قیمت بفروشن. که همشون سود ببرند حتی دلالان . اما فقران وافراد ضعیف جامعه باید همیشه از این بی عدالتی متحمل زجز روحی وجسمی شوند وامید به اینده با این همه بی عدالتی را از دست دادهاند. یه ذره هم به فکر افراد ضعیف جامعه که تعدادشون خیلی بیشتره باشید.

  • ناشناس

    حکومت درخدمت پولدارها….. پولدارها هم سهمشون و میدن

  • ناشناس

    خوش به حال دلالها
    برای ما که خودرویی که حداقل بیست سال پشتیبانی قطعه نداشته باشد مفت هم گران است