کد مطلب: ۴۱۵۱۱۹

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت:

از تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ تا رشد اقتصادی ترکیه

از تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ تا رشد اقتصادی ترکیه

اکونومیست در شماره منتشرشده در هفتم دسامبر، به وقایع اقتصادی هفته گذشته از تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ تا استعفای مدیران شرکت آلفابت پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در گزارشی به بررسی وقایع اقتصادی هفته گذشته پرداخته است.

با افزایش عدم قطعیت در مورد پایان جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، بازارهای سرمایه هفته ناآرام و بی‌ثباتی را پشت سر گذاشتند.

پیش‌تر دونالد ترامپ اعلام کرده بود که اگر تا 15 دسامبر دو کشور به توافق نرسند، تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای وارداتی چین وضع خواهد کرد.

هفته گذشته اما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق تجاری با چین ندارد و احتمالا تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر 2020 صبر خواهد کرد.

***

اقتصاد ترکیه در سه ماهه سوم سال 0.9 درصد رشد کرد. این رشد بیشتر به بخش کشاورزی و صنعت مربوط می‌شود. بخش‌ ساخت‎‌وساز اما که از حمایت دولت برخوردار است، طی این مدت 7.8 درصد کاهش یافت.

***

در اقدامی غیرمنتظره، بنیانگذاران گوگل لری پیج و سرگئی برین از مدیریت آلفابت (شرکت مادر گوگل) استعفا دادند. آنها همچنان به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره و سهامداران این شرکت به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما دیگر نقش مدیریتی نخواهند داشت.

آنها اعلام کرده‎اند که دیگر کمپانی آلفابت نیاز به دو مدیرعامل و یک رئیس ندارد.

ساندار پیچای مدیرعامل اجرایی گوگل، حالا مسئولیت دیگری را هم برعهده گرفته است. او قرار است مدیریت آلفابت را در اختیار بگیرد.

***

ترامپ هفته گذشته دو کشور برزیل و آرژانتین را به دستکاری و تضعیف تعمدی ارزهای ملی خود متهم و تهدید کرد که قصد دارد تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از هر دو کشور را افزایش دهد.

علاوه بر این، دوشنبه گذشته، دولت آمریکا اعلام کرد، ممکن است تعرفه‌های گمرکی کالاهای فرانسوی را تا 100 درصد و به ارزش دو میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش دهد.

این کالاها شامل محصولاتی چون نوشیدنی، پنیر و لوازم آرایشی هستند. آمریکا اعلام کرده، تعرفه‌ها به این دلیل افزایش خواهند یافت که مالیات جدید خدمات دیجیتالی فرانسه به شرکت‌های تکنولوژی آمریکا آسیب می‌رساند.

***

سازمان تجارت جهانی هفته گذشته ادعای اتحادیه اروپا را مبنی بر اینکه شرکت‌ هواپیماسازی ایرباس دیگر از این سازمان یارانه دریافت نمی‌کند، رد کرد.

در گزارشی جدید از سوی نهاد نظاراتی تجاری مستقر در ژنو، مشخص شده است این کمپانی همچنان یارانه دریافت می‌کند.

این دومین پیروزی شرکت آمریکایی بوئینگ در ماه‌های اخیر در برابر بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی ایرباس محسوب می‌شود.

در ماه اکتبر هم سازمان تجارت جهانی رسما به آمریکا مجوز داد تا علیه سیاست‌های تجاری اتحادیه اروپا در حمایت از ایرباس و همچنین کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا که در تولید هواپیماهای ایرباس نقش دارند، اقدام کند و بر واردات کالا از این کشورها به ارزش 7.5 میلیارد دلار تعرفه وضع کند.

***

برخلاف روابط تجاری در سایر نقاط جهان، ژاپن قرار است در ازای پرداخت مالیات کمتر برای صادرات کالاهای صنعتی‌اش به آمریکا، بازارهای خود را به روی محصولات کشاورزی و دامداری ایالات متحده باز کند و تعرفه‌های خود را بر گوشت گاو و خوک آمریکا پایین آورد.

***

تولید ناخالص داخلی برزیل در سه ماهه سوم سال جاری 1.2 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالاتر بود.

پس از رکود شدید سال‌های 2015 و 2016، حالا رونق اقتصادی این کشور شدت گرفته است. به لطف کاهش نرخ بهره، هزینه‌های مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری تجاری در سه ماهه سال جاری افزایش یافته است.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.