کد مطلب: ۷۲۸۳۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت استقبال از عرضه خودرو در بورس چیست؟

علت استقبال از عرضه خودرو در بورس چیست؟

چند وقتی می‌شود که عرضه خودرو در بورس آغاز شده و در این مدت مردم استقبال خوبی از این عرضه‌ها داشتند. مزیت عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند ماهی می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده است. در این مدت خودروهای زیادی در بورس عرضه شد و تقریبا تمام این خودروها به واسطه تفاوت قیمتی عمده با بازار آزاد مورد استقبال مردم قرار گرفت.

روز گذشته نیز عرضه دیگری در بازار سرمایه صورت گرفت و پژو 207 بالاخره پس از حواشی بسیار زیاد در بورس کالا عرضه شد.

در معاملات دیروز در حالی قیمت پایه این خودرو ۱۸۷ میلیون تومان تعیین شده بود که در جریان معاملات و تقاضا تا قیمت ۳۶۶ میلیون تومان هم بالا رفت که به معنای افزایش حدود ۹۵ درصدی نسبت به قیمت پایه است.

با در نظر گرفتن ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی 4 میلیون و ۳۷۰ هزار تومان هزینه شماره‌گذاری و بیمه، قیمت نهایی پژو ۲۰۷ برای خریداران در سقف قیمتی، حدود ۴۱۹ میلیون تومان تمام می‌شود. با توجه به قیمت ۴۴۶ میلیون تومانی در بازار آزاد،‌ سرمایه‌گذاران بورسی پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی، این خودرو را ۲۷ میلیون تومان پایین تر از قیمت بازار خریدند.

کمترین قیمت معامله شده پژو ۲۰۷ نیز ۳۴۴ میلیون تومان بود که افزایش 82 درصدی را نسبت به قیمت پایه نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن مالیات، عوارض قانونی و سایر هزینه‌ها، قیمت نهایی این خودرو برای خریداران در کف قیمتی حدود ۳۹۱ میلیون تومان تمام شده که ۵۵ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد است.

به طور میانگین، خریداران پژو ۲۰۷ را در قیمت حدود ۳۴۳ میلیون تومان از بورس کالا خریدند که با توجه به سایر هزینه‌ها، ‌قیمت تمام شده به طور میانگین برابر با حدود ۳۹۲ هزار تومان خواهد بود. این رقم به معنای این است که امروز پژو ۲۰۷ به طور میانگین ۵۴ میلیون تومان از بازار آزاد ارزان‌تر تمام شد.

207 در بورس

چرا از عرضه خودرو در بورس استقبال شد؟

عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند رانت بازار خودرو را کاهش دهد. از سوی دیگر کارخانجات و خریداران نیز می‌توانند سود بیشتری ببرند چرا که محصول را به قیمت معامله می‌کنند.

اگر نگاهی به سازوکار عرضه خودرو در بازار آزاد داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قیمت‌گذاری دستوری و انحصار خودروها سبب شده سیل تقاضا برای خرید این محصول تولیدی به وجود آید و از سوی دیگر نیز دو شرکت خودروساز با برگزاری قرعه‌کشی مانع از شفافیت این صنعت شوند.

مطابق اصول علم اقتصاد زمانی که تقاضا از حالت عادی خارج می‌شود با بهره‌گیری از برخی سازوکارها تمام تلاش‌ها به کار گرفته می‌شود که سطح تعادل به بازار بازگردد؛ به عنوان مثال زمانی که تقاضا برای انرژی‌هایی همچون گاز یا برق افزایش می‌یابد دولت با استفاده از یک سری ابزارهای در دسترس مثل رسانه‌ها اقدام به هشدار و در نهایت کاهش تقاضا می‌کند.

هدف اصلی هر تولیدکننده‌ از تولید محصول کسب سود است اما در اغلب مواقع بسیاری از خودروهای تولیدی هزینه‌های قابل توجهی را در بازار آزاد به خریدار تحمیل می‌کنند؛ همین امر بر کاهش تقاضا اثر می‌گذارد. اما حالا با ورود چند خودرو به بورس کالا و کاهش نسبی قیمت این محصولات، این مساله نیز رفع شده است.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.