کد مطلب: ۲۱۳۹۹۷

استقبال ایران از همکاری چین برای ثبات منطقه

استقبال ایران از همکاری چین برای ثبات منطقه

سفیر ایران در پکن در گفت‌وگو با یک نشریه چینی، با تاکید بر اینکه خاورمیانه قوی و امن اولویت ایران است، گفت: چین می‌تواند با همکاری ایران و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای به برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه کمک کند.

علی‌اصغر خاجی سفیر ایران در چین، در گفت‌وگو با روزنامه گلوبال تایمز، در پاسخ به سوالی درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره روابط ایران با غرب و شرق گفت: ایران در طول روابط تاریخی‌اش با غرب به میزان زیادی از رویکرد خصومت‌آمیز آن به اشکال مختلف از جمله استثمار و نقض حق خود برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشتش از طریق کودتا، حمایت از رژیم سرکوبگر پهلوی و … رنج برده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 نیز غرب به رهبری آمریکا همین رویکرد را با روش‌هایی جدید ادامه داد و هشت سال جنگ را علیه ایران تحمیل، تحریم‌های اقتصادی سخت و ناعادلانه را علیه ایران اعمال و پیشرفت علمی و تکنولوژی جوانان ایران را محدود کرد. رفتار خصمانه غرب با ایران در خاطرات ایرانی‌ها نقش بسته و منجر شده است که آنها به غرب از این منظر نگاه کنند.

خاجی خاطرنشان کرد: اما ملت ایران چنین تجربه‌ای را از شرق ندارد. ما بر سر مسائل مختلف با روسیه و چین که دو قدرت بزرگ شرق محسوب می‌شوند، اتفاق نظر داریم.

از جمله در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همچون صلح و ثبات بین‌الملل، چند جانبه‌گرایی، مقابله با تروریسم و موارد دیگر. بنابراین این یک ضرورت بود که ما همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم و روابط دو جانبه‌مان را تقویت کنیم و از این‌رو مشارکت راهبردی جامع با چین را در سال 2016 ایجاد کردیم.

چین در مدت زمان بسیار سخت هشت سال جنگ و تحریم‌های ناعادلانه دوست ما بود و در کنار ملت ایران ایستاد. ما به طور قوی بر این باوریم که شرق می‌تواند به طور سازنده به ایجاد روابط بین‌المللی صلح‌آمیز و باثبات تحت چندجانبه‌گرایی کمک کند.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی درباره رویکرد آمریکا که تهدید به پاره کردن یک جانبه برجام می‌کند و در عین حال خود ظرفیت‌های تسلیحات هسته‌ای‌اش را گسترش می‌دهد، اظهار کرد: آمریکا همواره از سیاست‌های دوگانه‌اش بهره می‌برد که یک رفتار ادامه‌دار در روابط بین‌المللی‌اش به شمار می‌آید و سبب شده تا این کشور برای همکاری‌ها غیرقابل اعتماد باشد. برجام بهترین نمونه برای اثبات این ادعا است.

این یک سند بین‌المللی است که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تایید و تصویب رسید. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون 10 بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است اما متاسفانه دولت آمریکا با بهانه‌های بی‌اساس و غیرمشروع خود که اساسا بی‌معنی هستند، به طور مکرر تعهداتش در برجام را نقض کرده است. به طور قطع این رفتار غیرمسئولانه آمریکا بی‌اعتمادی به این کشور را افزایش و آن را بیش از پیش منزوی می‌کند.

وی تصریح کرد: حقیقت این است که در حالی که آمریکا اتهامات بی‌اساس خود علیه ایران را درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تکرار می‌کند، خود در حال پیشبرد دستور کاری برای توسعه و تقویت ظرفیت‌های تسلیحات هسته‌ای‌اش است.

این کشور صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی را نابود خواهد کرد و به ایجاد دور جدید رقابت تسلیحاتی در میان کشورها منجر خواهد شد. واضح است که این سیاست دوگانه به ویژه در رفتارهایش با ایران نشان دهنده عملکرد حقیقی آمریکا در روابط بین‌الملل است.

علی‌اصغر خاجی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران در پروژه چین برای احیای جاده ابریشم نقشی راهبردی دارد و تاکنون چه دستاوردهایی در نتیجه همکاری میان دو کشور در این چارچوب حاصل شده است، گفت: ایران در طول مسیر تاریخی جاده ابریشم یک پل جهانی برای برقراری ارتباط غرب و شرق محسوب می‌شد.

اکنون در کُریدورهای حمل و نقل بین‌الملل همچون کُریدور حمل و نقل اروپا-قفقاز-آسیا، ایران می‌تواند یک نقش سازنده برای ارتباط میان چین و آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و اروپا ایفا کند. ایران برای ساخت مشترک جاده ابریشم دریایی قرن 21، از گذرگاه‌های بسیار مهمی همچون چابهار برخوردار است.

ما از پروژه‌های متعدد در زمینه‌های مختلف برای همکاری دفاع کرده و آماده‌ایم تا با چین برای اجرای پروژه‌های مربوط به چابهار همکاری کنیم.

ایران یک کشور غنی در زمینه منابع نفت و گاز محسوب می‌شود و چین می‌تواند برای تضمین نیازهایش در زمینه انرژی در فرآیندهای صنعتی کردن این مسئله را مدنظر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایران از همان ابتدا از ابتکار عمل رئیس‌جمهور چین برای احیای جاده ابریشم استقبال کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز پیشرفتهای قابل توجهی برای واقعی کردن پروژه یک کمربند-یک جاده حاصل شده است.

ایران به طور قوی بر اهمیت همکاری در این پروژه‌ها تاکید می‌کند چراکه به آن به عنوان یک عرصه عملی نه تنها برای منافع دو جانبه بلکه برای توسعه و پیشرفت تمام کشورهای منطقه نگاه می‌کند.

سفیر تهران در پکن در پاسخ به این سوال که چین بزرگترین شریک تجاری چین است و روابط تجاری چین با ایران چگونه منجر به رشد ایران شده است، بیان کرد: چین در طول چند سال اخیر اولین شریک تجاری ایران بوده و این کشور بزرگترین مشتری انرژی در جهان است و ایران نیز از منابع غنی نفت و گاز برخوردار است.

بنابراین تامین انرژی و امنیت می‌تواند نقش سازنده‌ای در روابط دو جانبه میان دو کشور ایفا کند. علاوه بر این چین یک کشور توسعه یافته در زمینه صنعت، فناوری و نوآوری محسوب می‌شود که می‌تواند یک زیربنای ارزشمند برای تقویت و تسریع همکاری دو جانبه باشد.

وی افزود: جذب سرمایه خارجی نیز در برنامه توسعه ششم ایران به میزان زیادی مورد توجه بوده است. بنابراین در همکاری‌های کنونی ارتقای روابط دو جانبه در زمینه اقتصادی و سرمایه‌گذاری به پیشرفت و توسعه ایران کمک خواهد کرد.

علاوه بر این چین برای ارتقا و تقویت روابط دو جانبه‌اش با ایران به عنوان یک شریک باثبات و قابل اعتماد در منطقه استراتژیک خاورمیانه در موضعی سودمند قرار خواهد گرفت.

خاجی در پاسخ به این سوال که حضور چین در مسائل خاورمیانه رو به افزایش است و ارزیابی وی از نفوذ این کشور در منطقه چیست، تصریح کرد: خاورمیانه در طول تاریخ به دلیل موقعیت استراتژیک و حساسش محل درگیری یا همکاری میان قدرتهای بزرگ بوده است.

متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط آمریکا در خاورمیانه این منطقه درگیر جنگ‌های داخلی، افراطی‌گرایی، تروریسم، سقوط کشورها و مشکلات امنیتی شده است که بدون شک بر امنیت جهان تاثیر می‌گذارد.

سفیر ایران در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست‌های منطقه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای ایجاد ثبات داخلی و فراگیر در خاورمیانه بنا شده است. همانطور که دکتر ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز به‌تازگی گفته است خاورمیانه قوی و امن اولویت ایران است.

به همین دلیل بود که ما سازوکار گفت‌وگوی منطقه‌ای جامع برای معماری امنیت منطقه را مطرح کردیم. ما براین باوریم که ناامنی خواستگاه تروریسم و افراطی‌گری است و تا زمانی که ناامنی در خاورمیانه وجود دارد، هیچ کشوری از پیشرفت، توسعه و رفاه بهره‌مند نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: ما به طور قوی معتقدیم که چین در سیاست‌هایش در خاورمیانه می‌تواند با همکاری ایران و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در این منطقه نقش ایفا کند. ما همیشه از مشارکت چین در این زمینه استقبال می‌کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.