کد مطلب: ۸۰۲۷۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین تلاش‌های دولت برای حفظ فاطمی‌امین/ اهدای ۷۵ خودرو به مجلس صحت دارد؟

آخرین تلاش‌های دولت برای حفظ فاطمی‌امین/ اهدای 75 خودرو به مجلس صحت دارد؟

دهم اردیبهشت استیضاح وزیر صمت در مجلس انجام می‌شود. این برای بار دوم طی شش ماه اخیر است که رضا فاطمی‌امین باید پاسخ‌گوی نمایندگان باشد. اما در آستانه این استیضاح، احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس، از اهدای 75 خودروی شاسی بلند توسط وزارت صمت به نمایندگان خبر داده است. آیا باز هم فاطمی‌امین می‌تواند با چنین ترفندهای مهر ابقای خود در کابینه را بزند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، امروز در گفتگو با تسنیم مدعی شد که در جریان رأی اعتماد دوباره نمایندگان به وزیر صمت در آبان 1401 بین ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت. گرچه وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرد، اما در صورت صحت این ادعا بعید نیست که استیضاح دوباره وزیر صمت ریشه در چنین رانت‌هایی داشته باشد.

یعنی هر گاه برخی نمایندگان به خودرو یا هر رانت دیگری نیاز پیدا کنند با چنگ‌زنی به ترفند استیضاح نیاز خود را برطرف سازند.

علیرضابیگی در این زمینه هم توضیح داد که تکلیف خودروهای شاسی بلندی که در اختیار مجلس قرار گرفت و ارتباطش با منتفی شدن استیضاح باید مشخص شود. انتظار این است که هیات رئیسه در این خصوص ورود پیدا کند و موضوع این خودروها را به صورت نقد مشخص کنند که چه بوده است؟

البته وزارت صمت تاکید کرد: این ادعا کاملا کذب است و این وزارتخانه پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد.

فاطمی‌امین در پاسخ به اینکه یکی از نمایندگان مدعی شده است، برای منتفی شدن استیضاح قبلی، شما به برخی نمایندگان خودرو داده‌اید، گفته است: حتی اگر یک مورد بود، بگویید تا خودم پیگیری کنم؛ چنین چیزی صحت ندارد.

استیضاح وزیر صمت همچنان پابرجاست

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتگو با تجارت نیوز درباره ادعای مطرح شده عنوان کرد: بنده این موضوع را در رسانه‌ها خوانده‌ام، اما ندیده‌ام. از همین رو این مسئله را تائید نمی‌کنم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای حفظ فاطمی‌امین به دنبال تشکیل یک وزارتخانه جدید است؟ نیز توضیح داد: این موضوع تنها در حد حدس و گمان است و به نظر بنده نمی‌تواند درست باشد؛ چراکه پیش از اینکه دولت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی را فرستاده بود، رای می‌آورد این امکان وجود داشت که رئیس جمهور فاطمی‌امین را به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کند.

او افزود: اما اکنون دولت قرار است لایحه تشکیل وزارت بازرگانی و تنظیم بازار را تقدیم مجلس کند، که حتی در این صورت بحث استیضاح وزیر صمت همچنان در روز یکشنبه پابرجاست و این دو از لحاظ زمانی با یکدیگر اتفاق نمی‌افتند.

امکان پس‌گیری امضای استیضاح‌کنندگان نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بعید است که در صورت استیضاح وزیر در روز یکشنبه و از سوی دیگر رای مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی، دولت اقدام به معرفی وزیر استیضاح‌شده برای وزارت صمت کند.

رحیمی درباره اینکه 22 نفر رای استیضاح خود را پس گرفته‌اند، توضیح داد: بنده این موضوع را تائید نمی‌کنم؛ چراکه اصل استیضاح اعلام وصول شده است و رای 40 نفر در سامانه مجلس ثبت شده و امکان بازپس‌گیری رای در سامانه وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، در صورت استیضاح وزیر صمت در روز یکشنبه، بعید به نظر می‌رسد که دولت به دنبال معرفی فاطمی‌امین برای وزارت بازرگانی و تنظیم بازار باشد؛ از این رو تنها در صورتی ماندن او در دولت قوت بیشتری می‌گیرد که پیش از جلسه استیضاح، مجلس به تشکیل وزارت جدید رای مثبت بدهد که در این صورت ماندن فاطمی‌امین در دولت سیزدهم قوت بگیرد.

برای مطالعه بیشتر پشت پرده تاسیس وزارت بازرگانی/ تاسیس «وزارتخانهِ فاطمی امین»! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.