کد مطلب: ۶۸۰۷۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی در بازار دارو/ «طرح دارویار» چیست؟

اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی در بازار دارو/ «طرح دارویار» چیست؟

هفته گذشته خبری آمد که می‌شد آن را به معنای خیز آرام دولت برای اصلاح ارز ترجیحی دارو تعبیر کرد، وزیر بهداشت اعلام کرده بود که با دستور رئیس جمهور، سازمان برنامه اعتباری هشت هزار میلیارد تومانی برای خرید دارو به بیمه‌ها داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ادامه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دولت زودتر از آنچه انتظارش می‌رفت سراغ بازار دارو رفت.

تغییر نحوه توزیع ارز دارو با هدف پایان دادن به سوء استفاده‌های رایج در این بازار، یکی از مهمترین توجیهاتی بود که دولت برای اصلاح ارز ترجیحی می‌آورد. اما در نهایت بعد از اینکه دولت توانست نظر مثبت مجلس را برای اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی بردارد، دارو در کنار نان و بنزین حکم اضلاع مثلث استثنایی این برنامه شدند.

دولت متعهد شد تا یارانه این سه قلم کالای اساسی به مانند قبل توزیع و در اختیار تمام دهک‌های درآمدی قرار بگیرد. اما به صورت مشخص قرار شد تا برای پایان دادن به سوء استفاده در بازار دارو و درمان، مسئولیت توزیع یارانه دارو به موسسات بیمه واگذار شود.

هم به دلیل آنکه بیمه‌ها سازوکار لازم برای اجرای مسئولیت جدید را نداشتند و نیز به دلیل اینکه دولت اعلام کرد که اصلاح قیمت برخی اقلام ضروری را به سال آینده محول کرده است، انتظار می‌رفت یارانه دارو تا پایان سال ۱۴۰۱ به همین سیاق توزیع شود.

اجرای خاموش اصلاح ارز ترجیحی دربازار دارو

اما هفته گذشته خبری آمد که می‌شد آن را به معنای خیز آرام دولت برای اصلاح ارز ترجیحی دارو تعبیر کرد، وزیر بهداشت اعلام کرده بود که با دستور رئیس جمهور، سازمان برنامه اعتباری هشت هزار میلیارد تومانی برای خرید دارو به بیمه‌ها داده است.

یک هفته بعد از این ماجرا بار دیگر بار وزیر بهداشت در صحنه حاضر شد تا ضمن رونمایی از طرح جدیدی موسوم به «دارویار» از جزئیات بیشتری در این باره خبر بدهد: داروهایی که به صورت کامل وارداتی هستند با پرونده الکترونیک صرفاً به بیمار داده می‌شود و به دست غیر بیمار نمی‌رسد. در این زمینه نیز دیدیم اگر چند برابر میزان مصرف بیماران دارو تولید یا وارد شود ولی از راه‌های مختلف قاچاق می‌شد، یکی از منافع طرح دارویار آن است که جلوی قاچاق دارو گرفته می‌شود. در این زمینه می‌گفتند که ما تنها به ۸۰ میلیون ایرانی خدمت نمی‌دهیم بلکه به ۴۰۰ میلیون نفر که شامل مردم کشورهای همجوار نیز بود، ارائه خدمت می‌کردیم.

مطابق خبری که ایسنا آنرا منتشر کرده‌است، عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم ادامه داد: پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت تامین مواد اولیه دارویی پرداخت می‌شد و به این ترتیب یارانه را به ماده اولیه می‌دادیم، نه به مردم و بر همین اساس هم تولید انجام می‌شد؛ بنابراین وقتی به‌راحتی و بدون بیمه بتوان مقدار فراوانی از این داروها را فراهم کرد، مشخص است که به راحتی هم قاچاق می‌شود؛ اما وقتی تامین مواد اولیه با نرخ نیمایی صورت می‌گیرد و یارانه سلامت به بیمار داده می‌شود قاعدتاً منابع مالی ما نیز هدایت‌شده خواهد بود. هدف ما این است که دارو به دست مصرف‌کننده برسد و این موضوع از قاچاق جلوگیری می‌کند.

از مجموع این صحبت چنین برمی‌آید که دولت سیزدهم زودتر از آنچه انتظارش می‌رفت برنامه اصلاح ارز ترجیحی را به مرحله بازار دارو و درمان رسانده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.