کد مطلب: ۱۷۶۶۱۳

تصویب اصلاح قانون مربوط به بازنشستگان مشاغل سخت

تصویب اصلاح قانون مربوط به بازنشستگان مشاغل سخت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت اصلاح قانونی از تامین اجتماعی مربوط به بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور موافقت کردند.

حسین امیرخامکانی در جلسه علنی صبح امروز مجلس به عنوان یکی از طراحان طرح اصلاح تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون تامینی، گفت: در سال ۸۰ تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی اصلاح شد که به موجب آن کارفرمایان مشاغل سخت و زیان‌آور باید چهار درصد بیشتر از حق مقرر، حق بیمه پرداخت کنند. نحوه پرداخت نیز به صورت یکجا و اقساطی تعیین شد. منظور از یکجا این بود که کارفرمایان می‌توانند در زمان تسویه حساب این چهار درصد مازاد را پرداخت کنند یا اینکه به صورت اقساطی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: بعد از آن کارفرمایان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در قانون آمده است آنها می‌توانند چهار درصد را یکجا پرداخت کنند پس دیگر ضرورتی به پرداخت ماهانه آن نیست و کارفرمایان می‌توانند در زمان بازنشستگی کارگر این پول را یکجا بپردازند. دیوان عدالت اداری نیز با این موضوع موافقت کرد.

نماینده زرند یادآور شد: این روند باعث شد که کارفرمایان برای فرار از پرداخت چهار درصد مازاد حق بیمه برای مشاغل سخت، کارگری که در آستانه بازنشستگی است را حداقل دو سال قبل از بازنشستگی از کار بیکار کنند یا اینکه واحدهای تولیدی که تعداد افراد در معرض بازنشستگی آن زیاد است را ورشکسته اعلام کرده و کلا تعطیل کنند.

به گفته وی، این قانون ظلم آشکار به کارگر است. باعث می‌شود که کارگران در آستانه بازنشستگی بیکار شده و از مزایای بازنشستگی برخوردار نشوند. نمونه این موارد را ما بسیار دیده‌ایم به همین دلیل لازم است که این موضوع به فوریت اصلاح شود تا مشکل این کارگران که دارای مشاغل سخت و زیان‌آور بوده حل شود و آنها در آستانه بازنشستگی بیکار نشوند.

این طرح بدون اظهار نظر نماینده مخالفی،‌ با ۱۹۲ رای موافق از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.