کد مطلب: ۳۳۳۴۱۲

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان مطرح کرد:

بانک‌ها عامل اصلی رشد نقدینگی هستند/اصلاح نشوند تورم بزرگ‌تری در راه است

بانک‌ها عامل اصلی رشد نقدینگی هستند/اصلاح نشوند تورم بزرگ‌تری در راه است

یک اقتصاددان عنوان کرد: وقتی تورم بالا می‌رود دولت به دنبال کنترل قیمت‌ها می‌رود و اصرار به کنترل قیمت‌ها به رکود منجر می‌شود، این همه در حالی است که ما در شرایط تحریم هم قرار داریم و طبیعی است جمع این دو به رکود بیشتر دامن می‌زند.

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان روز گذشته در همایش بررسی بحران بانکی در ایران، وجود نقدینگی فزاینده در کشور را چالش اول اقتصاد ایران دانست که حل آن نیازمند اقدام عاجل است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عبده‌ تبریزی، بانک‌ها را عامل اصلی رشد فزاینده نقدینگی در کشور دانسته که منجر به خلق‌ بحران‌های متعدد شده است. وی گفت: بنابراین برای کنترل نقدینگی، ابتدا باید به فکر اصلاح نظام بانکی بود. چنانچه در اصلاح نظام بانکی و کنترل نقدینگی تعلل کنیم، باید همچنان منتظر شوک ارزی و تورم بسیار بالاتر باشیم.

این اقتصاددان افزود: با بروز بحران بانک‌ها شاهد افزایش برداشت بانک‌ها و متعاقب آن بالا رفتن تورم بودیم که تا پایان سال و آغاز سال آینده روند افزایشی خواهد داشت. سودهای عجیب‌و‌غریب پرداختی از سوی نظام بانکی آدرس‌های غلطی به اقتصاد ایران داده و منابع را به سمتی برده که عملا بازدهی بالایی ندارند.

عبده‌ تبریزی ادامه داد: وقتی تورم بالا می‌رود دولت به دنبال کنترل قیمت‌ها می‌رود و اصرار به کنترل قیمت‌ها به رکود منجر می‌شود، این همه در حالی است که ما در شرایط تحریم هم قرار داریم و طبیعی است جمع این دو به رکود بیشتر دامن می‌زند. از سویی با وجود همه هزینه‌تراشی‌های نظام بانکی دولت هنوز به سمت اصلاح نظام بانکی نرفته و اگر این اصلاح صورت نگیرد احتمال تورم لجام‌گسیخته دور از دسترس نخواهد بود.

این اقتصاددان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پرداخت مطالبات مال‌باختگان موسسات مالی از طریق استقراض از بانک مرکزی پرداخته و گفت: در همه جای دنیا وقتی بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند نظام حل‌و‌فصل در این باره دست به مداخله می‌زند اما نه به شکلی که در ایران تجربه شد، به زور که بخواهند از پایه پولی بدهی دو موسسه مالی را تسویه کنند.

عبده تبریزی ادامه داد: در تسویه مطالبات مال‌باختگان می‌توان بخشی از زیان را متوجه مردمی کرد که از بانک‌ها سودهای ۲۷ تا ۳۰ درصدی گرفته‌اند، ضمن اینکه بازپرداخت مطالبات را می‌توان در طول زمان انجام داد.

وی همچنین با اشاره به موضوع ادغام برخی بانک‌ها که دارای بدهی هستند، ادامه داد: اگر ادغام بانک‌های نظامی هم به این صورت انجام و کسری‌ها از طریق پایه پولی جبران شود تورم لجام‌گسیخته در انتظار ما خواهد بود. زیان شبکه بانکی را چه کسی باید بدهد، بانک مرکزی؟ سهامداران یا سپرده‌گذارانی که سودهای ۳۰ درصدی دریافت کرده‌اند؟

عبده تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیاست‌مداران نشان داده‌اند هر وقت با مسئله بزرگی مواجه می‌شوند، به آینده حواله‌اش می‌کنند اما تجربه نشان داده هر چقدر با تعویق نسبت به حل مسائل بزرگ اقدام کنیم، وضعیت دشوارتر و راهکار سخت‌تر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رئیس بانک مرکزی اعلام کرد طرح تحول و اصلاح نظام بانکی به خاطر شراط فعلی کشور و ورشکستگی بانک ها اجرا نخواهد شد.