کد مطلب: ۶۶۶۳۳۷

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از کسبه امین حضور:

پشت پرده اعتراض کسبه امین حضور/ ماجرای تخلیه انبار کالاهای خارجی چیست؟

پشت پرده اعتراض کسبه امین حضور/ ماجرای تخلیه انبار کالاهای خارجی چیست؟

کسبه امین حضور روز یکشنبه با پایین کشیدن کرکره مغازه‌های خود دست به تجمع اعتراضی زدند. گرچه منابع دولتی تجمعات را به موضوع مالیات بر تراکنش‌های بانکی ارتباط می‌دهند، اما مغازه‌داران از اتفاقات دیگری مانند تخلیه انبارهای خود توسط تعزیرات سخن به میان می‌آورند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز یکشنبه کسبه امین حضور برای ساعاتی مغازه‌های خود را بستند و دست به تجمع اعتراضی زدند. گرچه رسانه‌های نزدیک به دولت، علت اصلی اعتراض بازاری‌ها، به‌ویژه صنف لوازم خانگی را به طرح مالیات بر تراکنش‌های بانکی ارتباط دادند، اما بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز روی دیگری از ماجرا را نشان می‌دهد. آیا ماجرای تخلیه انبار مغازه‌داران توسط تعزیرات صحت دارد؟

صبح امروز که وارد بازار امین‌حضور شدیم، خبر چندانی از هیاهوی روز یکشنبه نبود. کرکره بیشتر مغازه‌ها بالا بود. برخی، پیاده‌روها را آب و جارو می‌کردند و عده‌ای هم با دستمال به شیشه مغازه‌هایشان جلا می‌دادند. تا جایی که چشم می‌چرخاندیم خبری از مشتری هم نبود. مغازه‌داران می‌گفتند چند ماه است که چنین رکودی بر بازار حاکم است.

گویا رکود بازار باعث شده تا کسبه امین حضور خود را سرگرم کارهای دیگری کنند. آن‌ها پس از نظافت اول صبح، اکثرا به چند دسته تقسیم شدند و به گفتگو با یکدیگر پرداختند. تا جایی که صدایشان به گوش می‌رسید، بحث اصلی به همان تجمعات این هفته بازمی‌گشت.

گرچه آن‌ها از دیروز به سرکار خود برگشته‌اند، اما همچنان نسبت به شرایط معترضند. حتی اگر صدایی از آن‌ها بیرون نیاید استیصال چهره‌هایشان خبر از یک تشویش و نگرانی درونی می‌دهد. خم ابروها و درهم‌رفتگی چهره‌هایشان شبیه به آن‌هایی است که کشتی‌هایشان به گل نشسته است.

یکی از کسبه، پکی به سیگار می‌زند و به هم‌صنفی‌هایش که احاطه‌اش کرده‌اند، می‌گوید: «جنس‌هایمان مثل همین سیگار دود شد و رفت هوا.». این جمله نشان می‌دهد ماجرای تجمعات اعتراضی صنف لوازم خانگی صرفاً به موضوع مالیات بر تراکنش‌های بانکی بازنمی‌گردد، گویا پای اتفاقات دیگری هم در میان است.

جمع‌آوری کالاهای قاچاق از انبار مغازه‌داران

بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز حاکی از آن است که ماموران انبار تعدادی از کسبه امین حضور را خالی کرده‌اند. گویا در راستای مبارزه با ورود کالای قاچاق به بازار، محصولاتی که شناسه نداشته‌اند، چه با برند خارجی و چه داخلی، توقیف و از انبار خارج شده‌اند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و نیز ارز این موضوع را تائید کرد. حمیدرضا دهقانی‌نیا در این زمینه گفت: طی عملیاتی در خیابان امین حضور تهران دو انبار بزرگ کالاهای لوازم خانگی قاچاق و جعلی کشف و ضبط شد.

آن‌طور که ماموران این ستاد می‌گویند، برخی محصولات کشف‌شده دست دوم هستند که به‌عنوان برند خارجی آکبند به فروش می‌رسند. این ماموران ارزش کالاهای کشف‌شده فقط از یک انبار را بیش از چهار میلیارد تومان تخمین می‌زنند.

صبح دیروز نیز سرپرست پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از سه هزار دستگاه انواع لوازم خانگی برقی خارجی خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاهای قاچاق کشف‌شده را بیش از شش میلیارد تومان برآورد می‌کنند.

دلیل تجمع کسبه امین حضور چه بود؟

یکی از کسبه‌ امین حضور درباره علت تجمع اعتراضی فعالان لوازم خانگی توضیح داد: «مالیات ما را شش برابر کردند. از طرف دیگه می‌گویند باید سالی ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بدید. آخه بر چه اساسی ما باید انقد مالیات بدیم؟».

او همچنین عنوان کرد: «چند روز پیش ریختند و لوازم خانگی با برندهای خارجی مانند سامسونگ و ال.جی که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده رو جمع کردند.».

یکی دیگر از کسبه امین حضور که فروشنده لوازم آشپزخانه بود، گفت: «بیشتر محصولاتی که جمع کردند شرکتی بودند. جدا از این، سوال ما اینه که اصلاً لوازم خانگی ایرانی مگه چقدر سود داره که مالیات رو چند برابر کردند؟».

وی اضافه کرد: «اگر یخچال ایرانی ۱۰ میلیون قیمتش باشه، سود ما ازش فقط ۵۰۰ هزار تومنه! اصلاً لوازم خانگی با برند ایرانی، سودی نداره برای کسبه».

از مغازه‌دار دیگری درباره چگونگی شناسایی انبارهایی که کالاهای قاچاق در آن است سؤال کردیم. او بیان کرد: «معمولاً اینطور موارد را لو می‌دن.».

اغلب کسبه‌ امین حضور متفق‌القول بودند که با این شرایط، امکان ادامه فعالیت وجود ندارد. کاسب دیگری که در مغازه خالی از مشتری نشسته، عنوان کرد: «وضعیت فروش افتضاح است. شما یک نگاه به آخرین فاکتوری که صادر شد، بنداز، وضعیت بازار دستت میاد.». او افزود: «دولت می‌گوید از مشتری کد ملی برای ثبت در سامانه بگیرید. اما وقتی از مشتری کد ملی می‌پرسیم به ما می‌توپند و می‌گند ما این کار رو نمی‌کنیم.».

مغازه دیگری که بورس یخچال بود، درباره بستن مالیات بر تراکنش‌ها انتقاد کرد و گفت: «اگر یخچالی را ۱۰۰ میلیون تومان بفروشم و سود آن فقط ۲۰۰ هزار تومان باشد، مبنای مالیات همون ۱۰۰ میلیون تومان تراکنش با دستگاه کارت‌خوان است، نه سود من از فروش.».

او نوسانات دلار را هم در اعتراضات کسبه امین حضور بی‌تاثیر نمی‌داند. چنان‌که اظهار کرد: «نوسان دلار ما را بیچاره کرده. قیمت امروز کالا نسبت به فردا مفت هست. من امروز این کالا را می‌فروشم فردا باید گران‌تر بخرم.».

اعتراض کسبه امین حضور به نحوه مبارزه با قاچاق

موضوع دیگری که در شیوه برخورد با قاچاق عجیب است و کسبه امین حضور هم به آن اشاره دارند، به مرحله برخورد با کالای قاچاق بازمی‌گردد. اکنون جای سوال است که چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجازه ورود کالای قاچاق و تولید محصول تقلبی را می‌دهد، اما در آخرین مرحله زنجیره توزیع، انبار مغازه‌داران را خالی می‌کند.

این سیاست باعث می‌شود قاچاقچیان از فعالیت خود سود ببرند، اما زنجیره توزیع تاوان آن‌ها را بپردازد. آیا مافیای قاچاق لوازم خانگی را تشکیل داده‌اند؟

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: برخی از کالاهای توقیف‌شده ایرانی هستند. حداقل این انتطار وجود دارد کالاهایی که در سامانه جامع تجارت ثبت شده‌اند، اجازه فروش پیدا کنند.

اکبر پازوکی ادامه داد: در این گشت‌ها باید از سامانه جامع هم مامورانی حضور یابند تا در برخورد با کالای ایرانی، در مقابل توقیف آن بایستند.

او درباره علت تجمعات سه علت را برشمرد که در طول گزارش هم به آن اشاره شد. تخلیه انبار مغازه‌داران، مالیات بر تراکنش‌های بانکی و نوسانات ارزی عوامل تجمعات اخیر بودند که پازوکی هم آن را تائید کرد.

مطلب ماجرای تجمع کسبه امین‌حضور چه بود؟ را در تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    دلیل اصلی نوسان نرخ دلار و جمع کردن کالای قاچاق کاسبان است

  • ناشناس

    سلام. همین کسبه هایی که میگن انبارمون خالی کردن یاچرابایدمالیات بدیم، ایااون روزایی که کالای قاچاق میفروختیدیاجنس گرون به دست مردم می‌دادید هم به یا داری یانه؟میخوام که درمغازه شون برای همیشه بسته بمونه،بایدازابن به بعدبه کارخونه سفارش بدیم، تاکسبه هم ظلم نکنن.

  • ناشناس

    آقایون کاسب وانباردار،الان قانون تغییرکرده،اعتراض شمابخاطرداشتن کالای قاچاق وگرون فروشیه،وقتی احتکارمیکردیدفکراین روزاهم میکردین.بدبخت ملت ازدست شماهاجرات خریدکالاندارن.امیدوارم همه مغازه 9هابسته بشن

  • ناشناس

    عزیزم کجای اجناس شما فردا بی ارزش میشود وقتی که دریک ماه اجناس شما از ۴ملیون به پنجاه ملیون رسیده یک شبه شما اینقدر سود بکنید ولی برای مالیات شانه خالی می کنید چه فرقی بین کارگر شهرداری وشما درمالیات وجود دارد انصاف هم چیزه خوبیه

  • سامان امیری‌نژاد

    جنس دست دوم رو به عنوان جنس نو با بسته بندی جدید میخواستند به مردم بندازند، حالا که تعزیرات اومده توقیف کرده صداشون هم در اومده!!! میگن جنس ایرانی سود نداره، منظورشون اینه که جنس خارجی رو میتونن چند برابر ارزش واقعی‌ بندازند به مردم، اما جنس ایرانی که قیمت تولید و فروش مشخصه رو نمی‌تونن به هر قیمتی به مردم غالب کنند!!!

  • پیشوا

    من کالای خارجی میخرم

  • ناشناس

    نمیدونم منظور خیلی از دوستان که میگن کالای قاچاق با چند برابر قیمت میفروختی چیه ؟ خب اگر با 200000 برابر قیمت واقعی هم میفروختن شما نمیخریدی و کالای ایرانی میخریدی !!! مگه زور بود ؟ در ضمن جنس خوب خارجی ارزش داره پول بیشتری بدی چون تا سالها برات کار میکنه و آخ نمیگه … مثل جنس ایرانی نیست که حتی لوازم و قطعاتش هم پیدا نمیشه و فقط مونتاژه

  • ناشناس

    دستشون درد نکنه در شهر ما کهنوج جنوب کرمان یه کسی آمده سوله و تابلو فروشگاه فرهنگیان را اجاره کرده وتمام اجناس همین خیابون امین دوله را که تقلبی هستند به صورت ده ماهه با سود بالای ۲۸درصد میده مردم وانها هم ناچارند چون با سفته میده بخرند ولی تمام لوازم خانگی اون تقلبی هستند کارشناس بفرستید معلومه ولی نفوذ داره کسی کارش نداره

  • ناشناس

    از من کارمند با۶تومن حقوق مالیات گرفته می‌شود اما نمیدونم چرا یارو با ماهیانه ۱۰۰میلیون سود زورش میاد مالیات بده!

  • ناشناس

    وقتی جنس دسته دوم و برند خارجی میزدن و میفروختن به مردم بیچاره و یا احتکار و گرون فروشی میکردن فکر این روزا رو هم باید میکردن عاقبت حرومخوری همینه . حقشونه واقعا دم تعزیرات و … گرم خوب انتقام مردم و گرفتن همون بهتر ک۶ تخته بشه مغازهاشون. نخریدن از اینا بهترین کاره. مردم عقل و شعور دارن