کد مطلب: ۵۵۵۳۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلیل تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ / وزارت نفت چه می‌گوید؟

دلیل تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ / وزارت نفت چه می‌گوید؟

چند روزی است که کارکنان پایانه خارک دست به اعتصاب و اعتراض کاری و غذایی زده‌اند و این اعتصاب هنوز ادامه دارد و هر روز گسترده‌تر می‌شود. یکی از این کارکنان می‌گوید دلیل این اتفاق نارضایتی این کارکنان از شرایط کاری‌ و حقوق ناچیزشان است. اما وزارت نفت معتقد است پیگیری این اعتراضات، مربوط به این وزارت‌خانه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود یک هفته است کارکنان پایانه خارک، در اعتصاب غذایی به سر می‌برند و از وضعیت حقوقی خود ناراضی‌اند.

یوسف‌زاده، کارشناس ارشد نمودارگیری از سیال حفاری درباره اعتصاب کارکنان توضیح می‌دهد: کارکنان سکوی پایانه خارک نسبت به حقوق و دستمزد خود معترض‌اند.

او ادامه می‌دهد: چند سالی است که به صورت ناعادلانه از حقوق بچه‌ها کم می‌کنند. این ماه فشار کمبود حقوق و وضعیت معیشتی به حدی به کارکنان فشار آورده بود که شروع به اعتصاب کرده‌اند.

گزارش‌های واصله از تداوم این اعتصاب خبر می‌دهد و یوسفی می‌گوید: کارکنان اکنون در اعتصاب به سر می‌برند و از تحویل گرفتن نفت‌کش‌ها خودداری می‌کنند و اکنون دو سه روزی است که هم در اعتصاب غذا هستند و هم در اعتصاب کاری.

شرایط کاری سخت این کارکنان مانند ساعت کاری زیاد، دوری از خانواده، ریسک خطرهای احتمالی باعث اعتراض و اعتصاب این کارکنان شده است.

۱۹ اردیبهشت ماه سال، ۹۱ مجلس با هدف نگهداشت نیروی انسانی متخصص، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت را در ماده ۱۰ تصویب کرد. بر اساس این ماده، سازوکارهای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا شده است و کارکنان هم با استناد به همین قانون نسبت به وضعیت فعلی‌شان اعتراض دارند.

یکی دیگر از این کارکنان، درباره دلیل این تجمع به خبرنگار تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: سال ۹۰، کارکنان مطالبه افزایش حقوق داشتند که این درخواست هم تایید شده است اما با شروع کار دولت یازدهم، ماده ۱۰ قانون و مطالبات این کارکنان هم نادیده گرفته شد.

سختی کار و حقوق کم

یوسف‌زاده هم در این باره می‌‌گوید: رتبه حقوق کارکنان نفت بین مشاغل دولتی، سیزدهم یا چهاردهم است با این حال، نمایندگان مجلس گزارش داده بودند که هیچ یک کارکنان نفت کمتر از ۲۵ میلیون تومان حقوق نمی‌گیرند. تجمعات پیوسته سال پیش هم به همین دلیل شروع شده بود اما امسال سقف حقوق را ۳۳ میلیون تومان تعیین کرده‌اند و اردیبهشت و خرداد امسال رقم حقوق کارکنان بسیار کم شده است و کارکنان خارک اولین کارکنانی بودند که حقوق را دریافت و اعتراض کردند.

این کارکن حفاری اظهار تاسف می‌کند و می‌گوید: هر سال مخازن عمیق‌تر می‌شود و به همین دلیل هم استخراج نفت از آنان سخت‌تر می‌شود. با توجه به وضعیت فیزیکی سخت این کارکنان، فشار کار، شیفت‌های بالای ۱۲ ساعت و همچنین کمبود و گاهی نبود برخی از قطعات، اعتراضات این کارکنان به حق است.

قبلا هم عده زیادی از کارکنان رسمی و کارگران شرکت نفت ایران روز چهارشنبه، پنجم خردادماه، در عسلویه، لاوان و بهرگان و یک سکوی نفتی در خلیج‌فارس دست به اعتصاب و تجمع زده بودند البته این اعتراضات در پی فراخوان کارگران رسمی نفت انجام شده بود.

پیش از این، خبرگزاری ایلنا نوشته بود که «این کارگران خواستار اجرای دقیق و عادلانه قانون افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰، اجرای ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت، جدول بدو استخدام سال ۹۳ و تسری آن به تمامی پرسنل استخدامی قبل از این تاریخ» هستند.

وزارت نفت چه می‌گوید؟

کسری نوری، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت پاسخ درستی درباره وضعیت کارکنان پیمانی و مطالاتشان به خبرنگار تجارت‌نیوز نمی‌دهد و صرفا می‌گوید: اصلا این شرکت‌ها به وزارت نفت ارتباطی ندارند و جزو بخش خصوصی هستند. برای پیگری وضعیت هر دشته از کارگران معترض، باید با سازمان خصوصی خودشان تماس گرفت نه وزارت نفت.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در همین باره توضیح می‌دهد: این اعتصابات مربوط به کارگران پیمان‌کار وزارت نفت هستند؛ بنابراین، پیگیری وضعیت آنان هم بر عهده وزارت نفت است و در حال حاضر باید اطلاعات اصلی را منحصرا از وزارت نفت گرفت.

خدایی اضافه می‌کند: برابر قانون کار، این‌ها همه تعهدات پیمان‌کار است اما در هر صورت وزارت نفت باید پاسخگو باشد.

بیانیه کارگران چه می‌گوید؟

بر اساس اخباری که از کارکنان رسیده، اعتصاب کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، هنوز هم ادامه دارد و هر روز هم گسترده‌تر می‌شود. بیانیه آنان به این شرح است:

«برای پیگیری خواست‌هایمان وارد اعتصاب سراسری می‌شویم! ما کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در اعتراض به سطح نازل حقوق‌ها و کاهش هر روزه قدرت خرید خود و عدم اجرای وعده های داده شده همانطور که اعلام کرده بودیم اعتصابات خود را از سر می‌گیریم.»

این کارگران اعلام کرده‌اند که تا زمانیکه به خواسته‌های آنان پاسخ داده نشود به نیروگاه بازنخواهند گشت.

اما خواسته‌های آنها چیست؟

- مزد هیچ کارگر شاغل در نفت نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد و باید فورا سطح دستمزدها افزایش یابد و به نسبتی که قیمت اجناس افزایش می یابد سطح مزد کارگران نیز بالا رود. به‌علاوه سایر سطوح مزدی کارگران باید بر اساس توافق با نمایندگان منتخب کارگران صورت گیرد.

- تعویق پرداخت دستمزدها جرم و یک دزدی آشکار است. حقوقها باید هر ماه بموقع پرداخت شود.

- ما به کار موقت و پیمانی اعتراض داریم و خواستار کوتاه شدن دست پیمانکاران و داشتن امنیت شغلی و دایٔمی شدن قراردادهای کاری مان هستیم. اخراج کارگر ممنوع.

- قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی که حصاری بین ما و بخش های دیگر کارگری در سطح جامعه است و بر اساس آن کارفرمایان مفتخور دستشان برای هرگونه تعرضی به زندگی و معیشت ما باز گذاشته شده است، باید فورا لغو شوند.

- ما خواستار ایمن شدن محیط کارمان هستیم. محیط های کار ما مثل یک بمب انفجاری است و حریق های مهیب، سقوط از ارتفاع، آلودگی های صوتی در اثر انفجار مواد نفتی، استشمام مواد سمی و شیمیایی در کنار غیر استاندار بودن وضع بهداشت و درمانگاهها، دارد هر روز از ما قرمانی می‌گیرد.

- ما کارگران نفت از امنیتی بودن محیط‌های کارمان به ستوه آمده‌ایم و باید به این وضعیت خاتمه داده شود. تشکل و تجمع و اعتراض حق مسلم ماست.

آخرین اخبار انرژی و کالا را از صفحه اختصاصی انرژی و کالای تجارت‌نیوز، دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سالار محمدی

    سلام استاد گرام این اعتراضات به هیچ وجه ربطی به نیروی پیمانکاری و کارگر ندارد شما بیشتر توجه کن و اطلاعات غلط نده.این اعتراض و اعتصاب مربوط به کارکنان رسمی تاکید میکنم کارکنان رسمی وزارت نفت می باشد و سراسری هستش

    • ناشناس

      فهمیدیم رسمی،رسمی.خودتو کشتی

  • ناشناس

    به نام پیمانکاری ها تجمع به کام رسمی ها منافع

  • ناشناس

    نیروی کارگری استخدام شده برای کار اگر براتون سخت است برید جایی دیگر و اینکه خودتان را با نیروهای رسمی مقایسه نکنید چون شماها یک مشت آدم بیسوادی هستید که فقط حمالی بکنید نه مهندسی

    • ناشناس

      بر عکس نیروهای پیمانکاری خیلی با سوادتر و به روزتر از شما هستند.

    • ناشناس

      این گونه صحبت کردن نشانه بی سوادی شمارو نشون میده بهتره کمی عاقلانه تر نظر بدیم و شخصی قضاوت نکنیم…

    • ناشناس

      همه نیروهای خدم شرکت ملی نفت ایران ارزشمند هستند چه پیمانکاری چه رسمی چه … واقعا کار در مناطق مختلف عملیاتی نفت و گاز کار دشواری هست لطفا با این کلمات همدیگر را آزار ندهیم اصلی ترین مشکل تورم و گرانی هست که دامن گیر همه کشور شده

    • ناشناس

      دوست عزیز، جایگاه فعلی شرکت نفت ایران چه در دنیا و چه در ایران مرهون زحمات تک تک بچه های نفته. ینی از پیمانکاری تا رسمی. یکی از اینها کم کاری کنه اون یکی نمیتونه جبران کنه.

    • ناشناس

      انسان تحصیلکرده وباسوادمیداندکه کارگرمنظورحمال نیست هرچندحمال هم نزدخداوندآبرووعزت داردودنبال لقمه حلال هست، درمحیط صنعتی به همه نیروهاکارگرگفته مبشودجهت اطلاع شما

  • کارمند

    من دکتر دامپزشک رسمی دولتی در دورافتاده ترین روستاها ماهی 6ملیون حقوق میگیرم. آیا انصافه؟؟؟؟

    • ناشناس

      اصلا انصاف نیست. بی انصافی محضه.

    • ناشناس

      زیاد دارن بهت میدن

  • ناشناس

    شکمشون سیره دیگه برای اینکه حقوقشون کمتر از 12 میلیون نشه اعتراض دارن!!!

  • علی

    سلام همه حق دارند حقوق کم شرایط سخت جنس ها کرونه شرکت نفتی پول انصافانه میده ولی پیمانکاری کم میکنه مشکل پیمانکاره

  • ناشناس

    آیا فقط شرایط کار نفتی ها سخت است؟ آیا کارگران معادن شرایط سخت تری ندارند؟

  • ناشناس

    شماشرکت نفتی ها همه باپارتی رفتین سرکار همه حقوقا بالای ۲۰میلیون بعد یه مهندسه بدون پارتی ونخبه که صد برابر شماها
    زحمت میکشه وعرق میریزه ماهی ۴میلیون میگیره بابا بسه دیگه
    چقدر حق این مردم رو میخورین

    • ناشناس

      کی گفته ماهی 20 م میدن؟ من با 9 سال سابقه هنوز 12 تومن مد نظر کارگزان هم نمی گیرم. رسمی هم هستم و مثل شما مهندس اما ازمون دادم و زحمت کشیدم و دور از خانواده هزار تا مساله و مصیبت رو تحمل میکنم اخرش هم ملت به ما تیکه میندازن شما وضعتون خوبه !
      کجاش خوبه ؟ این همه دردسر برای 12 تومن بعد 9 سال سختی تو گرمای عسلویه ؟!
      چرا بدون تحقیق قضاوت میکنید ای مردم ساده اندیش

  • ناشناس

    12 میلیون ؟!!!! با توجه به اینکه اساسا میانگین پرداخت در صنعت اینقدر نیست و فرقی هم بین نفتی و غیر نفتی نیست درسته تورم بالاست ولی 12 میلیون اونم برای حداقل حقوق زیاده و توقع زیادیه همین الان اگه همشونو اخراج کنن با نصف حقوق می تونن بهترشو استخدام کنن چون خودمم کارگر صنعتی هستم می گم مگه نفتی ها تافته جدا بافته هستن؟

  • ناشناس

    من یکی از کارگران هستم که در عسلویه مشغول به کار هستم روزی که به کار مشغول شدم گفتند که حقوق برج ۷ را که ماه اول کاری من بود برج ۱۰ پرداخت میکنیم چون مجبور بودم قبول کردم که بعد از سه ماه کار اولین حقوقم را بگیرم عید که به مرخصی آمدیم بعد از تعطیلات که مشغول به کار شدیم هم باز گفتن تا ۹۰ روز از حقوق خبری نیست در حالی که برج سه رو به پایان است من هنوز بعد از عید حقوقی دریافت نکردم وخانواده ام روزهای سختی را سپری میکنند به امید این که آخر برج سه به من حقوق بدهند در حالی که این ۳ ماه را من با قرض گرفتن گذراندم و به محض دریافت حقوق باید صرف بدهکاری شود این انصاف است