کد مطلب: ۳۲۹۹۸۷

مروری بر روزنامه‌های ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۷

اعداد خطیر بودجه و وعده ارزانی موبایل

اعداد خطیر بودجه و وعده ارزانی موبایل

روزنامه‌های شرق و خراسان از از اعداد خطیر بودجه از جمله نفت 60 دلاری و دلار 8 هزار تومانی روایت می‌کنند. اطلاعات نیز به نقل از وزیر ارتباطات خبر از ارزانی موبایل در آینده می‌دهد و در نهایت ابتکار هم به دلایل مقاومت در برابر کاهش قیمت دلار می‌پردازد.

این روزها در حالی به زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس نزدیک می‌شویم که روز گذشته آماری از ارقام مهم این لایحه در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه شرق صبح امروز در گزارشی با عنوان « اعداد خطیر بودجه » از گمانه‌زنی‌های لایحه بودجه سال 98 خبر می‌دهد.

این روزنامه روایت می‌کند که نخستین گمانه‌زنی‌ها از لایحه بودجه سال 98 حاکی از نفت 60 دلاری و دلار 8 هزار تومانی حکایت دارد.

اما روزنامه خراسان نیز در گزارشی به « گمانه‌ها از قیمت ارز و نفت در لایحه بودجه 98 » پرداخته است. این روزنامه به دو برابر شدن قیمت دلار در بودجه امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: با توجه به این که پیش‌بینی‌های مثبتی از درآمد فروش نفت کشور در سال آتی (مقدار صادرات نفت ضرب در قیمت نفت به دلار) وجود ندارد، بنابراین یکی از راه‌های جبران این موضوع، افزایش نرخ تسعیر ارز توسط دولت است.

این روزنامه در خصوص پیش‌بینی‌ها از درآمد نفتی و رابطه آن با قیمت دلار در بودجه 98 می‌نویسد: در سال آینده پیش‌بینی‌ها از کاهش حدود 50 درصدی میزان صادرات نفت کشور (صادرات بین یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز) حکایت دارد. ضمن این که قوی‌ترین گمانه‌ها، قیمت متوسط 60 دلاری را برای صادرات نفت کشور پیش‌بینی می‌کنند که خیلی از نرخ پیش‌بینی‌شده نفت در سال 97 بیشتر نیست. بنابراین می‌توان گفت افزایش تقریبا دو برابری نرخ تسعیر ارز در بودجه چندان دور از انتظار نخواهد بود.

خراسان در مورد رشد 13 درصدی هزینه‌های عمرانی و 8 درصدی هزینه‌های جاری در لایحه بودخه خبر می‌دهد و می‌نویسد: رشد 8 درصدی هزینه‌های جاری در حالی است که طبق سخنان نوبخت، بخش عمده‌ای از هزینه‌های جاری که همان حقوق کارمندان دولت است، قرار است در سال آینده، 20 درصد رشد یابد.

روزنامه ابتکار نیز در گزارش امروز خود به دلایل کاهش قیمت دلار در هفته‌های گذشته پرداخته و روایت می‌کند که این کاهش قیمت صرفا دلیل اقتصادی ندارد.

این روزنامه با عنوان « ترمزهای سقوط آزاد دلار » به نقل از یکی از کارشناسان چند دلیل برای مقاومت در برابر کاهش قیمت دلار بیان می‌کند. یکی از این دلایل سوداگران و دلالانی هستند که با تاخیر وارد این بازار شده‌اند و ضرر کرده‌اند. این دسته از افراد به دنبال افزایش قیمت دلار هستند و در برابر کاهش آن مقاومت می‌کنند.

ابتکار، دسته دیگر از گروه‌های مقاوم در برابر کاهش قیمت دلار را تولیدکنندگانی می‌داند که مواد اولیه لازم را با قیمت بالاتری از قیمت دلار در بازار امروز خریداری کرده‌اند و حاضر نیستند که قیمت کالا را پایین بیاورند.

ابتکار به نقل از یکی از کارشناسان روایت می‌کند که چون هنوز آینده مبهم است. بنابراین عده‌ای دلارهای خود را با امید افزایش قیمت آن نگه داشته‌اند و وارد بازار نمی‌کنند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: زمانی ما شاهد کاهش قیمت ارز مستمر و سریع در جامعه خواهیم بود که دولتمردان بتوانند یک آینده شفاف و روشن را برای مردم تعریف کنند. آن زمانی که ما بدانیم آینده‌ای مطمئن خواهیم داشت، شاهد کاهش پایدار ارز خواهیم بود. به عنوان مثال، اگر کانال مالی که اروپا وعده داده ایجاد شود در آن شرایط ما شاهد کاهش قیمت دلار حتی در مرز 8 هزار تومان خواهیم بود و در آن صورت هم 40 یا 50 درصد از اثرات تحریمی آمریکا هم از بین می‌رود که این مسئله خود به تنهایی می‌تواند آینده‌ای روشن را نوید دهد.

روزنامه اطلاعات نیز به نقل از وزیر ارتباطات روایت می‌کند که « گوشی تلفن همراه ارزان می‌شود. » آذری جهرمی اظهار می‌کند که قاضی مربوط به پرونده توقیف محموله‌های تلفن همراه، رای خود را صادر کرده و هماهنگی‌ها برای عرضه این گوشی‌ها به بازار در جریان است.

آذری جهرمی ادامه می‌دهد: علاوه بر مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز، کمبود عرضه هم موجب بروز حباب در این بازار شده است که امیدواریم با افزایش عرضه، هرچه سریع‌تر این کالا کاهش قیمت یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.