کد مطلب: ۳۶۱۰۵۶

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷:

وعده سبقت ایران از قطر در پارس جنوبی / کف افزایش حقوق ۹۸

وعده سبقت ایران از قطر در پارس جنوبی / کف افزایش حقوق 98

مطبوعات امروز از افتتاح فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی تحت عنوان خبر خوش آخر سال 97 یاد کرده‌ و روایت کرده‌اند که با افتتاح این فازها ایران از قطر در پارس جنوبی عبور خواهد کرد.

افتتاح فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی را می‌توان خبر خوش سال تلخ 97 دانست. موضوعی که روزنامه‌های امروز هر کدام از زاویه دید خود به بررسی آن پرداخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه ایران از افتتاح فازهای چندگانه پارس جنوبی تحت عنوان « خبر خوش » یاد کرده و روایت می‌کند که تولید بنزین ایران از 52 میلیون لیتر به بیش از 101 میلیون لیتر می‌رسد. آن‌گونه که این روزنامه گزارش داده پیمانکار فاز 13 قرارگاه خاتم‌الانبیا و پیمانکار فازهای 22، 23 و 24 به‌صورت مشترک قرارگاه خاتم‌الانبیا و گروه مپنا بوده است.

روزنامه ایران به برخی حواشی افتتاح این پروژه بزرگ نیز اشاره کرده و اظهارات وزیر نفت در خصوص ادعاهای نفتی احمدی‌نژاد را روایت کرده است.

زنگنه در پاسخ به سخنان احمدی‌نژاد می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد مطالبی گفتند که همه آن دروغ بود که ما جواب دادیم. گفتند که پول حاصل از فروش نفت به کشور بازگردانده نشده است که کاملا دروغ بود و ادعا کرده‌اند قیمت نفت را ۱۰۰ دلار می‌کنند، بله. من هم فکر می‌کنم بتوانند، یک شبه‌هولوکاستی درست می‌کند، کاری می‌کند که یک ساعته ۶ قطعنامه علیه ایران صادر شود و صادرات نفت را صفر می‌کنند. در این شرایط ۱۰۰ دلار شدن قیمت نفت چه سودی برای ما خواهد داشت؟ من می‌خواهم نفت بفروشم و پول به دست آورم. اگر راه دیگری می‌داند به ملت ایران بگوید، این موضوع عجیب و غریبی نیست که سحر و جادو باشد.

در همین زمینه روزنامه خراسان با تیتر « عبور از قطر در پارس جنوبی » می‌نویسد: دیروز در حالی مراسم بهره‌برداری از پالایشگاه‌های فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی در شرایط تحریم برگزار شد که انعقاد قرارداد و شروع توسعه این فازها نیز در آستانه دور قبلی تحریم‌ها (خرداد 1389) با شرکت‌های ایرانی منعقد شده بود. به این ترتیب ایران از قطر در بهره‌برداری روزانه گاز از این میدان مشترک پیش افتاد.

این روزنامه در ادامه روایت می‌کند با افتتاح این فازها، از مجموع 24 فاز پارس جنوبی، تنها فازهای 11 و 14 باقی می‌ماند که از بین آن‌ها، فاز 14 به همت یک کنسرسیوم داخلی در حال توسعه است و برخی سکوهای آن به بهره‌برداری نیز رسیده است. اما فاز 11 به دلیل کارشکنی‌های پی‌در‌پی شرکت‌های چینی و فرانسوی، معطل است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به آن بخش از سخنان روحانی در بوشهر اشاره کرده که وی در خصوص « کف افزایش حقوق‌های 98 » سخن گفته است.

این روزنامه می‌نویسد: حسن روحانی، رییس‌جمهور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران درسال ۹۸ خبر داد. او همچنین گفت که مستمری افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی برای سال آینده در حد توان افزایش خواهد یافت. رییس‌جمهوری با بیان اینکه امسال تورم بیش از ۲۰ درصد بوده، در عین حال تاکید کرد که توان ما برای افزایش حقوق بیش از این نبود.

آن‌گونه که دنیای اقتصاد روایت کرده حسن روحانی در خصوص مستمری‌بگیران نیز می‌گوید: در ۳ سال اخیر مستمری افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی که حدود ۱۱ میلیون نفر را تحت پوشش دارند، بیش از ۴ برابر افزایش یافته است که برای سال آینده هم در حد توان افزایش خواهد یافت.

روزنامه ابتکار نیز با تیتر « تخت گاز خودرو در سربالایی قیمت » به تورم بی‌سابقه خودرو در سال جاری اشاره کرده است. ابتکار در خصوص قیمت خودرو در سال 98 به نقل از یک کارشناس می‌نویسد: اگر دستمزد و یا نرخ ارز افزایش پیدا کند، قیمت خودرو هم روند افزایشی را در پیش می‌گیرد و اگر هم این عوامل کاهش قیمت را داشته باشند به‌طور حتم نرخ خودرو هم تغییر رویه می‌دهد و روند کاهش را در پیش می‌گیرد. در مجموع من معتقدم که در سال آتی ما افزایش قیمت خودرو در کارخانه و در مقابل کاهش قیمت در بازار آزاد را خواهیم داشت. ما باید توجه داشته باشیم که با افزایش تولید و عرضه می‌توانیم بازار را کنترل کنیم و به نوعی پاسخگوی بازار باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.