خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۸۸۶۴

WTO پیش‌بینی می‌کند:

افت تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳/ امنیت غذایی کم‌درآمدها در خطر!

افت تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳/ امنیت غذایی کم‌درآمدها در خطر!

پیش‌بینی می‌شود خاورمیانه با رشدی بالغ بر ۱۴.۶ درصد بیشترین رشد صادرات را ثبت کند. بعد از آن به نوبت، کشورهای آفریقا، آمریکای شمالی، آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی به ترتیب با رشد ۳.۴، ۲.۹، ۱.۸ و ۱.۶ درصد جای می‌گیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران از گزارش اخیر WTO حکایت از این دارد که شتاب تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ از بین می‌رود. برای سال آینده هم پیش‌بینی می‌شود این بخش با افت مواجه شود. همچنین، تداوم جنگ اوکراین و روسیه، به نگرانی‌ها درباره امنیت غذایی کشورهای کم‌درآمد دامن زده است.

سازمان تجارت جهانی (WTO) طی گزارشی پیش‌بینی کرده که حجم تجارت جهانی کالا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۵ درصد رشد می‌کند. این پیش‌بینی تا حدودی بهتر از پیش‌بینی ۳ درصدی در ماه آوریل است. تجارت جهانی در سال آینده هم یک درصد افزایش پیدا می‌کند. برآورد قبلی ۳.۴ درصد بود. همچنین، انتظار می‌رود تقاضای واردات با کاهش رشد اقتصادهای بزرگ کاهش یابد.

وضعیت کشورها از آمریکا تا چین

بخش دیگر تحلیل اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که هزینه‌های خانوار و تولید در اروپا به دنبال قیمت بالای انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین افزایش پیدا می‌کند. در ایالات متحده هم، تشدید سیاست‌های پولی به مخارج حساس به بهره در زمینه‌هایی مانند مسکن، وسایل نقلیه موتوری و سرمایه‌گذاری ثابت ضربه می‌زند. چین با کرونا و اختلالات تولید همراه با تقاضای ضعیف دست به گریبان است. همچنین این گزارش پیش‌بینی می‌کند افزایش هزینه واردات برای سوخت، غذا و کودهای شیمیایی به ناامنی غذایی و مشکلات بدهی در کشورهای در حال منجر شود.

افزایش قیمت مواد غذایی و پیامد آن

آنطور که بررسی این گزارش نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی بر حسب قیمت دلار آمریکا و در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه که هر دو تامین‌کننده غلات و کود هستند، افزایش یافته است. این موضوع، به نگرانی‌ها درباره امنیت غذایی کشورهای کم‌درآمد دامن زده است. بهای بسیاری از ارزها هم در برابر دلار کاهش یافته است. این موضوع یعنی گران‌تر شدن قیمت مواد غذایی و سوخت. به گزارش فردای اقتصاد از اتاق ایران، قیمت جهانی غلات در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۵ درصد بالا رفته است.

تاثیر متفاوت شوک‌‌های وارده بر تجارت کشورها

تاثیر شوک‌های وارده در حوزه تجارت کشورها، بر مناطق مختلف متفاوت بوده است. پیش‌بینی می‌شود خاورمیانه با رشدی بالغ بر ۱۴.۶ درصد بیشترین رشد صادرات را ثبت کند. بعد از آن به نوبت، کشورهای آفریقا، آمریکای شمالی، آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی به ترتیب با رشد ۳.۴، ۲.۹، ۱.۸ و ۱.۶ درصد جای می‌گیرند. صادرات کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اما با کاهش ۵.۸درصدی مواجه می‌شوند.

سریع‌ترین رشد حجم تجارت در بخش واردات هم به خاورمیانه با ۱۱.۱ درصد اختصاص دارد. پس از آن، آمریکای شمالی ۸.۵درصد، آفریقا ۷.۲درصد، آمریکای جنوبی ۵.۹درصد، اروپا ۵.۴درصد، آسیا ۰.۹درصد قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود رشد واردات منطقه روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق منفی ۲۴.۷درصد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در این بین، انتخاب‌های مناسبی در ارتباط با مقابله با تورم، حفظ اشتغال کامل و پیشبرد اهداف مهم مانند گذار به انرژی پاک در برابر سیاستگذاران قرار ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.