کد مطلب: ۴۴۷۵۷۵

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز:

افت تولید خودرو به خاطر کرونا / خودروها دیر یا زود به مردم تحویل داده می‌شود

افت تولید خودرو به خاطر کرونا / خودروها دیر یا زود به مردم تحویل داده می‌شود

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور می‌گوید: باید یقین داشت که مردم به خودروهایشان می‌رسند. مردم باید بدانند که خودروساز به تعهدش عمل می‌کند و خودروها را دیر یا زود تحویل می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارنامه عملکرد خودروسازان نشان می‌دهد که در فروردین ماه امسال تولید خودرو دوباره با افت مواجه بوده است. برخی صاحب‌نظران علت کاهش تولید خودرو در فروردین امسال را شیوع ویروس کرونا عنوان می‌کنند. براساس آمارهایی که خبرگزاری فارس منتشر کرده تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال به ۲۴ هزار و ۹۲۲ دستگاه رسید که در مقایسه با فروردین سال گذشته ۴۲٫۷ درصد افت داشته است.

یعنی فروردین امسال تولید سواری در کشور معادل ۲۳ هزار و ۲۶۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۷ افت ۴۳.۷ درصدی را تجربه کرده است. تولید ون نیز در فروردین امسال تنها ۴ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

با توجه به پیش فروش خودروها در سال ۹۹ آیا می‌توان به جهش تولید خودروسازان در این سال اعتماد کرد؟ آیا مردم خودروهای پیش ثبت‌نام شده خود را در موعد مقرر دریافت خواهند کرد یا دوباره بدعهدی خودروسازان در سال جدید ادامه دارد؟ دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در پاسخ به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که «خودروساز یک تشکیلات معتبر است، ممکن است تولید برخی بخش‌ها دیر و زود شده باشد اما سوخت و سوز ندارد. باید یقین داشت که مردم به خودروهایشان می‌رسند. مردم باید بدانند که خودروساز به تعهدش عمل می‌کند و خودروها را دیر یا زود تحویل می‌دهد.»

در همین زمینه دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در پاسخ به این پرسش که چقدر می‌توان به پیش‌ فروش خودروها اعتماد کرد و وعده خودروسازان در حوزه تولید خودرو چقدر جنبه عملی دارد؟ به تجارت‌نیوز گفت: علت افت تولید ۴۰ درصدی خودروسازان شیوع ویروس کرونا بوده است. ویروس کرونا نیز امری فرا طبیعی بوده و نمی‌توان بر افت تولید ۴۰ درصدی حساب باز کرد. در سال جهش تولید قطعا هم خودروسازان، هم قطعه‌سازان و مسئولان برنامه‌ای در نظر دارند که جهش تولید در حوزه خودرو اتفاق افتد.

آرش محبی‌نژاد افزود: خودروساز یک تشکیلات معتبر است، ممکن است در تولید برخی بخش‌ها دیر و زود شده باشد اما سوخت و سوز ندارد. باید یقین داشت که مردم به خودروهایشان می‌رسند. در پاسخ به این پرسش که کرونا در بر افت تولید کوتاه‌مدت چقدر تاثیرگذار است،باید بگویم نمی‌توان پاسخ قاطعی داد. اما مردم باید بدانند که خودروساز به تعهدش عمل می‌کند و خودروها را دیر یا زود تحویل می‌دهد. صنعت خودرو در قیاس با سایر ارگان‌ها مثل موسسات اعتباری و مالی نشان داده سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو قابل اتکاتر است.

امسال تولید خودروهای مشترک به سرانجام می‌رسد؟

او همچنین با اشاره به وضعیت تولید خودروهای مشترک اظهار کرد: سیر تحولات سریع و معادلات به سرعت در حال تغییر است. نقش آمریکا در عرصه بین‌المللی و جهانی هر روز در حال تضعیف است. ممکن است در آینده وضعیت بین‌المللی به جایی برسد و معادلات به گونه‌ای تغییر کند که کشورهایی همچون روسیه، چین، ایران و اخیرا ترکیه که تضاد منافع با آمریکا دارند به اتحاد جدیدی برسند و آمریکا به گوشه رینگ برود. این روزها شاهد جنگ اقتصادی چین و آمریکا هستیم. در آینده معادلات سیاسی و جهانی مشخص نیست به کدام سمت و سو برود. اگر وضعیت به سمتی برود که آمریکا از آنچه هست ضعیف‌تر شود مسلما ممکن است نظر اروپا درباره آمریکا عوض شود و معادلات حاکم بر فضای بین‌المللی هم تغییر کند.

محبی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا می‌توان بر تولید مشترک خودرو با کشورهای روسیه و ترکیه حساب باز کرد؟ گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا این کشورهای نام‌‌برده نیز بحران‌زده هستند. پیشنهاد بنده به عنوان یک کارشناس خودرویی تکیه بر توان داخل است. ما باید به نهضت ساخت داخلی متکی باشیم. معتقدیم خودروهای ساخت داخل به مراتب بهتر از مشارکت‌های دیگر می‌تواند به ما کمک کنند. مسلم است اگر این نهضت ساخت داخل را حمایت کنیم پاسخ بهتری خواهیم گرفت. به هر حال ما باید به استقلال هر چه بیشتر ساخت داخل نزدیک بشویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس کی میرن ماشینارو؟
    ۸ماهه تکمیل وجه کردیم گفتن بیا پول الحاقیه بیمه بده رفتیم دادیم پس کو هشت ماه تاخیر کافی نیست برای تحویل تیبا؟!!!!!!!