کد مطلب: ۳۸۶۱۴۲

رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد:

افت ۴ درصدی تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت

افت ۴ درصدی تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مجموع تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت در سال ٩٣، حدود ٣١.٦ درصد بود و اکنون این رقم به ٢٧ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مجموع تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت در سال ٩٣، حدود ٣١.٦ درصد بود و اکنون این رقم به ٢٧ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن گفت: مجموع تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت در سال ٩٣، حدود ٣١.٦ درصد بود و اکنون و تحت این همه مشکلات این رقم به ٢٧ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تمام سیستم انگیزشی و پاداش دهی در کشور مبتنی بر دلالی است نه تولید و باید پیشنهاد‌های بخش خصوصی را جدی گرفت.

شافعی با بیان اینکه حال صنعت ما اصلا خوب نیست، تصریح کرد: باید محیط کسب‌وکار را برای صنعتگران آماده کنیم، بسیاری از قوانین تصویب شده در مجلس اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: واحد‌های صنعتی با بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن مواد اولیه مواجه هستند. در سال ٩٧ رشد بخش‌هاى صنعت معادل منفى ٦.٥ درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: تورم شاخص تولیدکننده در بخش صنعت ساخت در سال ٩٧ معادل ٦٤.٦ درصد بوده است. سهم بخش صنعت از تولید ناخالص ملی ١٤.٤ درصد در سال ٩٣ به ١٢.١ درصد رسیده است که کاهش معنا دارى داشته است.

وی گفت: یکى از عوامل بى‌ثباتى و پیش‌بینى‌ناپذیر بودن کار‌ها این است که باید مشخص شود چه کسى بر اجراى قوانین مجلس نظارت دارد.

شافعی افزود: هزینه‌هایی در یک سال اخیر به بخش تولید وارد شده است که در نتیجه آن بانک‌ها تمایلى به اعطای تسهیلات ندارند، باید مسیر را اصلاح کرد شاید یکى از اصلى‌ترین موضوعات نبود استراتژى توسعه صنعتى است.

وی ادامه داد: ریسک فعالیت بخش‌ها بالا رفته و بانک‌ها به دلیل همین ریسک‌ها تمایلی به پرداخت وام ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: مسیری که تاکنون طی کردیم در جهت اصلاح مسیر و توسعه نبوده و در بخش صنعت فاقد استراتژی هستیم. توسعه صنعتی، استراتژی ندارد؛ ما به عنوان بخش خصوصی در صورتی که دولت و مجلس به ما ماموریت دهد این استراتژی را تدوین خواهیم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.