کد مطلب: ۵۹۶۱۲۷

درخواست دولت از مجلس؛ افزایش ارز واردات کالا‌های اساسی

درخواست دولت از مجلس؛ افزایش ارز واردات کالا‌های اساسی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: دولت در لایحه خود، موافقت با افزایش ارز واردات کالا‌های اساسی را از مجلس درخواست کرده است.

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، محسن زنگنه با بیان اینکه لایحه ارائه شده از سوی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست افزود: دولت در این لایحه می‌گوید ۸ میلیارد دلار تا آخر سال برای تهیه دارو، گندم و نهاده‌های دامی کافی نیست و از مجلس اجازه افزایش ۴.۶ میلیارد دلاری درخواست کرده ضمن اینکه مجلس به دنبال کمک به دولت است و در شرایط فعلی به احتمال زیاد این اجازه را صادر خواهد کرد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف کرده که همه‌ی منابع ارزی حاصل از فروش یا تهاتر نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را به قیمت ارز آزاد (سامانه معاملات الکترونیک) به فروش برساند، اما به دولت اجازه داده شده که تا سقف ۸ میلیارد دلار را به قیمت کمتر از ارز آزاد بفروشد که این ارز با عنوان ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی نام دارد و به کالا‌های راهبردی شامل: گندم، دارو، روغن، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد.

زنگنه با بیان اینکه در لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده، درخواست شده که سقف ۸ میلیارد دلار را تا ۱۲.۶ میلیارد دلار افزایش دهد گفت: در نامه ارسالی از سوی رئیس جمهور اعلام شده است که به دلیل افزایش قیمت جهانی گندم و نهاده‌های دامی در بازار‌های بین المللی، از مجلس درخواست می‌شود اجازه افزایش ۴.۶ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار داده شود که این موضوع به معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه افزایش منابع و اجازه برای هزینه کرد ارز به میزان ارز ترجیحی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازی به مصوبه مجلس ندارد، زیرا در قانون بودجه در جزء سه بند (ب) تبصره یک به دولت اجازه داده شده اگر بخواهد، می‌تواند حتی همان ۸ میلیارد دلار را نیز به قیمت ارز آزاد بفروشد و منابع حاصل از اختلاف قیمت بین ۴۲۰۰ تا ارز آزاد را می‌تواند بصورت یارانه نقدی یا غیر نقدی به دارو یا کلا‌های اساسی اختصاص دهد و دولت هیچ منعی برای شیوه هزینه کرد منابع ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت در این لایحه موضوع جدیدی را مطرح نکرده است گفت:دولت از مجلس خواسته اگر منابعی از فروش ارز به قیمت بالاتر از ۴۲۰۰ حاصل شد بصورت نقدی به مردم بدهد و اگر کفاف نکرد تا ۲۷ هزار میلیارد تومان را تا پایان سال بصورت یارانه نقدی به مردم پرداخت کند که با توجه به مفاد بودجه و اختیاراتی که دولت دارد می‌تواند تا سقف ۱۰ درصد هزینه‌های خود را جابجا کند و در این خصوص نیازی به اجازه مجلس ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: دولت می‌تواند تصمیم بگیرد ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی از کالا‌ها حذف کند و یا نگه دارد ویا به شیوه دیگری به تولید کننده یا مصرف کننده اختصاص دهد و نیازی به مصوبه مجلس نیست.

زنگنه با بیان اینکه هدف مجلس کمک به دولت است تا بتواند مسائل مالی را تا پایان سال کنترل کند گفت: اگر دولت بخواهد تصمیمی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد حتما شرایط جامعه و نگرانی‌های تورم را در نظر خواهد گرفت که البته امیدواریم اگر دولت تصمیم به حذ ف این ارز گرفت شیوه‌های مناسبی را بکار بگیرد که در آن عواقب و بتعات تورمی مورد نظر باشد، زیرا ما در شرایط سختی هستیم و نرخ تورم ما هم اکنون بالا‌ی ۴۶ درصد است، زیرا در این شرایط افزایش تورم برای اقشار متوسط و دهک‌های پایین تبعات سنگینی خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر خیلی از ایده‌ها و تصمیمات اقتصادی که در شرایط عادی می‌توان آن‌ها را انجام داد در این شرایط نیازمند دقت و حساسیت بیشتری است تا آسیب جدی وارد نکند البته مجلس نیز آمادگی کمک برای مدیریت اقتصادی و همراهی دولت را تاپایان سال دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت تصمیم شفافی نگرفته است البته در هیئت دولت نیز نظر‌های متفاوتی در خصوص نوع استفاده از آن وجود دارد برخی معتقد به حذف آن، برخی موافق با پرداخت یارانه ریالی به تولید کننده و برخی نیز معتقد به ادامه روند فعلی برای اختصاص به واردات هستند.

وی گفت:با توجه به شایعات مطرح شده، ما معتقدیم دولت هرچه سریعتر تصمیم خود را برای ارز شفاف سازی کرده و به مردم و مجلس ارائه کند تا سودجویان از این فضای غیر شفاف بهره برداری نکنند.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارمند

    چرا مطلب رو ناقص بیان می کنند، قرار بوده از اول ۱۴۰۰ کلا ارز ۴۲۰۰ حذف شود و معادلش یارانه افزایش لکن به دولت قبل ۸ میلیارد دلار و تا ۶ ماه اجازه داده شد که هر کدام را خواستند انجام دهند که آنها ۴۲۰۰ رو قبول کردند و بیشتر هم از ۸تا هزینه شد تا مهرماه ۹.۵ میلیارد دلار، دو هفته گذشته معاون اول برای کنترل مرغ و تخم مرغ معادل ۲ میلیارد دلار هم ۴۲۰۰ تا پایان سال اختصاص دادند درواقع بدون موافقت مجلس اون ۱ میلیارد دیگه هم در بهترین حالت کفاف گندم برای نان رو دهد دیگه چیزی از ۴۲۰۰ حتی با موافقت ۱۲.۶ میلیارد دلار باقی نمی مونه