کد مطلب: ۵۱۱۸۵۰

حقوق کارمندان دولت ۷۷ درصد افزوده می‌شود؟

حقوق کارمندان دولت ۷۷ درصد افزوده می‌شود؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه با انتقاد از عدم کاهش هزینه‌های بودجه در کمیسیون تلفیق، گفت: حقوق کارمندان دولت سال آینده ۷۷ درصد بیشتر از قانون بودجه ۹۹ خواهد شد و مجلس باید آن را کاهش می‌داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی مروی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرده است، گفت: اصلی ترین آسیب لایحه بودجه کسری تراز عملیاتی ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی بود اما متأسفانه این کسری در کمیسیون تلفیق تغییری نکرد. انتشار اوراق دولتی و واگذاری دارایی‌ها نیز به اندازه‌ای جا ندارد که این خلأ را پر کند؛ بنابراین بودجه دولت به ناچار یا باید از طریق فروش ارز نفتی یا استقراض از بانک مرکزی جبران شود. تبعات این کار یا بیماری هلندی است یا تورم بسیار بالا. اگر شکاف دخل و خرج دولت به نرخ تورم اضافه شود به شدت نرخ تورم را افزایش می‌دهد و ما را به ابر تورم نزدیک‌تر می‌کند؛ برای از بین بردن شکاف دخل و خرج راهی نداریم به جز کاهش دادن هزینه‌های دولت که کمیسیون تلفیق نیز این کار را نکرد و هزینه‌هایی که دولت تراشیده بود را تأیید کرد.

نباید برای حذف ارز ۴۲۰۰ مصارف جدیدی دیده می‌شد

وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی به شدت قابل دفاع است چون کاملاً به شکل غیر سالم و غیر کارآمد توزیع می‌شد و فساد آن آسیب زیادی برای محیط کسب و کار کشور ایجاد کرده بود؛ خصوصاً اینکه درآمدهای دولت کفاف نمی‌داد و عملاً منابع ارز ۴۲۰۰ با استقراض از بانک مرکزی تأمین می‌شد که تبعات بدی را ایجاد کرده بود. کمیسیون تلفیق بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده اما برای معادل درآمدی آن هزینه تراشیده است. گرچه آن‌را در قالب یارانه به مردم اختصاص داده اما این یارانه به جای اینکه فقط به دهک‌های پایین اختصاص یابد، برای بخش قابل توجهی از مردم در نظر گرفته شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت محقق شود، برای تأمین هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی باید ارز آن در بازار ارز عرضه شود که منجر به بیماری هلندی می‌شود و تولید کشور آسیب می‌بیند؛ اگر هم محقق نشود، باعث رشد پایه پولی می‌شود. در هر حالت نیمه پر لیوان این است که از دهک پایین حمایت می‌شود اما این اقدام به هزینه تورم بالا صورت می‌گیرد و خطر غلتیدن به ابر تورم را بالا می‌برد متأسفانه حرکت به سمت ابرتورم نیاز به یک تلنگر دارد و در صورت بروز آن، بیشترین دود در چشم دهک‌های پایین خواهد رفت بنابراین از این جهت اقدام مجلس در این زمینه قابل دفاع نیست.

۶۰ درصد کارمندان در ۳ دهک بالای درآمدی هستند

علی مروی درباره عملکرد کمیسیون تلفیق در کاهش مصارف بودجه، گفت: کاری که کمیسیون تلفیق انجام داد در حالت کلی قابل دفاع است و یک اصلاحات حداقلی انجام شد اما با افزایش حدود ۵۰ درصدی که سازمان برنامه و بودجه خارج از قانون ۹۹ در دستگاه‌های دولتی محقق کرده بود با افزایش ۲۵ درصدی که در لایحه ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد به طور میانگین بیش از ۷۷ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش خواهد یافت. این کار خیلی دردناک است خصوصاً زمانی که می‌دانیم بیش از ۸۵ درصد کارمندان دولت در ۵ دهک بالای درآمدی هستند و بیش از ۶۰ درصد آنها در ۳ دهک بالای درآمدی هستند.

تصمیم بهینه رد کلیات بود

وی ادامه داد: به دلیل اینکه افزایش حقوق به صورت درصدی است کسی که حقوق بالاتری دارد بیشتر به حقوقش اضافه خواهد شد و کارمندانی که در ۵ دهک پایین درآمدی هستند کمتر منتفع می‌شوند دولت دستش را در جیب همه مردم می‌کند و قدرت خرید آنها را کاهش می‌دهد و صرف کارمندان خودش می‌کند که به شدت غیر اخلاقی و نابخردانه است نمایندگان تلفیق نیز از جایی که مبادا در حوزه انتخابیه خودشان رأی کارمندان را نیاورند این موضوع را اصلاح نکردند که اصلاً با اصول انقلاب همخوانی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: به نظر من تصمیم بهینه همین بود که مجلس کلیات بودجه را رد کرد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام جناب آقای مروی حقوق کارکنان دولت بیشتر است یا حکم شما و اعزای هیئت علمی بفرمائید میانگین حقوق و مزایای حضرت عالی چقدر است شفاف اعلام کنید مردم ببینند

    • ناشناس

      دقیقاً! اینا پیش گرفتن که پس نیفتن. اگه بنا به اصلاح حقوق‌ها باشه اول باید حقوق این جور آدما اصلاح بشه.

  • ناشناس

    بی وجدان من کارمند ضعیفم.حقوق خود شماا چقدر است

    • ناشناس

      کارمندان قراردادی نصف یه کارمند رسمی حقوق میگیره
      این 50%یا 77% مربوط به کارمندان رسمیه نه قراردادی

  • امیر علی

    افزایش حقوق برای کم درآمدها همیشه ناچیز بوده فقط واسه کسانی خوبه حقوق بیشتر میگیرن به خاطر خدا طبقه بندی افزایش بدین تا کسانی که حداقل حقوق را میگیرن فاصله طبقاتی کمتر بشه خدا عوضتون بده

  • علی

    دقیقا باید حقوق کم و حداقل حقوق ۷۷ درصد رشد کنه

  • از طرف تمام کارگران

    من یه کار گر معدن هستم با این حقوق نه از فشار اقتصادی میتونم زنده بیرون بیام نه از تورم و گرونی وای به حال این مسعولین از خدا بی خبر که دارن از حقوق کارگران میگذرن و براشون هیچ اهمیتی نداره خدایا یه بلایی بفرست ما کارگرا دیگه نمیتونیم بریدیم از بس شرمنده زن و بچمون شدیم .

  • ناشناس

    نوش جون کارمند با سواد عالی رتبه،این حقوقا کمم هست تازه.مگه حکومت شوروی سابقه که یه دکتر با یه کارگر یه جور حقوق بگیرند.این طرز فکر مسخره سالهاس که تو دنیا دور انداخته شده.هر کسی باید به اندازه مهارت سابقه سوادش حقوق بگیره

    • ناشناس

      اکثر کارمندان عالی رتبه با پارتی شدند عالی رتبه
      توی ادارات دولتی حتما باید به یه بالا دستی وصل باشی که بهت رتبه و سمت بدن

    • ناشناس

      بدبخت لیبرال فاسد الهی خداتورا توی موقعیتی قراربده که شرمنده اولادت بشی اون موقع بفهمی شرمندگی چیه آدم مریض سادیسمی

  • جوادی

    نمایندگان می گویند ۹۳ درصد کارمندان زبر ۸میلیون می گیرند .اقای مروی شما این امار را از کجا اوردی ؟!! ./.

  • ناشناس

    چراهیچ توجه ای معیشتی به کارمندان ثبت احوال با توجه به اهمیت دولت الکترونیک نمیشه چرا ما از بیان اینکه خانواده ثبت احوالی هستیم باید خجالت بکشیم چرا فرزندان ما در مقایسه با فرزندان سایر کارمندان شرکتهای دولتی تاسف می خورن آیا کسی هست تا به داد معیشت کارکنان ثبت احوال برسد ما خواستار عدالت دریافتی بین کارکنان سازمانها و شرکتهای دولتی و برطرف کردن تبعیض هستیم از طرف خانواده یک کارمند ثبت احوال مازندران