کد مطلب: ۶۵۶۰۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حقوق کدام کارگران در سال جدید زیاد نشد؟

حقوق کدام کارگران در سال جدید زیاد نشد؟

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور از مقاومت برخی دستگاه‌های دولتی برای افزایش دستمزدهای سال ۱۴۰۱ کارگران خبر می‌دهد. به گفته حسین حبیبی مزد کارگران این بخشها براساس حقوق کارمندان افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان دومین ماه از سال ۱۴۰۱ معلوم شد که دستگاه‌های دولتی تمایلی برای افزایش قانونی حقوق همه کارکنان خود ندارند.

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به تجارت‌نیوز از سرسختی برخی دستگاه‌های دولتی برای اجرای مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار خبر داد.

وی گفت: مطلع هستیم که شماری از دستگاه‌های دولتی، به عمد مانع اجرای مصوبه افزایش مزد شورای عالی کار شده‌اند. به صورت مشخص این اتفاق در سازمان‌های مختلف رخ داده است و حقوق کارگران به میزان ۱۰ درصدی که مجلس برای کارمندان تعیین کرده است، افزایش یافته است.

برابر مصوبه دستمزدهای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران از ۵۷ درصد برای حداقل بگیران تا ۳۸ درصد برای سایر سطوح زیاد شد.

با وجود ابلاغ رسمی این افزایش، در هفته‌های گذشته اعتراضاتی نسبت به این مصوبه صورت گرفت، به صورت مشخص رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار کاهش میزان افزایش حقوق کارگران شد.

نتیجه این اعتراض، پاسخ سخنگوی دولت و مسئولان ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص منتفی شدن افزایش دستمزد کارگران بود. بعد از این هم وزارت اقتصاد و امور دارایی با اعطای معافیت‌های مالیاتی به کافرمایانی که نیروی جدید استخدام کنند، از این افزایش حمایت کرد.

بی‌اعتنایی دولت به دولت!

با این حال صحبت‌های عضو هیات رئیسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نشان می‌دهد که حتی در مجموعه دولت همراهی و همسویی کامل برای اجرای بخشنامه‌های وزارت کار وجود ندارد.

حبیبی در ادامه گفتگوی خود با تجارت‌نیوز گفت: کارگران زیادی در موسسات دولتی دستمزد فروردین و اردیبهشت ماه خود را ناقص گرفته‌اند. این یک تخلف است و قابلیت پیگیری دارد.

وی افزود: برای این گروه از کارفرمایان دولتی ملاک افزایش دستمزد کارگران، قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است. مطابق این قانون افزایش حقوق کارمندان ۱۰ درصد است و کارگران مشمول قانون کار از این میزان افزایش مستثنا شده‌اند.

وی افزود: تفسیری که در دو ماه گذشته برای پرداخت دستمزد کارگران بخش دولتی صورت گرفته است، مبنای قانونی ندارد و برای همین در روزهای اخیر شماری از کارگران به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده‌اند.

سابقه کارفرمایان دولتی در نادیده گرفتن مطالبات کارگران

به گزارش تجارت نیوز، مبنا قراردادن حقوق کارمندان دولت برای پرداخت مطالبات کارگران شاغل در بخش دولتی، اتفاق جدیدی نیست و یک عقبه تاریخی هم دارد.

مجلس شورای اسلامی در ابتدای دهه ۷۰ قانونی وضع کرد که به موجب آن عیدی کارگران مشمول قانون کار معادل ۶۰ روز آخر دستمزد دریافتی بود.

این قانون میان کارگران شاغل در بخش دولتی و خصوصی تمایزی قائل نمی شد اما تنها به فاصله چند سال بعد، مجلس وقت قانون دیگری تصویب کرد و به موجب آن عیدی کارگران بخش دولتی را با عیدی کارمندان برابر دانست.

مبلغ عیدی کارمندان به صورت ذاتی همیشه از عیدی کارمندی کمتر است. قانون اخیر تا میانه دهه ۸۰ چندان سابقه اجرا نداشت اما از این زمان به بعد مبنای پرداخت عیدی کارگران شاغل در عموم بخشهای دولتی شد.

به رغم این پیشینه تاریخی به نظر می‌رسد که دولت در خصوص افزایش دستمزدهای کارگران رویه‌ واحدی را در پیش نگرفته است.

از یکسو کارفرمایان بخش غیر دولتی ملزم به تبعیت از مصوبه افزایش دستمزدهای سال ۱۴۰۱ هستند و از طرف دیگر دست همتایان آنها در بخش دولتی آنقدری باز هست که برای دو ماه از اجرای مصوبه یاد شده خودداری کنند.

این وضعیت درحالی است که بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت مزدبگیران با موج جدیدی از هزینه های زندگی مواجهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    /قیمت واقعی پراید چهل ملیون است/ قیمت واقعی سکه کامل چهارملیون/ قیمت واقعی هرکیلوگوشت گوسفندی چهل تومان/ قیمت واقعی یک عدد آپارتمان 75 متری صدملیون تومان/باور کنید همین است ولی به خاطر بی کفایتی این نظام ماباید قیمت ها را چهاربرابر گرانتر بخریم

  • میلاد

    حقوق برج ۱۲ مارو هنوز ندادن لعنت به هر چی پیمانکاره که انقد کارگراهارو عذاب میده ما نمی‌دونم حقوق امسالمون چقدر هست قراردادی ندادن امضا کنیم شاکیم میشیم تهدید میکنن مارو

  • ناشناس

    چرا ب کارمندان فقط 10 درصد اضافه میشه
    مگه اونا چ گناهی کردن
    مگ اونا حقوقای نجومی میگیرن
    مگ حقوق ی کارمند چقدره ک با این تورم 300 درصدی فقط 10 درصد باید اضاف بشه

  • ناشناس

    سلام یعنی چه حقوق منه کارمندبا مدرک لیسانس ۳۸۰۰ بوده ۱۰ درصد افزایش پیدا کنه۴۲۰۰ میشه بابا خدا قوت !!! واقعا امسال کاری کردین کارگر بدون مدر۶۵۰۰ بگیره بعد کارمند با مدرک کارشناسی ۴۱۰۰ میشه این همه سر و صدا قبل عید حقوق کارمندان حداقل بگیر ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند حالا همه کارمندان به چوب نجومی بگیرا سوختن و حقوق ده درصد شد

  • ناشناس

    کارگران بخش دولتی هنوز نمیدونن چقدر افزایش حقوق دارن من کارگر سازمان برق منطقه ای خوزستان هستم که همینطوریش بد نیست وضعیت افزایش حقوق ماها در چند سال اخیر بفهمید: سال ۱۳۹۹ کلیه افزایش حقوق ما بعد از اینکه خوب بهش تورم خورد در دوماه آخر سال طی دو قسط به شکل معوقه به حسابمون واریز شد!!!! سال ۱۴۰۰ هم چون انتخابات بود سریع افزایش حقوق و اعمال کردن که مثلا راضی باشیم بریم رای بدیم الانم که ۱۴۰۱ هست که مطمعنا حالا حالاها از افزایش خبری نیست! منکه مجردم ولی بد به حال متاهلهایی که دور برم هستندالبته یه شانس خوب دارم اونم اینه که احتمالا تا سال آینده استرالیا هستم شاید تنها امیدم به آینده همینه ! اینم نوشتم واسه همکارام

  • ناشناس

    متوسط حقوق در بخش دولتی که راندمان بسیار پایینی دارند 22 میلیون تومان است و در بخش خصوصی مهندس نخبه زحمتکش باید 6 میلیون حقوق بگیره. ایم چه عدالتی است؟

  • ناشناس

    من کارمند بیمارستانم… متاهل با دوفرزندم
    دوستان من با چهار تا از همکارم تو یک اتاق با یک سیستم کامپیوترکار میکنیم و شیفتهامون همه تو ماه یکسان بدون کم و زیاد حتی صندلی و میز کارمون یکی هست اما متاسفانه من با 17سال سابقه کار با حکم کارگری تبصره 4باید نصف کارمند دولتی هم حقوق دریافت نمیکنم ایا واقعا عدالت هست ک واسه من ده درصد اضافه حقوق باشه واسه کارمندای بالای ده دوازده میلیون حقوق هم ده درصد باشه واقعا این عدالت نیست .. انشالله مسئولین محترم حتما این موضوع رو در نظر داشته باشن تا ما هم حداقل بتونیم زنده بمانیم،،، نه اینکه زندگی کنیم

  • ناشناس

    سلام، ما نزدیک ۱۷ سال در پلیس راهور به عنوان راننده قراردادی استخدام شدیم با توجه به افزایش ده درصدی حقوق ما ازیک سرباز هم کمتری می گیریم خودم با چهار بچه پنج میلیون هشتصد میگریم خیلی از مزایای پرسنل کادر نداریم پارسال سه مرحله حقوق اونها افزایش پیدا کرد ولی ما نه چون تابع قانون کارهستید نمی دانیم دادمان را به کی برسانیم،اداره کار زورش به نیروی انتظامی نمیرسه،وباتوجه به بیکاری شهرمان مجبور به ادامه کاریم

  • ناشناس

    کوچک کردنویاخصوصی سازی یعنی اربین بردن و ظعیف کردن دولت وقانون

  • ناشناس

    چراافزیش حقوق کارگرهای که توبخ‌ش دولتی هستندرواعمال نمیکن با۲۷سال سابقه ۶ تومنحقوقم هست بعدنمایندگان برای خودشون ۵۰درصد اضافه کردن برای ماده درصدتورم ‌گرانی برای اوناهست عجب عدالتی !هرچه به نفعخودشون هست روتصویب می‌کنن