خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۵۴۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر مهم برای کارمندان دولت / سن بازنشستگی افزایش یافت؟

خبر مهم برای کارمندان دولت / سن بازنشستگی افزایش یافت؟

گویا یکی از پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت است. بر این اساس قرار است سن بازنشستگی برخی از کارمندان حداقل دو سال افزایش پیدا کند. اما چه کسانی مشمول قانون جدید می‌شوند و چه کسانی نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار است فردا لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس برود. اما برخی از جزئیات این لایحه اکنون منتشر شده است. در یکی از بخش‌های بودجه سال ۱۴۰۱ به مساله افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت اشاره شده است.

در این بخش از بودجه آمده: «به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد.

البته در ادامه ذکر شده که حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین زن و مرد به هر میزان سابقه خدمت در صندوق تامین اجتماعی، دو سال افزایش پیدا می‌کند. احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.

بر این اساس می‌توان گفت افزایش سن بازنشستگی شامل کارکنانی می‌شود که حداقل مدرک آنها کارشناسی باشد و این افراد حق بیمه بازنشستگی خود را به صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و یا تامین اجتماعی واریز کنند.

دلیل افزایش سن بازنشستگی چیست؟

در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی کارمندان بر اساس سن امید به زندگی تعریف می‌شود. اما در ایران سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال است.

اما این در حالی است که سن امید به زندگی در ایران بین ۷۲ تا ۷۴ سال است. این یعنی افزاد خیلی زود از بازار کار خارج می‌شوند و خیلی زود وارد لیست مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی می‌شوند.

این مساله سبب می‌شود که تعداد بیمه‌پردازان صندوق‌های بازنشستگی کاهش پیدا کند و تعداد مستمری‌بگیران آن افزایش پیدا کند. در چنین حالتی تعادل منابع و مصارف صندوق‌ها به هم می‌خورد و صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران می‌شوند.

البته در ایران کار از بحران گذشته و جز صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، بقیه صندوق‌ها ورشکسته هستند و به بودجه دولت وابسته‌اند. حالا به نظر می‌رسد در بودجه سال ۱۴۰۱، قرار است سن بازنشستگی افرادی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی هستند، دو سال افزایش می‌یابد.

هدف دولت از این کار، ایجاد تعادل در منابع و مصارف این صندوق‌هاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به عقیده من افزایش 2سال به بازنشستگی نباید اجبار بشود هرکسی توان و علاقه به ادامه کار داره خب ادامه بده تا 32سال اجبار نباشه به این شکل همه افراد راضی هستند.و هیچکس معترض و شاکی نمی شود .

  • حامد

    اولا زمانی که استخدام شدم سنوات خدمت۳۰سال بوده واگر می دانستم بیشتر از۳۰ سال است اصلا وارد کار دولتی نمی شدم واینکه الان بخواهند دوسال به آن اضافه کنند کارقانونی نیست وکسانی که ازاکنون به بعد این مورد را می پذیرند باید برای شان اجراشود.ثانیا مدرک کارشناسی وبالاتر که کار وتحصلیلات بیشتری داشته اند تازه باید تاوان بیشتر درس خوانندشان را بدهند وبیش تر سنوات خدمتی داشته باشند !!این چه پیشنهاد غیرمنطقی است.ثالثا ورشکستگی صندوق های بیمه نتایج بی برنامه بودن وعدم دوراندیشی مدیران آنهاو…بوده است ،الان باید کارمندان دولت این سوء مدیریت ها و …را با کار اجباری و طاقت فرسا جبران کنند؟!!!

  • ناشناس

    با سلام ما کسانی هستیم که درحال بازنشستگی هستیم و انصاف نیست که به ما ظلم شود لطفا کسانی که دست اندرکار هستند جلو این کار را بگیرند ممنون

  • رضا

    آخه مگه میشه قانون استخدام کشوری رو که ما ۳۰ سال پیش باهاش استخدام شدیم رو با یه قانون من در اورده نقض کرد.ظاهرا این دولت بدتر از دولت قبل برای تامین منافع خودش حاضره از روی همه رد بشه.واقعا وقاحت هم حدی داره!!

  • سلطانی

    بنام خدا
    با توجه به طرح پیشنهادی مبنی بر افزایش 2 سال به سنوات خدمت و احتساب میانگین 3 سال آخر در معدل حقوق و بازنشستگی موارد ذیل به استحضار می رسد
    1-کاهش و تاخیر اشتغال جوانان به مدت 2 سال 2- کاهش بازده کاری شاغلان در سال های پایانی خدمت 3- افزایش و تحمیل هزینه های مراقبت های بهداشتی و درمان کارکنان در سال های پایانی خدمت 4- نداشتن انگیزه خدمت رسانی در دو سال آخر به جز عده ای قلیل از آقایان نجومی بگیر که معمولا با این طرح و حتی بیشتر آن موافق هستند 5-تبعات اجتماعی 6- تحمیل هزینه های سنگین به دستگاهها و خرید فرصت برای صندوق های بیمه پرداز 7- تحمیل بار سوء مدیریت صندوق های بیمه پرداز و فشار به قشر آسیب پذیر کارکنان و عدم پرداخت بدهی های سنگین سالیان متمادی دولت و …. به صندوق ها و چاره اندیشی برای جبران این ضعف مدیریتی از کارکنان زحمت 9- فراموش شدن صیانت از اشتغال جوانان و جبران بحران ها از جیب قشر ضعیف جامعه 10 اختلاف فاحش حقوق بازنشستگان سنوات قبل با کارکنانی که در آینده با این قانون بازنشسته خواهند شد .
    لازم است نمایندگان محترم بعنوان مدافعین حقوق آحاد جامعه با ملحوظ نمودن جمیع جهات نه صرف مصلحت اندیشی از پذیرش چنین طرح غیر کارشناسی و عواقب آن دفاع نمایند . نیکسا سلطانی خبرنگار

  • ناشناس

    فیلم مختار چه فیلم قشنگی بود

  • ناشناس

    گر قانون بواقع باید اجرا بشه گفته ی این دوست عزیز بسیار متین و در خور تامل است . تعهد ما به سیستم دولت و صندوق های بازنشستگی سی سال بوده و هست . چرا طرحی عقیم که پاک کردن صورت مساله و همانا کسری بودجه و درامد صندوق هاست را با تحمیل بر کسانی که سی سال خدمت کرده اند می خواهید حل کنید ؟
    هر چند که یقین دارم این طرح تصویب نخواهد شد .
    اون حضراتی که موضوع امید به زندگی رو مطرح می کنند .حتما درامد و زندگی عالیی دارند وگرنه عموم مستخدمین لا اقل در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارند با این همه بیماری و افسردگی و غیره و ذالک …

  • ناشناس

    ازغضب خدا بترسید من الان ۸ماه دیگر دارم بازنشسته شوم از زمانی که زمزمه دوسال بازنشستگی آمده هرروز مریض تر شده ام ودیگر توان کارم را ازدست داده ام شماها را به خدا قسم می دهیم جلو این طرح عذاب آور را بگیرید تورا به خدا التماس می کنیم این طرح تصویب نشود

  • نیکسا سلطانی

    ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف با سلام با توجه به طرح پیشنهادی مبنی بر افزایش 2 سال به سنوات خدمت و احتساب میانگین 3 سال آخر در معدل حقوق و بازنشستگی موارد ذیل به استحضار می رسد
    1-کاهش و تاخیر اشتغال جوانان به مدت 2 سال 2- کاهش بازده کاری شاغلان در سال های پایانی خدمت 3- افزایش و تحمیل هزینه های مراقبت های بهداشتی و درمان کارکنان در سال های پایانی خدمت 4- نداشتن انگیزه خدمت رسانی در دو سال آخر به جز عده ای قلیل از آقایان نجومی بگیر که معمولا با این طرح و حتی بیشتر آن موافق هستند 5-تبعات اجتماعی 6- تحمیل هزینه های سنگین به دستگاهها و خرید فرصت برای صندوق های بیمه پرداز 7- تحمیل بار سوء مدیریت صندوق های بیمه پرداز و فشار به قشر آسیب پذیر کارکنان و عدم پرداخت بدهی های سنگین سالیان متمادی دولت و …. به صندوق ها و چاره اندیشی برای جبران این ضعف مدیریتی از کارکنان زحمت کش 8- مغایرت با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در راستای تاکید بر استفاده از نیروهای مستعد و جوان 9- فراموش شدن صیانت از اشتغال جوانان و جبران بحران ها از جیب قشر ضعیف جامعه
    لازم است نمایندگان محترم بعنوان مدافعین حقوق آحاد جامعه با ملحوظ نمودن جمیع جهات نه صرف مصلحت اندیشی از پذیرش چنین طرح غیر کارشناسی و عواقب آن دفاع نمایند . نیکسا سلطانی

  • ناشناس

    من یکسال دیگه بازنشسته میشوم از حالا توان کار ندارم معلوم نیست ۲ سال اضافه رو چطور طی کنم دولت به جای اینکه بیشتر به فکر مردم باشه به به عنوان برده به ما نگاه میکنه و با تصویب قانون حقوق ۳ سال آخر عملا از ما دزدی میکنه ای مدیران نا لایقی که این بلا ها رو سر مردم می‌آوری شرم کنید