کد مطلب: ۲۷۸۸۷۳

افزایش غیرمنطقی بنزین و الزام ورود مجلس

افزایش غیرمنطقی بنزین و الزام ورود مجلس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در خصوص نحوه ورود مجلس به افزایش غیرمنطقی بنزین اظهار داشت: اگر مجلس حس کند دارد کار غیر‌منطقی صورت می‌گیرد، ورود می‌کند.

اسدالله قره‌خانی با اشاره به سیاست افزایش بنزین تا فوب خلیج فارس، گفت: در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این اختیار به دولت داده شده بود که قیمت بنزین را در طول برنامه پنج ساله به فوب خلیج فارس برسانند. در این حین، فراز و فرودهایی را داشت و به آن قیمت نرسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در خصوص افزایش‌های جهشی قیمت بنزین، متذکر شد: اگر بر مبنای قانون یک منطقی در افزایش قیمت‌ها بود نباید این اتفاق‌ها می‌افتاد یعنی سالی ۱۰ درصد متناسب با نرخ تورم، افزایش حقوق کارمندان، بازنشستگان، کشاورزان، کارگران، بر قیمت بنزین اضافه می‌شد، مردم هم معترض نبودند. اما هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی، یک جهش غیر منطقی را در قیمت بنزین دیدیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در خصوص نحوه ورود مجلس به این مساله اظهار داشت: اگر مجلس حس کند دارد کار غیر منطقی صورت می‌گیرد، ورود می کند.

وی ضمن اثرگذار بودن کارت سوخت بر مصرف، سیاست قیمتی را موثرتر در کنترل مصرف دانست و گفت: اگر با این شرایط جلو برویم و مردم هم میزان سوخت را رعایت کنند لازم به دو نرخی شدن نداریم، چون فاز سوم ستاره خلیج فارس تا پایان سال راه اندازی خواهد شد و ۱۲ میلیون لیتر دیگر وارد چرخه سوخت می‌شود.

در ادامه جلیل سالاری به میزان مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف در ماه های مختلف متفاوت است و حتی ما تا ۸۸ میلیون لیتر در روز هم داشته ایم ولی تولید تا این حد نداریم و تراز تولیدمان منفی است. تولید ما در حال حاضر ۸۰ و اندی میلیون در لیتر است. با توجه به تعمیرات اساسی که پالایشگاه ها دارند ظرفیت به این شکل نیست که بتوانیم بطور مستمر به عدد ۹۰ میلیون برسیم و وفعلا مجبور به واردات هستیم.

وی متذکر شد: سیاست تک نرخی که اتفاق افتاد و از سال ۹۴ سهمیه بندی متوقف شد و کارت سوخت شخصی حذف شد این یک اقدام غیر‌کارشناسی بود و نتیجه اش هم یکسری آدرس های غلط بود که داده شد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وجود مافیا در واردات بنزین، بر لزوم توامان اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی و مدیریت مصرف سوخت تاکید کرد و اظهار داشت: در سال ۸۵، مصرف بنزین ما قبل از اجرای این سیاست ۷۴ میلیون بود و بعد از اجرای این سیاست در سال ۹۲ به ۶۹ میلیون رسید. دلیلش این بود که در این بخش موضوع را توامان انجام دادیم.

وی افزود: بنابراین هم کاهش مصرف سوخت بود و هم شفافیت ارزی اتفاق افتاد و پدیده قاچاق به نوعی حل شد ولی از سال ۹۲ میزان مصرف به ۸۸ میلیون لیتر رسیده است، یعنی روزانه ۱۰ میلیون دلار هزینه برای دولت دارد. بنابراین حذف کارت سوخت غیرکارشناسی بود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.