کد مطلب: ۶۰۴۶۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۷۶ درصد ثروت جهان در جیب ثروتمندان/ کرونا اختلاف طبقاتی را بیشتر کرد

۷۶ درصد ثروت جهان در جیب ثروتمندان/ کرونا اختلاف طبقاتی را بیشتر کرد

شیوع ویروس کرونا شکاف مالی بین ثروتمندان و فقرا را افزایش داده است. در پی بحران کرونا ثروتمندان جهان ثروتمندتر و به تعداد فقرای جهان افزوده شده است.

.به گزارش تجارت‌نیوز ، ارزش ثروت میلیاردرهای جهان از زمان شیوع ویروس کرونا ۳/۵ درصد رشد کرده و در سال ۲۰۲۰ به ۳/۶ تریلیون دلار رسیده است. این در حالی است که کرونا حدود صد میلیون نفر را دچار فقر شدید کرده است و در سال ۲۰۲۱ تعداد فقرای جهان را به ۷۱۱ میلیون نفر رسانده است.

بحران کرونا نابرابری‌ها را میان قشر ثروتمند جامعه و باقی مردم افزایش داده است. در کشورهای ثروتمند دخالت دولت باعث شد از فقر بیشتر جلوگیری شود اما در کشورهای فقیر شرایط به این صورت نبوده است.

نابرابری جهانی اکنون به همان نقطه‌ای رسیده است که در اوایل قرن ۲۰ امپریالیسم غربی رسانده بود. مقررات زدایی، خصوصی سازی و مالیات بندی ضغیف باعث شده است که ثروتمندان فرصت‌های بیشتری برای ثروت اندوزی داشته باشند.

مطالعات نشان می‌دهد کاهش نرخ مالیات آن گونه که باید رونق اقتصادی ایجاد نکرده است. به گزارش سی‌ان‌ان دولت‌ها باید مالیاتی را از ثروتمندان دریافت کنند تا با درآمد حاصل از آن شکاف طبقاتی را کاهش دهند و در بخش‌های تحصیلات، سلامتی و محیط زیست سرمایه گذاری کنند.

اخیرا در آمریکا برخی دموکرات‌ها پیشنهاد دادند تا میلیاردرها هزینه سیستم امنیتی مورد نظر خود را بپردازند اما این طرح به سرعت رد شد.

آمار پراکندگی ثروت جهانی

ده درصد از مردم جهان ۷۶ درصد ثروت جهان را در اختیار دارند. این در حالی است که ۴۰ درصد بعدی ۲۲ درصد و ۵۰ درصد آخر تنها دو درصد از ثروت جهان را در اختیار دارند. از نظر درآمدی آن ده درصد ثروتمند ۵۲ درصد از درآمد جهانی ۴۰ درصد بعدی ۳۹ درصد و ۵۰ درصد آخر تنها صاحب هشت درصد درآمدهای جهان هستند. درآمد آن ده درصد ثروتمند جامعه ۳۸ برابر قشر ضعیف ۵۰ درصدی جامعه است.

یک درصد جامعه صاحب ۳۸ درصد از رشد مالی بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۲۱ شده‌اند. این در حالی است که ۵۰ درصد جامعه تنها صاحب دو درصد از این رشد بوده‌اند.

اختلاف طبقاتی در مناطق مختلف متفاوت است. اما خدمات رایگانی که دولت در اختیار قشر ضعیف و متوسط جامعه قرار می‌دهد می‌تواند از رشد این اختلاف جلوگیری کند. خدماتی مانند تحصیلات و خدمات درمانی و بهداشتی رایگان.

در این میان میزان درآمد زنان هنوز هم از درآمد مردان بسیار کمتر است. سهم زنان از کل درآمد جامعه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تنها ۳۵ درصد بوده است. و ممکن بیش از یک قرن طول بکشد تا درآمد زنان و مردان با هم برابر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.