کد مطلب: ۵۷۸۲۸۲

گزارش تجارت‌نیوز از طرح حذف یارانه انرژی

رونمایی از طرح عجیب مجلس / برگزاری رفراندوم برای قیمت بنزین

رونمایی از طرح عجیب مجلس / برگزاری رفراندوم برای قیمت بنزین

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران رتبه اول پرداخت یارانه انرژی به مردم را دارد و روزانه ۶۵ هزار تومان و ماهانه دو میلیون تومان یارانه پنهان می‌دهد. حالا مجلس پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های نقدی و پنهان را مطرح کرده است. این طرح یعنی تغییر قیمت بنزین؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابولفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفته طرح تقاضای برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان را مطرح کرده است.
طرحی که به گفته ابوترابی ۲۲ نفر آن را تاکنون امضا کرده‌اند و حدود ۸۰ امضای دیگر می‌خواهد تا در دستور کار قرار بگیرد.

اما اگر مجلس با این همه‌پرسی موافقت کند، کدام یارانه‌ها احتمالا حذف می‌شود؟ احتمالا تاکید مجلس این است که یارانه‌های پنهان انرژی حذف شود و در مقابل یارانه نقدی برخی از دهک‌ها بیشتر شود.

حذف یارانه پنهان انرژی یعنی چه؟

منظور از یارانه‌های پنهان یارانه‌هایی است که دولت می‌پردازد تا برخی از کالاها از جمله بنزین، آب و برق و نان و … ارزانتر به دست مردم برسد. آنگونه که پیش از این هم بارها مطرح شده است بخش مهم یارانه‌های پنهان اقتصاد ایران مربوط به یارانه حوزه انرژی و سوخت است. یارانه‌‌ای که دولت برای بنزین می‌دهد.

بر این اساس اگر قرار باشد، یارانه پنهان انرژی حذف شود به این معناست که قیمت برخی از کالاها واقعی شود و دولت به آنها یارانه ندهد. مانند آزادسازی قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی.

مهم‌ترین چیزی که در بحث حذف یارانه پنهان مطرح می‌شود مساله قیمت بنزین است. اما دولت اکنون برای هر لیتر بنزین چقدر یارانه می‌دهد؟ قیمت هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس حدود ۳۹ سنت است که با دلار بازار آزاد حدود ۱۰ هزار تومان است. اگر قیمت واقعی بنزین ۹۰ درصد فوب خلیج فارس باشد، قیمت واقعی بنزین حدود ۹ هزار تومان است.

این یعنی دولت روی هر لیتر بنزین سهمیه‌ای، ۸ هزار تومان و روی بنزین آزاد ۵ هزار تومان یارانه می‌دهد!

ایرنا در گزارشی نوشته که «مصرف بنزین در حال حاضر به ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده و این میزان حدود ۶۲ تا ۶۳ میلیون لیتر آن از محل بنزین یارانه‌ای است.»

این یعنی دولت برای بنزین یارانه عجیبی می‌دهد. یارانه‌ای که مجموع آن عددی بیش از کل بودجه سالانه کشور است.

مبلغ یارانه پنهان انرژی چقدر است؟

مصطفی طاهری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن چندی پیش گفته بود میزان یارانه پنهان انرژی در ایران هزار هزار میلیارد تومان است؛ بیشتر از بودجه سالانه کشور. سال گذشته هم رئیس مجلس به نقل از محمدباقر نوبخت گفته بود: «میزان سوبسید پنهان پرداختی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰۰‌ هزار میلیارد تومان است.»

پیش از این هم زمانی که علی لاریجانی رئیس مجلس بود اعلام کرده بود که یارانه پنهان انرژی در ایران ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است. این نشان می‌دهد که عدد یارانه پنهان انرژی در ایران بالاست و مدام در حال افزایش است.

تجارت‌نیوز هم پیش از این با استناد به گزارشی از «آژانس بین‌المللی انرژی» گفته بود ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۶ میلیارد دلار (معادل حدود ۲ هزار تریلیون تومان) یارانه مصرف سوخت فسیلی پرداخت کرده است و رتبه اول را در پرداخت یارانه انرژی بین همه کشورهای جهان دارد.

سهم دو میلیونی ایرانیان از یارانه پنهان

نکته جالب‌تر اینکه سهم هر ایرانی از این یارانه پنهان روزانه ۶۵ هزار تومان است. یعنی اگر دولت بخواهد یارانه پنهان انرژی را حذف کند و آن را مستقیما به مردم بدهد ماهانه حدود ۲ میلیون تومان می‌شود.

اما مساله مهم در این میان این است که اگر قرار باشد یارانه انرژی حذف شود، باید قیمت برخی حامل‌های انرژی از جمله بنزین و سایر سوخت‌ها واقعی و البته گران شود. اما ایران در سال ۹۸ تجربه افزایش قیمت بنزین را داشت و منجر به اعتراضاتی در سراسر کشور شد.

برای همین به نظر نمی‌رسد که مجلس مجوز اجرای این طرح را داشته باشد. چون در حالی که نمایندگان مدام تاکید می‌کنند هدف آنها افزایش قیمت بنزین نیست و مساله واقعی کردن قیمت است، اما آمارها و یارانه بنزین می‌گوید دولت برای حذف یارانه انرژی چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد.

برای مطالعه گزارش «آژانس بین‌المللی انرژی» درباره یارانه انرژی در ایران گزارش زیر را بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Mbm

    سری قبل که بنزین گران شد. برابر با قیمت جهانی شد. ولی در عمل یارانه پرداختی به مردم برنگشت .وبا مخالفت مردم 1300تومان در روز به هر فرد تعلغ گرفت.و برای همه هم نبود.30درصد مردم روزی 1300را گرفتن.‌.که در آن زمان ۲۲۰۰۰تومان بود.که الان میگن ۶۵۰۰۰ تومان است و البافی کجا رفت معلوم نیست.دوم اینکه سهم مردم از این ثروت خدادادی کجاست؟

  • ناشناس

    وقتی مردم انتخابات را شرکت نمی کنند هر ننه قمری ساز خودش را میزند

  • ناشناس

    ما که یارانه ندیدیم فقط جیب ملت را خالی میکنی

  • ناشناس

    سلام. خیلی خوبه. را. یانه. زیاد. بشه. بنزین. گرون. بشه. حداقل. قشر. ضعیف. که. خودرو. ندارند. سود. میکنند مردم. هم. کمتر بنزین. هدر میدهند

    • onegold

      با گران شدن بنزین و در پی آن گازوئیل هزینه های حمل و نقل افزایش میابد که خود باعث گرانتر شدن کالا خواهد شد.

    • ناشناس

      آقا چ میگی چرا فقط خودتون می‌بینید اتفاقا طرح خوبیه ما ک ماشین نداریم چرا باید یارانه پنهان بمون تعلق نگیره

    • ناشناس

      چون به محض گرون شدن بنزین همه چیز ده برابر میشه تو هم با یارانت هیچ کاری نمیتونی بکنی و فقیرتر میشی

  • ناشناس

    یه بدبختی دیگه واسه مردم اینا به خدا به اسم مردم این طرح هارو میدن ولی در واقع سودی برای مردم بدبخت ندارم که هیچ که بیشتر به مردم آسیب میزنه

  • حسین

    من نمی دانم این نرخ جهانی چه نرخیه وقتی قیمت سوخت بالا میره بعد دلار شروع می‌کنه رو به افزایش چند هزاری بعد میگن اوه قیمت سوخت نرخ جهانی نیس داریم یارانه پنهانی میدهیم،بعد مثل چرخه فلک دوباره دلار و قیمت سوخت مسابقه میدهند . ای نمایندگان باسواد ای وزیر اقتصاد ای متفکران دولت وقتی قیمت دلار بیاید نرخ چندسال پیش قیمت سوخت نرخ جهانی میشه دیگه یارانه پنهانی باقی نمی ماند واقعا برای دولت ها گذاشته و فعلی و نماینده مجلس احساس شرم میکنم تابحال دولتی نیامده بگه قیمت ها را چطوری پایین کنم هه باید جیب ملت خالی بشه اخه تاکه این ملت بدبختی بکشه. ایران این همه ثروت داره اگه کسری بودجه داری توافق کن با دولت های جهانی نفت کشور را بفروش روزانه بیش از پنج میلیون بشکه گاز کشور فولاد اهن طلا کاشی مواد غذایی سیمان و صادرات کشاورزی و جذب سرمایه خارجی جذب توریسم جذب حمل نقل بین المللی سرمایه گذاری حمل نقل هوایی سرمایه گذاری حمل ونقل دریایی چی بگم که ایران نداشته باشه

  • ناشناس

    دولت و مسئولین گه میخورن که بخوان بنزین رو گرون کنن بنزیت گرون شه همه چی گرون مسشه

  • ناشناس

    یارانه ؟ منابع خدادادی کشور باید بین مردم به رایگان تقسیم بشه ! یارانه دیگه چیه !!!
    الان قیمت گوجه هم تو اروپا چند دلاره یعنی دولت داره روی گوجه هم یارانه میده ؟؟؟
    یعنی الان مردم بنزین مصرف نکنن دولت اون ها رو با اون قیمت دلاری میتونه بفروشه ؟؟

  • ناشناس

    بنزین تا 10000تومان گرون بشه یعنی همه چیز گران میشه
    مشکل مسئولان و دولتمردان ما اینه که همه چی را تک بعدی می بینند…
    بنزین اگر قیمت واقعی فوب خلیج فارس بشه
    حقوق کارگران و کارمندان هم باید مثل اون کشورها بشه…
    باید خیلی دقیق و عادلانه اجرا کنندو فقط به فکر جیب دولت نباشند.

  • ناشناس

    باسلام درست است که قیمت حامل های انرژی با خلیج فرق دارد اما سرانه زندگی در ایران ومردم مرفه از یک رفتگر خلیجی کمتر است سطح زندگی ما با پراید صدوپنجاه میلیونی که با رافور انهابرابری میگند ایا درست. میشود