کد مطلب: ۴۴۹۳۱۴

علي ربيعي:

از بهمن ۹۷ هیچ افزایش رسمی قیمت خودرو نداشتیم / حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست

از بهمن ۹۷ هیچ افزایش رسمی قیمت خودرو نداشتیم / حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست

سخنگوی دولت گفت: ما از بهمن ۹۷ هیچ افزایشی به طور رسمی نداشتیم اما چند سایت هستند که قیمت‌سازی می‌کنند البته برخی از این سایت‌ها بسته و به عده‌ای دیگر اخطار داده شد و در صورت تداوم، مراجع قضایی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: روز قبل در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت را مورد بررسی قرار دادیم. حفظ معیشت و جان مردم دو اولویت مهم دولت در این روز‌ها به شمار می‌رود. باید از جان در مقابل بیماری محافظت کنیم و مردم مطمئن باشند که تمام ارکان دولت شبانه‌روز برای این گذر از دوره تلاش می‌کنند.

ربیعی تصریح کرد: در استان خوزستان روند ما در ابتلا و آمار مرگ و میر در اثر کرونا افزایش داشته که در سه روز گذشته هم ادامه داشته است. استان خوزستان زیر ۵۰ درصد رعایت فاصله گذاری اجتماعی دارد که باعث روند افزایشی در این استان شده است.

وی افزود: طبق گزارشات در ستاد ملی مبارزه با کرونا، افراد شناسایی شده روند افزایشی داشته اما افراد فوت شده کاهش یافته است. ما روزانه ۳۰ هزار تست می‌گیریم که برای تکمیل غربالگری به یک و نیم میلیون تست نیاز داریم تا برنامه غربالگری ما کامل شود.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه دولت هشت سناریو برای مقابله با کرونا داشت، ادامه داد: هشت سناریو محتمل در پیش روی ما بود. ما باید یک سناریو انتخاب می‌کردیم؛ یک سناریو آزاد کردن همه رفتار‌ها و طرف دیگر سناریوها؛ سناریو سختگیری کامل و قرنطینه بود.

او افزود: میان این سناریوها، موارد چهار و پنج را انتخاب کردیم. سخت‌گیری‌های زیادی را انجام دادیم و آمادگی کادر درمانی و فراهم بودن تجهیزات پزشکی موجب شد تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کند.

ربیعی یادآور شد: یک سناریو بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشور‌ها هم که آن را دنبال کردند، منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری و سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، تصریح کرد: در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸ هزار فوتی. در سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱ هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریو چهارم و پنجم را انتخاب کردیم.

بازگشایی تدریجی اصناف تعطیل شده بر اثر کرونا

سخنگوی دولت تاکید کرد: مقرر شد همه مراکز مذهبی از یک طرف، صنوف و رستوران‌ها و مشاغلی مانند آرایشگاه‌ها از طرف دیگر بعد از ماه رمضان با رعایت دستورالعمل‌ها به صورت تدریجی بازگشایی شوند. اگرچه با رعایت اصول بهداشتی در برخی مناطق سفید این شغل‌ها بازگشایی شده‌اند.

ربیعی بیان کرد: به وزارت ورزش و امور جوانان ماموریت داده شد تا ورزش‌های غیر تجمعی را بررسی کند. مدارس و آموزشگاه‌ها هیچگاه تعطیل نشده‌اند؛ ستاد ملی مقابله با کرونا بر گسترش زیرساخت‌های موجود و تداوم فعالیت‌های آموزش مجازی تاکید کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آموزش ما تعطیل نشده بلکه به صورت مجازی و تصویری با کمک صدا و سیما انجام شده، گفت: از ۲۷ اردیبهشت مدارس با معلمان باز هستند اما حضور در مدارس به صورت اختیاری است. برای دانشگاه‌ها به تصمیمی نرسیدیم، به نظر الگوی آموزش و پرورش برای آموزش عالی هم میتواند مورد نظر باشد اما خوابگاه‌ها باید فکری برایش شود.

وی اظهار کرد: برای دانشگاه‌ها در این جلسه به تصمیمی نرسیده‌ایم و برای هفته آینده در مورد دانشگاه‌ها تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم به نظر می‌رسد که الگوی آموزش و پرورش برای آموزش عالی هم شاید بتوانند کارگشا باشد.

سخنگوی دولت بیان کرد: رهبری معظم به دو نکته مهم در جلسه ستاد مقابله با کرونا اشاره کردند، اول اینکه گسترش شبکه‌های بهداشت و مقدم کردن پیشگیری و بهداشت باید دنبال شود.

او گفت: نکته دومی که معظم‌له بر آثار مثبت معنویت و نیاز معنوی جامعه در مقابله با شرایط سخت و نگرانی‌ها تاکید کردند؛ معنویت جامعه و اتکا به خداوند در افزایش روحیه ملی برای مبارزه با کرونا تاثیر دارد. برای شب‌های قدر با همکاری وزارت کشور، صدا و سیما و بهداشت تصمیماتی گرفته می‌شود تا در برخی مراکز با حداقل جمعیت این مراسم برگزار شود و در جلسه بعدی ستاد تصمیماتی در این زمینه گرفته می‌شود.

توانستیم از سوداگران در بحث سهام عدالت جلوگیری کنیم

ربیعی درباره روند سهام عدالت گفت: روزهای ابتدایی، برخی با پول حداقلی رفتند و سهام عدالت را خریدند اما با اطلاع‌رسانی و اعلام رقم تخمینی تمهیداتی انجام شد و با ساده کردن شیوه فروش توانستیم با سوداگری مقابله کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اعضای هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز مجلس می‌گویند دست پنهانی اجازه انتشار گزارش تحقیق و تفحص را در صحن علنی مجلس نمی‌دهد چون به مذاق دستگاه‌ها و مسئولان دولتی خوش نیامده است. قرار بود این تحقیق و تفحص این هفته در دستور کار مجلس باشد که نماینده حامی دولت جلوی آن را گرفته است. دلیل مخالفت دولت برای قرائت گزارش تحقیق و تفحص در صحن مجلس چیست؟» اظهار کرد: دولت تمام اختیارات و وظایف مجلس را به رسمیت می‌شناسند. یکی از اختیارات مجلس تحقیق و تفحص است که یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است و براساس قانون و آیین نامه داخلی مجلس طی فرآیندی صورت می‌گیرد.

وی افزود: مجلس در اعمال اختیارات خود از استقلال برخوردار است و مایل هستم اعلام کنند چه کسی مانع این گزارش شده است و هر زمان مجلس بخواهد قرائت کند من به عنوان نماینده دولت می‌گویم هیچ مانعی برای این کار نداریم و دولت اصلا در اموری که چه چیزی قرائت شود یا نشود دخالت ندارد و اساسا چنین چیزی صحت ندارد و دولت نقشی در دستورات کار هفتگی مجلس ندارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در مورد وزارت بازرگانی تمایل به تصویب داشتیم و مجلس تصویب نکرد پس آنجا بگوییم مخالفین دولت؟ اصلا چنین چیزی نداریم و اصلا اینگونه برداشت که نماینده حامی دولت نگذاشت و.. درست نیست. مجلس هویت یکپارچه دارد و گرایش های سیاسی مختلف در آن هستند و قوه مجریه به هیچ عنوان دخالتی در تعیین دستور کار برای مجلس ندارد و دستورات را به نوبت مطرح می کنند.

ربیعی تاکید کرد: حتی تغییر دستور کار هفتگی مجلس به موجب قانون و آیین نامه مجلس طی فرآیندی است که ۵۰ نماینده باید درخواست کنند. اینکه بنا بود این هفته در دستور باشد یا نه مربوط به خود مجلس است و اساسا دولت قدرت جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ندارد. از تعابیری مانند دست پنهان اجتناب کنیم. خوشبختانه در شرایط فعلی گردش اطلاعات به گونه ای بوده و آنقدر زیاد شده است که هیچ دست پنهانی پنهان نمی‌ماند.

تشکیل وزارت بازرگانی برای دولت مهم است

وی در خصوص رأی منفی نمایندگان مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بارها اعلام کردیم تشکیل وزارت بازرگانی برای ما مهم است، در شرایط تحریم و وضعیتی که کرونا برای ما به وجود آورده آرایش و ساختار متناسب با شرایط فعلی قطعا اجتناب‌ناپذیر است. ما باید وضعیت را به سمتی می‌بردیم که امر بازرگانی یعنی خرید و فروش در جایی متمرکز می‌شد. دولت برای اینکه بازار را در کنترل قیمت و عرضه به موقع دربیاورد، نیازمند این وزارتخانه بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: مدیریت متمرکز بخش بازرگانی در وزارت بازرگانی قطعا ازمشکلات موجود می‌کاست اما با تصمیم مجلس دولت ناچار است با ساختارهای فعلی نبود وزارت بازرگانی را جبران کند.

ربیعی درباره گرانی و نابسامانی در بازار خودرو و مسکن گفت: این موضوعات در جلسه امروز بحث شد. در مورد مسکن اولویت ما طبقاتی است که مسکن مورد نیاز آنهاست مانند کارگران، معلمان و بازنشستگان. این گروه‌ها اولویت ماست اما به هر حال بازار مسکن نیز مانند بازار سکه و ارز از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند.

وی ادامه داد: پول‌های سرگردان وارد هر بازاری که می‌شوند ممکن است باعث گرانی شوند اما امروز شاهدیم که این پول‌ها به سمت بازار بورس رفته و از این مسئله خوشحالیم و تلاش می‌کنیم که بورس زمین نخورد و کماکان جذابیت را داشته باشد.

ربیعی با اشاره به طرح‌های دولت برای مسکن گفت: ما تاکنون یک میلیون ثبت‌نام مسکن داشته‌ایم. اگر این مسکن در اختیار اقشار ضعیف که نیاز بیشتری به مسکن دارند قرار بگیرد، افزایش قیمت تأثیر چندانی برای آنها نخواهد داشت.

سخنگوی دولت پایدار کردن جریان تولید مسکن را یکی دیگر از سیاست‌های دولت در حوزه مسکن دانست و گفت: ما تلاش داریم تا تولید مسکن جریان داشته باشد و به نیازمند واقعی پاسخ دهیم. به عنوان مثال از فرهنگیان ۱۷۰ هزار نفر برای مسکن ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۷۵ هزار نفر واجد شرایط بودند. با تولید مسکن و کمک به اقشار نیازمند مسکن که پول زیادی ندارند، سال‌های خرید مسکن برای نیازمندان را کوتاه می کنیم. فعال شدن بورس یکی از روش‌هایی است که می‌تواند از هجوم پول به سمت بازار مسکن جلوگیری کند.

وضعیت بازار خودرو از زبان ربیعی

ربیعی در خصوص شرایط بازار خودرو گفت: قرار شد یک بسته کنترل قیمت با توجه به جلسات ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و کمیته خودرو تهیه شود که فکر می‌کنم این بسته ساماندهی بازار خودرو در این هفته آماده شود. تولید خودروی ما کم نشده و روزانه ۴ هزار دستگاه در سایپا و حدود همین عدد هم در ایران خودرو تولید داریم که حدودا به ۸ هزار خودرو می‌رسد.

سخنگوی دولت باز بودن یک هفتگی سایت پیش‌فروش خودرو را یکی دیگر از راهکارها در عرصه بازار خودرو دانست و گفت: سعی می‌کنیم سایت‌های فروش خودرو باز باشد تا این شگردی که یک عده سریع‌تر وارد این سایت شوند و خرید را انجام دهند، وجود نداشته باشد و اگر ثبت‌نام‌ها زیاد شد با روش‌هایی مانند قرعه‌کشی به شفاف‌سازی این بازار بپردازیم.

ربیعی در خصوص افزایش قیمت خودرو هم گفت: افزایش قیمت در خودروهای مختلف متفاوت است اما سعی شد توسط کمیته‌ای که اعلام کردیم و بر اساس یک فرمول ثابت یعنی «تورم سالانه، قیمت پایه و با در نظر گرفتن سایر پارامترها از جمله کیفیت خودرو»، قیمت خودروها مشخص شود که یک افزایش طبیعی را خواهد داشت اما قطعاً متفاوت است از آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم. ما از بهمن ۹۷ هیچ افزایشی به طور رسمی نداشتیم اما چند سایت هستند که قیمت‌سازی می‌کنند البته برخی از این سایت‌ها بسته و به عده‌ای دیگر اخطار داده شد و در صورت تداوم، مراجع قضایی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

سخنگوی دولت گفت: با مجموع این تصمیمات فکر می‌کنم بتوانیم با آنچه امروز شاهد آن هستیم در قیمت خودرو که هیچ منطقی هم ندارد و قیمت‌ها در فضای مجازی بالا می‌رود، مقابله کنیم البته شاید افزایش تولید نیز بتواند به کنترل قیمت خودرو کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.