کد مطلب: ۱۸۴۴۹۵

افزایش قیمت سوخت در تونس و عربستان

افزایش قیمت سوخت در تونس و عربستان

تونس به منظور کاهش کسری بودجه، برای دومین بار در شش ماه گذشته قیمت‌های سوخت را افزایش داد.

وزارت انرژی، معادن و انرژی تجدیدپذیر تونس اعلام کرد قیمت هر لیتر بنزین از ۱.۷۵ دینار به ۱.۸ دینار افزایش خواهد یافت که ۲.۸۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دیزل ۰.۰۵ دینار افزایش یافت و هر لیتر دیزل با سولفور اندک به ۱.۵۶ دینار و قیمت هر لیتر دیزل معمولی به ۱.۲۸ دینار رسید.

قیمت گاز برای استفاده مسکونی و گرمایش از ۷.۴ به ۷.۷ دینار رسید که نخستین افزایش در هفت سال اخیر بود.

دولت تونس در ژوییه قیمت سوخت را به میزان ۶.۷ درصد افزایش داده و از ۱.۶۵ به ۱.۷۵ دینار رسانده بود.

تونس برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی که با وام دهندگان بین‌المللی برای کاهش هزینه عمومی توافق کرده است، با دشواری روبروست.

پیش‌بینی شده است کسری بودجه دولت تونس از ۶ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ به ۴.۹ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کند. بودجه ۳۶ میلیارد دینار (۱۴.۵۵ میلیارد دلار) برای سال ۲۰۱۸ در اوایل دسامبر تصویب شد که شامل بسته تدابیر مالی برای کاهش کسری بود.

عربستان سعودی نیز افزایش قیمت بنزین را با هدف بهره‌وری استفاده از انرژی روز دوشنبه اجرایی کرد.

گفته شده قیمت فروش هر لیتر اکتان ۹۱ از ۰.۷۵ ریال به ۱.۳۷ ریال و قیمت هر لیتر اکتان ۹۵ از ۰.۹۰ به ۲.۰۴ ریال افزایش خواهد یافت اما نرخ دیزل برای کامیون‌ها بدون تغییر می‌ماند.

بر اساس گزارش رویترز، این کشور تحت برنامه مالی بلندمدت جدید در بودجه سال ۲۰۱۸، روند حذف یارانه‌های مجموعه‌ای از محصولات انرژی را آهسته خواهد کرد.

ملک سلمان رسما اعلام کرد که تاریخ تعیین شده برای حذف کسری بودجه دولت از هدف اولیه سال ۲۰۲۰ به سال ۲۰۲۳ موکول خواهد شد تا از فشار بر رشد اقتصادی کاسته شود.

در نتیجه، برنامه مالی جدید قیمت‌های داخلی بنزین و دیزل را به تدریج در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ بر اساس قیمت‌های بین‌الملی تعیین خواهد کرد.

تحت برنامه قدیمی که دسامبر گذشته منتشر شد، قرار بود همه محصولات انرژی تا سال ۲۰۲۰ بر مبنای قیمت‌های جهانی، قیمت‌گذاری شوند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.