کد مطلب: ۷۷۶۷۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشورها از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشترین آسیب را می‌بینند؟

کدام کشورها از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشترین آسیب را می‌بینند؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تا ماه سپتامبر به 6 درصد افزایش یابد. این امر در کنار تورم و واحد ارزی ضعیف برای بازارهای رو به رشد و بازارهای نوظهور چندان خوشایند نخواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معامله‌گران در بازارهای تجاری احتمال می‌دهند که نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده تا 6 درصد افزایش یابد. در این صورت بازارهای نوظهور با کابوس خود روبرو می‌شوند زیرا افزایش نرخ بهره آمریکا تا این سطح می‌تواند به کشورهای ضعیف‌تر ضربه مهلکی وارد کند. البته مسیرهای رشد جهانی متفاوت و بازگشایی چین ممکن است برای بازارهای بزرگتر بخشی از این ضربه را خنثی کند.

به نقل از رویترز ، اخیرا انتظارات برای نقطه پیک نرخ نهایی فدرال رزرو به سرعت در حال افزایش بوده است: بازارها برای ماه سپتامبر 2023 نرخ بهره را در محدوده 5.5 تا 5.75 درصد پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که برخی 50 درصد احتمال می‌دهند که در ماه سپتامبر نرخ بهره تا 6 درصد افزایش یابد.

مقیاس و سرعت این افزایش باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سهام‌ها ،اوراق قرضه و ارزهای کشورهای در حال توسعه که اغلب تحت تاثیر افزایش نرخ‌های بهره جهانی کاهش ارزش داشته‌اند، تجارب ناخوشایندی داشته باشند.

این میزان از افزایش نرخ بهره در پاسخ به تورم سرسختی است که بسیار بالاتر از هدف تعیین شده قرار دارد و در محیطی اتفاق می‌افتد که رشد تولید ناخالص داخلی در سطح جهان ضعیف است. ترکیب چنین عواملی به طور کلی برای بازارهای نوظهور نتایج منفی در پی دارد.

انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو 25 واحد پایه بالا رفته است، اما جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز سه‌شنبه احتمال سرعت بیشتری را مطرح کرد. احتمال می‌رود در چند روز آینده بازار برای سرمایه‌گذاران وضعیت چندان خوشایندی نداشته باشد، زیرا گزارش ماهانه مشاغل ایالات متحده برای ماه فوریه نیز شواهد بیشتری از این امر را به آنها ارائه می‌دهد.

«مانیک ناراین»، تحلیلگر UBS در یادداشتی گفت: « سیاست انقباضی فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره 6 درصد، آستانه تحمل دارایی‌های بازارهای نوظهور را به طور جدی در معرض آزمایش می‌گذارد». او پیش‌بینی می‌کند که روپیه هند، یوان چین و پزو (واحد پولی) فیلیپین و آرژانتین در صورت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به 6 درصد، تا 5 درصد تضعیف شوند.

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان انتظار دارند با تثبیت نرخ نهایی، دلار تضعیف شود، اما افزایش 50 واحدی فدرال رزرو یک تغییر رویه به نفع قدرت بیش از حد دلار آمریکا است.

بازارهای پیشرو، در معرض آسیب نرخ بهره

«ساحل ماهتانی»، تحلیلگر دارایی در شرکت سرمایه‌گذاری «ناینتی وان»، گفت: «بازارهای پیشرو احتمالاً شاهد ضربه شدیدی از افزایش نرخ بهره خواهند بود».

بازارهای پیشرو به بازار کشور در حال توسعه‌ای اشاره دارد که از یک کشور کمتر توسعه‌یافته پیشرفته‌تر است، اما برای طبقه‌بندی کلی به عنوان بازار نوظهور بسیار کوچک یا پرخطر است.

تحلیلگران Tellimer می‌گویند که تعداد بازارهای نوظهور کوچکتر و پرخطرتر که در آن سرمایه‌گذاران خواهان حق بیمه 10 درصدی یا بیشتر نسبت به اوراق خزانه ایالات متحده هستند، تقریباً در حدود 30 کشور ثابت مانده است. این کشورها، که شامل کنیا، مصر و پاکستان می‌شوند، اساساً از بازار سرمایه محروم هستند.

اما بازارهای داخلی با درآمد ثابت در اقتصادهای در حال توسعه بزرگتر نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت. نرخ 6 درصدی فدرال رزرو در کنار تورم، نرخ‌های کوتاه مدت را در شیلی، هند، لهستان، جمهوری چک و مجارستان آسیب‌‌پذیرتر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.