کد مطلب: ۷۷۶۲۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هند و روسیه دلار را از معاملات نفتی خود خارج کردند؟

هند و روسیه دلار را از معاملات نفتی خود خارج کردند؟

کرملین در پاسخ به تحریم‌های غرب از خریداران نفت و گاز خود خواسته بود تا پرداخت‌های خود را در واحدهای ارزی دیگری به ویژه روبل پرداخت کنند. اکنون هند و چین از کشورهایی هستند که به تدریج دلار را از معاملات خود با روسیه خارج می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، تحت رهبری ایالات متحده در حال از بین بردن سلطه چند ده‌ساله دلار بر تجارت بین‌المللی نفت است. به ویژه اینکه بیشتر معاملات روسیه با هند که بزرگترین وارد کننده نفت خام این کشور از طریق دریا است در واحدهای ارزی دیگر انجام شده است.

برتری دلار در بازار معاملات در دوره‌های مختلف زیر سوال رفته است اما با این حال به دلیل مزایای بالای استفاده از رایج‌ترین ارز برای تجارت، همچنان این برتری ادامه دارد.

به نقل از رویترز ، تجارت نفت هند، در پاسخ به آشفتگی تحریم‌ها و جنگ اوکراین، تاکنون قوی‌ترین مدرک را برای تغییر ماندگار به ارزهای دیگر را ارائه داده است. این کشور سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است و روسیه پس از تحریم‌های اروپا، تامین کننده اصلی آن شد.

منابع بانکی و تجاری اعلام کردند که پس از آنکه ائتلاف مخالف جنگ در 5 دسامبر سقف قیمت نفت را برای روسیه تعیین کرد، مشتریان هندی بیشتر نفت روسیه را به ارزهای غیر دلاری از جمله درهم امارات و اخیراً روبل روسیه خریداری کرده‌اند. این منابع افزودند که معاملات در سه ماه گذشته در مجموع معادل چند صد میلیون دلار بوده و چنین مبلغی هرگز پیش از این گزارش نشده است.

گروه هفت ، اتحادیه اروپا و استرالیا، اواخر سال گذشته میلادی با سقف قیمتی موافقت کردند تا خدمات و حمل‌ونقل غربی فقط به شرط آن که نفت روسیه با این قیمت پایین فروخته شود اجازه تجارت داشته باشند تا تامین بودجه مسکو برای جنگ را مختل کنند.

برخی از تاجران در دبی، و شرکت‌های انرژی روسیه، «گازپروم» و «روس‌نفت»، به دنبال پرداخت‌های غیردلاری برای انواع خاص نفت روسیه هستند که در هفته‌های اخیر بالاتر از سقف قیمتی 60 دلار فروخته شده است.

این فروش ها سهم کوچکی از کل فروش روسیه به هند را نشان می‌دهد و به نظر نمی‌رسد که نقض تحریم‌ها به شمار آید. منابع تجاری و همچنین مقامات سابق اقتصادی روسیه و ایالات متحده به رویترز گفتند که مسکو به دنبال دلارزدایی از اقتصاد و تجارت خود برای دور زدن تحریم‌ها است و سه بانک هندی از برخی از این معاملات حمایت کرده‌اند.

اما ادامه پرداخت به درهم برای خرید نفت روسیه پس از اینکه ماه گذشته آمریکا و انگلیس بانک روسی MTS مستقر در ابوظبی و مسکو را به فهرست تحریم‌ها اضافه کردند، می‌تواند دشوارتر شود. منابع تجاری گفته‌اند که MTS برخی از پرداخت‌های غیر دلاری نفت هند را تسهیل کرده است.

یک منبع پالایشگاهی هندی گفت که اکثر بانک‌های روسی از زمان جنگ با تحریم مواجه شده‌اند، اما مشتریان هندی و تامین کنندگان روسی مصمم به ادامه تجارت نفت روسیه هستند. تامین‌کنندگان روسی نیز بانک‌های دیگری را برای دریافت پرداختی پیدا خواهند کرد.

پرداخت هزینه واردات نفت در واحد دلار برای دهه‌ها رایج بوده است. اما بر اساس آمار ماه ژانویه سیستم پرداخت سوئیفت، سهم این ارز از کل پرداخت‌های بین‌المللی در حال حاضر 40 درصد است.

اما برخی متخصصان معتقدند که تلاش‌های کوتاه‌مدت روسیه برای فروش کالا در ازای ارزهایی غیر از دلار، تهدید واقعی برای تحریم‌های غرب به حساب نمی‌آید.

به غیر از روسیه، تنش بین چین و غرب نیز هنجارهای قدیمی تجارت جهانی تحت سلطه دلار را از بین می‌برد. روسیه بخشی از ذخایر ارزی خود را به یوان نگه‌می‌دارد و چین دارایی‌های دلاری خود را کاهش داده است. علاوه بر آن ولادیمیر پوتین، درماه سپتامبر گفت که مسکو موافقت کرده است که گاز خود را به جای دلار به یوان و روبل به چین بفروشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.