کد مطلب: ۸۱۵۵۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام ودیعه مسکن مستاجران ۲۰۰ میلیون تومان شد / ابهام در محل تامین اعتبار

وام ودیعه مسکن مستاجران 200 میلیون تومان شد / ابهام در محل تامین اعتبار

مجلس شورای اسلامی امروز با افزایش وام ودیعه مسکن موافقت کرد. به این ترتیب سقف وام مسکن در شهر تهران به 200 میلیون تومان رسید. اگرچه اجرای این مصوبه منوط به تصویب در شورای عالی مسکن و تامین منابع در بانک‌هاست!

به گزارش تجارت‌نیوز ، همین چند روز قبل بود که سرپرست دفتر اقتصاد مسکن از محدودیت منابع بانک‌ها برای تامین مالی وام ودیعه مسکن گفته بود. حالا اما نمایندگان مجلس با افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن موافقت کرده‌اند.

بر این اساس بانک مرکزی موظف شده است در صورت تصویب شورای عالی مسکن، از طریق بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران 1402 با تعیین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز کند. سقف جدید تسهیلات ودیعه مسکن طبق این مصوبه در تهران ۲۰۰، مراکز استان‌ها ۱۵۰ و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

از سوی دیگر امروز نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان را برای روستاییان داد که با موافقت دولت و مخالفت کمیسیون عمران مجلس روبرو بود اما در نهایت به تصویب نمایندگان رسید.

کمبود منابع مالی بانک‌ها

اخیرا سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در خصوص افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن مستاجران بیان کرده بود که به دلیل محدودیت فعلی منابع بانک‌ها، در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش وام ودیعه مستاجران 1402 وجود ندارد.

تا کنون نیز با وجود تصویب این طرح هیچ منبع مشخصی برای تامین مالی آن اعلام نشده است و به نظر می‌آید افزایش مبلغ وام ممکن است در مراحل بعدی با مانع جدی کمبود اعتبار مواجه شود.

چه کسانی می‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند

هر چند هنوز افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن تنها در مجلس تصویب شده و به مرحله اجرا نرسیده است، اما دریافت این وام در مبالغ قبلی امکان‌پذیر است؛ با این حال اما دریافت وام ودیعه مسکن نیازمند داشتن شرایط مشخصی برای متقاضیان است و همه مستاجران قادر به دریافت آن نیستند.

متقاضی تسهیلات اجاره‌ در درجه اول باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد؛ هر چند زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال هم می‌توانند بر اساس شروطی مشخص برای دریافت آن اقدام کنند.

همچنین اجاره‌نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن باید به صورت رسمی تنظیم شده یا در سامانه ایران املاک به ثبت رسیده و کد رهگیری هم داشته باشد. یکی دیگر از شروط دریافت وام ودیعه مسکن نیز این است که تاریخ اجاره‌نامه ارائه شده حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن تعیین شده باشد.

وزارت راه و شهر سازی سال قبل اعلام کرده بود برای موافقت با ثبت‌نام متقاضی دریافت وام اجاره خانه در سال ۱۴۰۲، لازم است که قرارداد اجاره شخص حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن منعقد شده باشد. بنابراین، چنانچه زمان انعقاد قرار داد اجاره ارائه شده مربوط به بعد از این بازه زمانی باشد، متقاضی واجد شرایط برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲ نخواهد بود.

چگونه برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنیم؟

متقاضیان برای دریافت و ثبت‌نام وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲ لازم است که ابتدا، شرایط ثبت‌نام این وام را در مرحله اول و دوم داشته باشند و سپس مراحل آن را در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir انجام دهند.

افراد برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن مستاجران نخست باید وارد سایت tem.mrud.ir شوند، سپس گزینه ثبت‌نام تسهیلات کمک ودیعه را انتخاب کنند. پیگیری وام ودیعه مسکن در مرحله دوم هم از طریق همین آدرس انجام می‌شود.

در مرحله بعد متقاضیان قوانین و مقررات مربوط به تسهیلات کمک ودیعه را می‌خوانند و در صورت تمایل می‌توانند در صفحات بعدی اطلاعات شخصی خود را وارد کنند. حالا باید دید شرایط تعیین شده برای متقاضیان، در جایگاه رکن اساسی بهره‌‎مندی از وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲ چیست؟

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصلا نمیدن الکیه هر جا میری میگن به ما چیزی ابلاغ نشده فقط بانک سامان ولی برای ۴۰ میلیون سه تا ضامن کارمند رسمی دولتی زیر ۶۰ سال میخواست یهوبگو نمیدیم

    • حسن

      همش سر کاریه رفتم بانک میگن وام چی برو خدا پدرتو بیاموزد

  • ناشناس

    بگید کجا شکایت کنیم؟ اگه سایت باز شده چرا میگن وام نیست؟ اگر وام نیست چرا سایت بسته نمیشه؟ رفتم بانک میگن برا خودشون گفتن وامی نیست، یه راهنمایی کنید کجا پیگیر بشیم

    • ناشناس

      بانک ملی رو انتخاب کنید

  • ناشناس

    سلام

  • ناشناس

    سلام ، الان تیرماه ۱۴۰۲ هست ولی مجلس اینقدر بی اعتبار شده که با گذشت دوماه از تصویب پرداخت وام ودیعه ۲۰۰ میلیونی تو مجلس ، اما هنوز همون ۱۰۰ تونن تصویبی سال ۱۴۰۰ را میدن!!!!!