کد مطلب: ۸۱۵۰۲۵

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با تحلیلگر اقتصادی بررسی کرد؛

کمبود اعتبار؛ پاشنه آشیل نهضت ملی مسکن

کمبود اعتبار؛ پاشنه آشیل نهضت ملی مسکن

یک کارشناس اقتصادی معتقد است تسهیلات‌دهی و ساخت مسکن جزو فعالیت‌های مولد محسوب می‌شود و از قضا، بیشترین بازگشت منابع اعتباری نیز مربوط به بحث مسکن است. با این حال طی دو سال گذشته با وجود وعده خانه‌سازی دولت رئیسی، بخش ساخت مسکن در رکود فرو رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح خانه‌سازی دولت در قالب نهضت ملی مسکن، زمین‌گیر شده است. نه خبری از ساخت و ساز پروژه‌های تعریف شده است و نه حتی وعده تحویل ۵۰۰ واحد مسکونی این طرح در خردادماه، به سرانجام رسیده است.

این در حالی است که دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و بنابر وعده رئیسی قرار بود هر سال یک میلیون واحد مسکونی در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن ساخته و به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده شود.

کارشناسان عوامل زیادی از جمله مشکل تامین زمین مناسب را در عقب‌ماندگی این طرح دخیل می‌دانند. در همین حال بسیاری از صاحب‌نظران نیز معتقدند این طرح از همان ابتدا، غیرعملیاتی و غیرکارشناسی بوده است. با این حال از کمبود اعتبار و عدم تخصیص نقدینگی مناسب به طرح‌های ساخت مسکن از جمله همین وعده دولت، به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل عقب‌ماندگی پروژه‌ها نام می‌برند.

ضرورت هدایت اعتبار به سمت پروژهای ساخت مسکن

احمد جانجان، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، درباره اهمیت هدایت اعتبارات بانکی به سمت طرح نهضت ملی مسکن گفت: مقوله هدایت اعتبار بانکی یک مقوله پیشرفته در دنیاست. برای کلان‌پروژه‌ها باید کلان‌ایده داشت و در واقع وقتی از نهضت ملی برای مسکن‌سازی نام می‌بریم، ابزارهای آن نیز مورد نیاز است.

وی بیان کرد: آیا برای اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون مسکن مدنظر، اولین مسئله یعنی تامین زمین را حل کرده‌ایم؟ هنوز مشکل ارائه‌ زمین حل نشده است. علاوه بر این، آیا تا به حال به این موضوع ورود کرده‌ایم که مثلا حجم کاشی و سرامیک موجود و میزان سیمانی که تولید می‌کنیم، می‌تواند این میزان از ساخت‌وساز را پوشش دهد؟

تسهیلات‌دهی متناسب با هزینه‌های ساخت

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: صرف اینکه ما تسهیلات تکلیفی بر گردن بانک‌ها بگذاریم، نمی‌تواند هدایت اعتبار نامیده شود. مورد بعدی اینکه این تسهیلاتی که داده می‌شود، چند درصد از ساخت مسکن را پوشش می‌دهد؟ مثلا با وام خرید مسکن در تهران می‌توان نهایتا ۱۰ متر خانه خرید؛ بنابراین، در چنین شرایطی اسم این تسهیلات، وام خرید مسکن نیست. وام ساخت‌وساز هم همین شرایط را دارد.

جانجان افزود: در قالب این ایده‌های جدید باید میزان اعتبارات به مسکن را افزایش دهیم. در این شرایط نیاز به یک سری کنترل‌های بانکی و سیاست‌های پولی و مالی داریم تا به هدفمان برسیم. در غیر این صورت نتیجه این اقدامات صرفا درج اخبار و عدم حصول نتیجه لازم می‌شود.

وام مسکن نکول نمی‌شود

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره‌ میزان نکول تسهیلات مسکن بیان کرد: معمولا تسهیلات مسکن برمی‌گردد چون ارزش افزوده برای خریدار و سازنده دارد و با توجه به شرایط تورمی، مسکنی که خریداری یا ساخته می‌شود روز به روز قیمتش افزایش می‌یابد؛ در این شرایط طبعا این وام‌ها برمی‌گردد. بیشترین بازگشت منابع اعتباری روی همین بحث مسکن است.

ایجاد رونق اقتصادی با فعال‌شدن پروژه‌های ساخت مسکن

جانجان خاطرنشان کرد: تسهیلات‌دهی و ساخت مسکن جزو فعالیت‌های مولد محسوب می‌شود. صنعت ساختمان وقتی به صورت عمده راه‌اندازی شود، مانند مسکن مهری که در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد، باعث می‌شود ۳۶۰ شغل وابسته و ۲۴ تا ۲۵ صنعت وابسته به آن نیز رشد کند. کارخانه‌های تولید مواد مورد نیاز ساخت مسکن نیز به همین شیوه رونق می‌گیرند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در انتها افزود: علاوه بر این، خانه‌های جدید نیازمند وسایل خانه جدید هم است و همین مسئله باعث رونق اقتصادی در کسب‌وکارهای زیادی می‌شود؛ اما طبعا این میزان رونق هم تورم به همراه دارد لذا باید یک پکیج کامل از سیاست‌های پولی و مالی اجرا شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.