خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۹۷۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۳ برابری فقر مطلق در ایران / ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی

افزایش ۳ برابری فقر مطلق در ایران / ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی

بر اساس گزارش بانک جهانی، جمعیت دارای فقر مطلق در ایران در سال ۱۳۹۲، نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت ایران ۲/. درصد بود. در سال ۱۳۹۸ اما این نسبت به ۶/. درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک جهانی در گزارشی از افزایش فقر مطلق در ایران نوشت. این گزارش ضمن پرداختن به شاخص‌های اقتصادی در ایران، افزایش فقر مطلق ، تورم و … پرداخت.

اواخر سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی، دستور داد تا پایان سال (یعنی تا پایان سال ۱۴۰۰) فقر مطلق در ایران ریشه‌کن شود. خبری که واکنش‌ها و انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

پاییز سال گذشته وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی ایران در گزارشی اعلام کرد که ۲۶ میلیون نفر تا سال ۹۹ در فقر مطلق زندگی می‌کردند. اگر چه با خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار و افزایش خط فقر، پیش‌بینی شد جمعیتی که در فقر مطلق به سر می‌برند به ۳۰ میلیون نفر برسند.

در همین حال آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که جمعیت دارای فقر مطلق در ایران طی سال‌های ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۱۳۹۲، نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت ایران ۲/. درصد بود. در سال ۱۳۹۸ اما نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به ۶/. درصد رسید.

تداوم تحریم‌ها و چشم انداز اقتصادی ایران

بر اساس گزارش بانک جهانی، اگر تحریم‌های اقتصادی ایران به طور قابل توجهی کاهش یابد یا برداشته شوند، می‌تواند منجر به بهبود بیشتر چشم‌انداز اقتصادی و بهبود انتظارات تورمی شود.

این در حالی است که ایران در سال‌های اخیر بارها پای مذاکره رفته اما هنوز به یک توافق جامع و قطعی نرسیده‌اند. مذاکرات برجام به کندی پیش می‌رود و تحریم‌ها هم ادامه دارد. بر اساس آخرین اخبار رسمی، وزارت خزانه‌داری امریکا امروز یک شخص حقیقی و چهار شخص حقوقی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

۱۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی

تاکنون بارها برخی از کارشناسان اقتصادی و جامعه‌شناسان برای افزایش جمعیت دارای فقر مطلق هشدار داده‌اند. این در حالی است که همین حالا هم حدود ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند. آنطور که پیش‌تر علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی گفت هفت میلیون نفر در ایران تحت پوشش بهزیستی هستند.

از سوی دیگر فروردین سال جاری، حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گفت دو میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار، معادل پنج میلیون نفر در ایران تحت پوشش کمیته امداد هستند. (ایرنا)

خطر سوءتغذیه ایرانیان در کنار افزایش فقر مطلق

در کنار افزایش جمعیتی که با فقر مطلق سر می‌کنند، تورم نیز روند صعودی داشت. در حال حاضر ایران با تورم بیش از ۴۰ درصد سر می‌کند. بانک جهانی نیز در گزارش سال ۲۰۲۲ درباره تورم در ایران نوشت: «ایران در سال ۱۴۰۰ برای سومین سال متوالی تورم بیش از ۳۵ درصد را ثبت کرد. تورم قیمت مصرف‌کننده به دلیل ترکیبی از عوامل فشار عرضه و کشش تقاضا شتاب گرفت و منجر به فشار مضاعف بر رفاه خانوارهای کم درآمد است.»

بررسی گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در یک سال اخیر تورم برخی اقلام خوراکی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشتند. ضمن اینکه روند رو به رشد قیمت خوراکی‌ها همچنان ادامه دارد. شرایطی که خطر سوءتغذیه برای ایرانیان را به میان آورد.

دولت هم اعلام کرده یکی از اهداف اجرای طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی، تامین کالاهای اساسی است تا مطمئین شود که این کالاها به دست مردم می‌رسد. به عبارتی راهکاری برای تامین بخشی از سبدغذایی و تامین امنیت غذایی ایرانیان.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.