کد مطلب: ۴۲۹۴۸۱

بررسی دلایل اهمیت فلز زرد در سرمایه‌گذاری

چرا افزودن طلا به سبد سرمایه‌گذاری مهم است؟

چرا افزودن طلا به سبد سرمایه‌گذاری مهم است؟

افزایش نااطمینانی‌ها، بازدهی منفی اوراق قرضه دولتی در بیشتر کشورها و پیامدهای جنگ تجاری تا جایی پیش رفته که بسیاری از تحلیلگران در شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری افزودن طلا به سبد دارایی‌ها را توصیه می‌کنند.

با توجه به رشد قابل توجه طلا در سال 2019 و روند نزولی دلار در ماه‌های پایانی سال، پرسش «دلار و طلا چه می‌شود؟» را زیاد می‌شنویم.

افزایش نااطمینانی‌ها در ماه‌های گذشته، از جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان گرفته تا خروج برتیانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و اخیرا هم شیوع ویروس مرموز کرونا، تاثیر قابل توجهی بر رشد قیمت طلا داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع کرونا البته موجب افت چشمگیر یوان در برابر دلار و افزایش شاخص دلار در هفته‌های گذشته شده بود. مداخله بانک مرکزی چین و تزریق میلیاردها دلار به بازارهای مالی اما از رشد بیشتر دلار جلوگیری کرد.

تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل مهم رشد قیمت جهانی طلا ، افت دلار در برابر سایر ارزها بوده است. عمدتا با افت ارزش پول کشورها، سرمایه‌گذاران به‌دنبال فلز گرانبها می‌روند.

بازدهی بازار طلا تنها در ماه ژانویه ۲۰۲۰ بیش از چهار درصد بوده است

حالا پاسخ پرسش «دلار و طلا چه می‌شود؟» هر چه که باشد، رشد قابل توجه سهام شرکت‌های تولیدکننده طلا قابل تامل است.

ارزش سهام شرکت نیومونت گلد کورپ (Newmont Goldcorp)، بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان در ماه دسامبر در مقایسه با ماه نوامبر، رشدی 11.2 درصدی را تجربه کرد و از 38.40 دلار به 42.71 دلار رسید.

ارزش سهام باریک گلد (Barric Gold)، دومین تولیدکننده طلا در جهان هم با 9.2 درصد رشد طی همین مدت، از 16.90 دلار به 18.37 دلار افزایش یافت.

بازدهی بازار طلا تنها در ماه ژانویه 2020 بیش از چهار درصد بوده است و علی‌رغم این رشد چشمگیر، به‌نظر می‌رسد ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده طلا از قیمت آن سبقت گرفته است.

دلیل آن هم مشخص است؛ هر دلار اضافی به‌طور مستقیم به جمع نهایی درآمد سالانه شرکت‌ها افزوده و از آن به‌عنوان عملکرد مثبت این شرکت‌ها یاد می‌شود.

البته تحلیلگران به دلیل دیگر و البته جالب‌تری اشاره می‌کنند و آن هم رفتار سرمایه‌گذاران آمریکایی است که در ماه‌های اخیر شباهت بسیاری به سرمایه‌گذاران در سایر نقاط جهان پیدا کرده است. عمدتا در دیگر کشورها با افت تدریجی ارزش پول ملی، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای محافظت از دارایی‌هایشان در برابر تورم به طلا به‌عنوان یک دارایی امن که مستقل از سیاست‌‌های بانک‌های مرکزی عمل می‌کند، پناه می‎‌آورند.

جنگ تجاری از مهم‌ترین عوامل رشد طلا

از نیمه‌های سال 2018 و پس از آنکه ایالات متحده و چین تعرفه‌های مقابله‌جویانه بر کالاهای یکدیگر وضع کردند، جهان دچار عدم قطعیت شد. جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا از دیگر عواملی است که نقش طلا را به‌عنوان یک دارایی بدون ریسک در بازارهای مالی پررنگ‌تر کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت هر اونس طلا از هزار و 180 دلار در اواسط آگوست 2018 تا سپتامبر 2019 رشدی 30 درصدی را تجربه کرد و به بالاترین سطح شش سال گذشته یعنی هزار و 537 دلار رسید.

امضای فاز اول توافق تجاری و افزایش امیدها به پایان جنگ تجاری البته این نرخ را تا هزار و 540 دلار هم کاهش داد.

اگرچه به‌لحاظ منطقی انتظار می‌رود که با پایان جنگ تجاری، فلز زرد روند نزولی به‌خود بگیرد، اما نباید فراموش کرد که با افت دلار، قیمت طلا افزایش خواهد یافت.

علاقه سرمایه‌گذاران به طلا و رشد تقاضا برای آن با روش‌های متفاوتی ارزیابی می‌شود. یکی از این روش‌ها جریان ورود سرمایه‌ها به صندوق‌های قابل معامله (ETF) است.

با افزایش نوسانات ارزی در کشورها، تقاضا برای خرید طلا و قیمت آن افزایش می‌یابد.

اس‌پی‌دی‌آر گلدتراست (SPDR Gold Trust) از مهم‌ترین این صندوق‌هاست. گزارش‌ها نشان می‌دهد، تا پایان سپتامبر سال 2019، میزان سرمایه‌گذاری‌ها برای این صندوق به 6.5 میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی شورای جهانی طلا، ذخایر مجموع صندوق‌های قابل معامله طلا تا پایان سپتامبر 2019 شامل دو هزار و 855 تن بوده است و به این ترتیب این صندوق‌ها در فهرست دارندگان بزرگ‌ترین ذخایر طلا در رتبه سوم ایستاده‌اند.

ذخایر طلای دو کشور آلمان و آمریکا به‌ترتیب سه هزار و 366 تن و هشت هزار و 133 تن گزارش شده است.

رشد سهام شرکت‌هایی مانند نیومومت گلد کورپ و باریک گلد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران آمریکایی به‌دنبال کاهش ریسک هستند؛ درست مانند سرمایه‌گذاران استرالیایی در دورانی که دلار این کشور از ابتدای سال 2018 روند نزولی به خود گرفت.

به‌طور قطع با افزایش نوسانات ارزی در کشورها، تقاضا برای خرید طلا و قیمت آن افزایش می‌یابد.

به‌همین دلیل است که شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری افزودن طلا را به سبد سرمایه‌گذاری توصیه می‌کنند. در صورت باقی ماندن اثرات جنگ‌ تجاری در بلندمدت و ادامه روند کاهش نرخ بهره، این توصیه را باید جدی گرفت.

خرید طلا نه یک گزینه بلکه یک ضرورت در سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود

لومبارد اودیر، بانک سوئیسی در جدیدترین یادداشت خود با اشاره به بازدهی منفی اوراق قرضه دولتی در سراسر اروپا و سوئیس، بر خرید طلا تاکید کرده است.

در این یادداشت آمده است که با توجه به منفی شدن بازدهی اوراق قرضه دولتی، انتظار می‌رود نقش طلا بیش از گذشته در سبدهای سرمایه‌گذاری پررنگ باشد. این اقدام در بلندمدت تاثیر بسیاری بر بازدهی‎ها دارد. با توجه به شرایط اقتصادی موجود، خرید طلا دیگر یک گزینه نیست و ضرورت افزودن آن به سبد سرمایه‌گذاری یک ضرورت محسوب می‌شود. می‌شود.

*بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از نشریه فوربس است

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.