کد مطلب: ۴۹۳۲۳۹

ماجرای افشاگری جنجالی احمدی‌نژاد / پاسخ وزارت بهداشت چه بود؟

ماجرای افشاگری جنجالی احمدی‌نژاد / پاسخ وزارت بهداشت چه بود؟

محمود احمدی‌نژاد اخیراً در گفتگویی با یکی از رسانه‌های فارسی زبان مخالف نظام، ویروس کرونا را ساخته آزمایشگاه‌ها معرفی کرده و گفته که سازمان بهداشت جهانی و روش‌های پیشنهادی این سازمان، مقصر اصلی شیوع و همه‌گیری آن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرای افشاگری جنجالی محمود احمدی‌نژاد چیست و از سوی مسئولان وزارت بهداشت چه پاسخی داده شده است؟

در این مورد ایسنا نوشته است: در دوران شیوع کرونا و در فروردین ماه سال جاری، از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام شد ایران با ۱۲ تیم پژوهشی در کنار کشورهایی چون آفریقای جنوبی، آرژانتین و کشورهای اروپایی فرانسه، اسپانیا، آلمان، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و انگلستان به کارآزمایی بالینی بزرگ سازمان بهداشت جهانی بر روی چهار دارو (شامل: ترکیب دارویی برای درمان HIV، داروی مالاریا chloroquine و hydroxychloroquine)، داروی ضد ویروس ابولا (remdesivir) و داروی ترکیبی از ( Ritonavir/ lopinavir و اینترفرون‌بتا) ) برای درمان کرونا پیوسته است.

چندی بعد نیز از سوی ملک‌زاده، (معاون وزیر بهداشت که دیشب استعفا داده) اخباری مبنی بر موفقیت ایران منتشر شده و عنوان شد در مطالعه همبستگی «کارآزمایی بالینی برای درمان کووید ۱۹» سازمان بهداشت جهانی که با همکاری ۳۰ کشور از شش منطقه جهان در حال انجام است، ایران موفق به بیشترین مشارکت بیماران شده است؛ موضوعی که اگرچه در ظاهر می‌توانست خبری مثبت تلقی شود اما در نهایت با انتقادات متعدد همراه شد و حتی رئیس جمهور سابق کشور با انتشار یک فایل مصاحبه ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد درباره این مسئله به انتقاد پرداخته و اظهار کرد: متاسفانه مقاماتی بودند که در یک پروژه تحقیقاتی بهداشت جهانی یکسری داروها را که آنها می‌خواستند آزمایش کنند، آنطور که من اطلاعات گرفتم در کل دنیا ۱۱هزار نمونه را کشورها حاضر شده بودند روی مردمشان آزمایش کنند که از این میان ۳۵۰۰ مورد در ایران آزمایش شد و من شنیدم فردی که مسئول بوده بابت این موضوع قرارداد بسته و پول گرفته است! چیزی که آنها خودشان می‌گویند هیچ تاثیری نداشته و می‌خواهند تازه آزمایش کنند. شما به ایران میاورید و بعد به عنوان یک کار تحقیقاتی قرارداد می‌بندید، اطلاعات مردم ما را می‌گیرید و به آنها می‌دهید، یک دارویی را تجویز می کنید و بعد بابت آن پول هم می‌گیرید؟

البته چندی پس از این انتقادات، از سوی ملک‌زاده در برخی رسانه‌ها به شبهه‌های مرتبط با این داستان پاسخ داده شد و اینگونه اعلام شد که مطالعه سازمان بهداشت جهانی برای درمان کووید ۱۹ در حال کارآزمایی بالینی بر روی داروهایی است که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و همچنین سازمان غذا و داروی ایران بوده و همگی در فهرست فارماکوپه قرار داشته و پیش از پیدایش کرونا و تا همین حالا، برای درمان بیماری‌های عفونی و برخی دیگر از بیماری‌ها، توسط بیماران در تمام قاره‌ها اعم از اروپا و آمریکا در حال مصرف هستند و هیچ یک داروی جدید و ناشناخته‌ای نیستند.

واکنش وزارت بهداشت

در همین مورد میزان نیز نوشته است: کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به این اظهارات گفت: متأسفانه اظهاراتی از این دست را مردم تا چند روز پیش از ترامپ و… می‌شنیدند، گویی نگاه‌های خودعالِم پندارانه افراد کم اطلاع و البته پرمدعا مانند ظروف مرتبطه در جوامع مختلف به هم پیوند دارد و البته دستپخت این نگاه و رویکرد هم مقابل دیدگان همگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اغلب مطالب عنوان شده بی پایه و بی بنیاد است چه بسا ارزش پاسخ گفتن ندارد، افزود: مسیر مقابله با کرونا مشخص است و جوامع مختلف بر اساس توان و زیرساخت‌های خود از این شیوه‌نامه‌ها بهره می‌گیرند چنان که برخی از کشورها عملاً ویروس را مهار کرده‌اند، برخی کماکان درگیر آن هستند و البته نکته مبهمی وجود ندارد، همه چیز روشن است، اما میزان کاربست این راهبردها و کیفیت آن متفاوت است و بالطبع نتیجه نیز متفاوت خواهد بود.

جهانپور گفت: در این زمینه سخن صائب بسیار است و لزوماً هر راست نشاید گفت، اما دروغ هم نباید گفت و هرچه هست آنچه این برادر عزیز ما در مصاحبه با یک رسانه غیرمستقل و مشکوک بیگانه فرموده‌اند، نیست، آنها که قبلاً هم از این قصیده‌ها سراییدند، قافیه را مدت‌هاست تنگ یافته‌اند، دوران این داستان‌سرایی‌ها همه جا به سر آمده است.

آخرین اطلاعات درباره کرونا را در صفحه اختصاصی کرونا دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرخ

    هر کسی نمیتونه نظر بده باید کارشناسان این رشته نظر بده لطفا مسائل کرونا رو به سباست و تسویه حسابهای شخصی و سیاسی نکشونید بگذارید کادر درمان و متخصصان بهداست به کارشون در محیط بدور از تنش ادامه بدن گربه صفت نباشید قدر شناس باشیم

  • ناشناس

    من یکی که اگه کرونا بگیرن تو خونه با همون دارو های گیاهی به سر میکنم.هر چی باشه بهتر از اینه که خودتو موش آزمایشگاهی این بیوجدانا بکنی.

  • ناشناس

    خب اگه مورد تائیدFDAهست اسم دارو ها رو بگین.جرا مخفی میکنید

  • ناشناس

    درود .واقعا جای نگرانی ست مردم ایران را به این شرایط دارن بازی میدن ..وزارت بهداشت از یک طرف وگرانی وبیکاری بیداد میکنه مردمو مسخره کردن مردم ما دربرابر تحریم مقاومت میکنه چه مقاومتی ،باچه پولی …….

  • ناشناس

    الکی میگه

  • ناشناس

    تمام حرفهای احمدی نژاد درسته ، احمدی نژاد در مورد برجام گفته بود چنین سرانجامی خواهد داشت و چنین شد . سال ۹۶ بحران مدیریت اقتصادی امروز رو گوشزد کرده بود و چنین شد . خطر توافق قرارداد بیست و پنج ساله با چین و اثار این قرارداد را اعلام کرده بود و کار مخفیانه دولت افشا شد . و الان خیانت وزارت بهداشت به مردم اصلا جای توجیح نداد و باید پاسخگو باشند .
    کشور چین ، ژاپن ، تایلند کمترین تلفات را داشتندولی دولت با پنجاه هزار کشته تا کنون ننگی دیگر در کارنامه دارد .

  • رضا

    سلام خدا بیش احمدی نژاد نان رسون بود در عوضش بعضیها نان بر

  • ناشناس

    با سلام حدودا سه هفته پیش یکی از آشنایان ما مبتلا به کرونا شد و بعد از چند روز فوت کردند. پسر ایشان گفتند که حالشان خوب بود تا وقتی که آمپول کرونا به او تزریق کردند بعد از تزریق به کما رفت و روز بعد فوت کردند.

  • بهرامی

    لطفا بیجایی تهمت به تیم درمان به فکرشان باشید احمدی نژاد اگه راست میگه چرابا شبکه بیگانه مصاحبه میکنه

    • مهدی

      شما فکر می‌کنید شبکه های خودمون پخش میکنن صحبت‌های احمدی نژاد رو .صدا و سیمای ما در انحصار لبنان و فلسطین و یمن و غیره هست ما تو کشور خودمون بیگانه هستیم بیگانه ها اینجا آشناهستند

  • رسول

    مسولین گرامی به داد مردم برسین.بسه دیگه کم شعاربدین.خسته شدیم از این همه مخفی کاری و دروغ.