خبر فوری:

کد مطلب: ۴۳۸۶۸۱

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

اقتصاد در سال ۹۹ رکودی خواهد بود

اقتصاد در سال ۹۹ رکودی خواهد بود

به گفته یک کارشناس اقتصادی، انتظار این است که تورم سال ۹۸ در سال ۹۹ تکرار نشود و وضعیتی از تورم همراه با رکود در اقتصاد وجود داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس داده‌های مرکز آمار ایران تورم سالانه در ماه اسفند به ۳۴.۸ درصد رسید که روند کاهشی نشان می‌دهد، همچنین نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل سه واحد درصد کاهش یافته است.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز ، پیش‌بینی کرد: به خاطر تورمی که در سال ۹۸ تجربه کردیم و قیمت‌ها افزایش یافت، انتظار این است که در سال ۹۹ تکرار نشود، به عبارت دیگر پیش‌بینی می‌شود این جنس از تورم را در سال ۹۹ نداشته باشیم و اقتصاد در رکود باشد.

وی افزود: شوک ناشی از افزایش نرخ ارز آثار تورمی خود را تقریبا محقق کرده و حتی باعث شده بازار سرمایه بیشتر از ارزش واقعی خود رشد کند. تصور نمی‌کنم روند افزایش قیمت‌ها در سال آینده ادامه پیدا کند و آثار رکودی خودش را نمایان می‌کند.

رادپور در خصوص وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در سال ۹۹ معتقد است: روند تورم کاهشی خواهد بود، درباره نرخ رشد اقتصادی نیز توقع نداریم در دوره رکودی این شاخص وضعیت خیلی خوبی داشته باشد؛ رقم این شاخص در سال پیش‌رو کمتر از یک است و حتی این احتمال وجود دارد از صفر نیز کمتر خواهد بود.

وی افزود: من فکر می‌کنم وضعیت ما در سال ۹۹ بهتر خواهد شد چون تورم به شکلی که سال ۹۸ داشتیم رو احتمالا نخواهیم داشت. ولی اگر رکود عمیق شود فشارهای برای افزایش نرخ بیکاری وجود دارد چون کسب‌وکارهای زیادی از این وضعیت متاثر خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی همچنین مهم‌ترین چالش کشور را در سال پیش‌رو تورما عنوان کرد و گفت: این چالش بلندمدت است که متاسفانه تشدید و تعمیق نیز شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سینا

    ممنونم
    بنظر بنده تحلیل کاملا برعکس خواهد
    موج تورمی در اردیبهشت و خرداد ماه به بازار تزریق خواهد شد.ما هرگز روند کاهش قیمتی را تجربه نکردیم
    بنظر من سال 99 مجدد افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش دیگر نرخ ها را داریم
    باتوجه به عدم تصویب اف ای تی اف و مشکلات ناشی از آن ، قطعا ور سال 99 شاهد افزایش تورم خواهیم بود.اقتصاد ما نیز اکثرا در حال رکود است ولی باید بگم احتمالا صنعت داخلی فعال تر خواهد شد و شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود

    • ناشناس

      خداکند که گفته کارشناس درست باشه ولی فکر نمیکنم

    • ناشناس

      دوست عزیز کش هم یه اندازه ای کش میاد پس خواهش میکنم بدون کارشناسی صحبت نکنید اصلا خونه بشه متری 1میلیارد یا بشه متری هزار تومان اگه کسی نداشته باشه بخره هیچ فرقی نمیکنه پس رکودی که تو کورنا اومده دنیا رو داره به زانو میندازه چه برسه به کشور ما پس رکود 100درصد سال بعد داریم

  • ناشناس

    بنظرم دردرج نام اقتصاد دان براین افرادی که معلوم نیست چه درسی خوانده آن تامل جدی نمایید کاملا شرایط متفاوت است مگراینکه عمدابخواهیدسیاه نمایی کنیددرمشکلات وکمبودهاشکی نیست اما ایران سرزمینی پهناورباامکانات بسیارفر اوان وجورواجوراست ایران سربلندمیماندبا امثال این اقتصاددان‌ها جزوه ای یابد ن اینهاحرف آخررامردم میزنندکه بشدت مانده اند

  • ناشناس

    انشالله که همین طور باشه ولی دستمزد کارگریک وپونصد افزایش داره پس طبق اون افزایش حقوق کارگرافزایش همه چیز رو در نظر میگیرند پس بااین حال تورمی که کارشناستون میگه ۳۴درصد اولا امار اشتباهی رو میگه الان تورم۴۲۰ درصد هست با اون افزایش ۱۵ درصدی که درحقوق کارگر اتفاق می افته تورم سال ۹۹ رو ۵۶۰ درصد میشه پراید ۸تومانی الان شده ۷۰ ملیون اگه تورم سال۸۸رودر نظر بگیری ۲۴ درصد بیای روی ۱۰ درصد تورم سال۸۸ میشه ۱۴ ملیون نه ۷۰ ملیون لطفا …