کد مطلب: ۲۷۹۰۴۴

گزارش تجارت‌نیوز از آگهی‌های باورنکردنی در فضای مجازی

الماس ۱.۷ میلیاردی و شهاب‌سنگ ۱۵۰ میلیون تومانی!

الماس 1.7 میلیاردی و شهاب‌سنگ 150 میلیون تومانی!

الماس 1.7 میلیارد تومانی، ساعت مچی 250 میلیون تومانی، شهاب سنگ 150 میلیون تومانی و مهر باستانی 150 میلیون تومانی تنها بخشی از آگهی‌های باورنکردنی در فضای مجازی هستند.

سایت‌های خرید و فروش بدون واسطه مثل دیوار و شیپور اکثرا برای معاملات خانه، خودرو و لوازم دسته دوم در میان کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال این سایت‌ها موارد فروش را به بخش‌های املاک و خودرو محدود نکرده و بخش‌هایی مثل وسایل شخصی، خدمات و کسب‌وکار و… نیز دارا هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جستجو در آگهی‌های سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور ممکن است باعث شگفتی شود؛ از الماس معدنی برش گرد یک میلیارد و 700 میلیون تومانی گرفته تا فروش شهاب سنگ 150 میلیون تومانی.

فرش‌های دستباف 340 میلیون تومانی، مبلمان کارکرده و بوفه آنتیک 200 میلیون تومانی، ساعت مچی 250 میلیون تومانی و اسب ترکمن به مبلغ 280 میلیون تومان بخشی از این آگهی‌های گران‌قیمت است.

همان اندازه که قیمت برخی از این آگهی‌ها ناباورانه است ماهیت آنها هم عجیب و تردید برانگیز به نظر می‌رسد و سوالی که معمولا پیش می‌آید چگونگی اعتماد کردن به این آگهی‌ها است.

احمد روستا، استاد دانشگاه شهید بهشتی در این مورد می‌گوید: این من هستم که باید سایت را بررسی کنم و ببینم ادعای آگهی‌دهنده درست است یا خیر و در مقابل کسی که تبلیغ دهنده است باید اطمینان پیدا کند که مخاطبان مورد نظرش را در آن سایت داشته باشد و بتواند ارتباط برقرار کند. آگهی‌دهنده باید اطمینان داشته باشد که سایت حرفه‌ای عمل می‌کند و بازدیدکننده دارد و مردم مایل هستند در آن سایت تبلیغ و کالا خریداری کنند و در واقع یک اعتماد دو طرفه باید برقرار باشد که قوی بودن سایت یک طرف آن و کاربران آگاه و واقعی یک طرف دیگر آن است.

2

آگهی‌های پرخطر

در این سایت‌ها کالاهای دیگری مثل مُهر باستانی، قفل عتیقه، درب چوبی، گاوصندوق، زمرد افغان و کاسه و بشقاب عتیقه آنتیک مبلغی بالای 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و به نظر می‌رسد بعضی از این اجناس که تا پیش از این در بازارهای غیررسمی به خرید و فروش می‌رسید حالا راهی به این سایت‌ها پیدا کرده‌اند.
آگهی مهر باستانی در قسمت توضیحات نوشته است:«مهر مربوط به دوره سومری و بیانگر فرهنگ و مذهب پیشینیان است.نمونه این کار در موزه‌ها قابل مشاهده است و قیمت این کار در خارج کشور چندین برابر قیمت درج شده است.»

سیم‌کارت‌های با شماره رند هم مبالغی متغیر بین 100 تا 300 میلیون تومان دارند و علاوه بر این، آگهی الماس میلیاردی و شهاب سنگ هم قابل توجه است.

در آگهی گاو صندوق هم نوشته شده است: «اولین برند گاو صندوق دنیا و ساخت فرانسه است و کلید منحصر به فرد دارد. تحمل گرما به مدت 4ساعت در دمای 1200درجه است.»

به گفته احمد روستا، اگر سایت‌ها تفکر استراتژیک و نگاه بلندمدت داشته باشند باید در انتشار آگهی‌ کالاهای بازارهای غیررسمی نظارت بیشتری داشته باشند.

چرا که از نگاه این استاد دانشگاه، اگر چنین مواردی تکرار شوند و اجناس بازارهای غیررسمی افزایش پیدا کند بعد از مدتی ممکن است این سایت‌ها تضعیف ‌شوند.
وی درباره جایگزینی این سایت به جای بازارهای غیررسمی اضافه می‌کند: سایت‌ها بخشی از بازار را به‌عهده دارند اما قطعا اگر خوب عمل کنند مردم با اطمینانی که پیدا می‌کنند بیشتر به این سایت‌ها مراجعه خواهند کرد و این سایت‌ها با قدرت بیشتر به کار خود ادامه می‌دهند اما اگر سایت‌ها با دقت عمل نکنند مردم به آنها بی‌اعتماد می‌شوند.

آگهی‌های چندصد میلیونی

سیم‌کارت‌های با شماره رند هم مبالغی متغیر بین 100 تا 300 میلیون تومان دارند و علاوه بر این، آگهی الماس میلیاردی و شهاب سنگ هم قابل توجه است.

شخص آگهی‌دهنده الماس میلیاردی درباره آگهی خود نوشته است: «این الماس طبیعی(یعنی معدنی و بدون هرگونه به‌سازی توسط انسان) با وزن پنج قیراط به رنگ E و درجه پاکی VVS1 عرضه می‌شود. قیمت آن بر اساس لیست جهانی قیراطی 82000 دلار است که در تهران با دلار 4200 تومانی مبلغی معادل یک میلیارد و 735 میلیون تومان است. این سنگ شناسنامه و سرتیفیکیت از موسسه بین‌المللی IGI در بلژیک را دارا است و فیلم میکروسکوپی سنگ نیز موجود و برای خریدار ارسال می‌گردد .»

به گزارش تجارت‌نیوز ، آگهی‌دهنده شهاب سنگ هم توضیح داده است:«این سنگ کاملا سیاه، نور را از خود عبور می‌دهد و داخلش طلایی رنگ است و چگالی بالای 2.3 و سختی بالای 4 دارد و ظاهرش شبیه حجرالاسود هست.»

آگهی‌دهنده شهاب سنگ درباره موارد استفاده آن می‌گوید:«برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های زمین‌شناسی کاربرد دارد و همچنین جمع‌آوری کلکسیون و تزیینات که عرب‌ها از آن استقبال می‌کنند.»

از نگاه خیلی از کارشناسان شکل‌گیری بازارهای مجازی ظرفیت یاری رساندن به افزایش معاملات در بازارها را دارند اما آیا برای بهبود کارکرد این سایت‌ها نمی‌توان گزینه‌هایی مانند ارزیابی اجناس دارای قیمت‌های نجومی را در نظر گرفت؟

وی خودش را کاوشگر معرفی و بیان می‌کند: «برای اطمینان از واقعی بودن آن آوردن کارشناس ایرادی ندارد.»

آگهی ساعت مچی طلا و الماس هم به توضیحاتی کلی بسنده کرده است: «ساعت دارای رسید خرید شناسنامه و جعبه می‌باشد، قیمت آن 250 میلیون تومان می‌باشد و به خریدار واقعی تخفیف داده می‌شود.»

فروشنده ساعت مچی از برند این ساعت سخن می‌گوید و درباره علت فروش آن توضیح می‌دهد: «برند آن audemars piguet و ساخت سوییس و بسیار نو و در حد فابریک است و چون از شریکم جدا شدم و پول نقد نداشت دو تا ساعت جای پول بهم داد و قیمت همین ساعت‌ها در سوییس 26هزار و 24 هزار پوند و جواهراتش الماس است.»

نقش سایت‌ها در رونق بازار

اما آیا این بازارهای مجازی به رونق بازارها می‌توانند کمکی کنند؟ احمد روستا به تجارت‌نیوز می‌‌گوید: اصولا بحث رکود و شرایط اقتصادی کشور بحثی نیست که محدود به فعالیت یکی دو سایت شود، شرایط حاکم بر اقتصاد ایران شرایط خاصی است و برای خیلی از دادوستدها عده‌ای نمی‌دانند، عده‌ای نمی‌توانند و عده‌ای هم نمی‌خواهند که خرید و فروش انجام دهند.سایت‌ها موظف هستند که به این عوامل توجه کنند و به ایجاد آگاهی به مردم نیز یاری برسانند و با دادن بعضی تسهیلات و شرایط ویژه نیز توان خرید مردم را بهبود ببخشند.

از نگاه خیلی از کارشناسان شکل‌گیری بازارهای مجازی ظرفیت یاری رساندن به افزایش معاملات در بازارها را دارند اما آیا برای بهبود کارکرد این سایت‌ها نمی‌توان گزینه‌هایی مانند ارزیابی اجناس دارای قیمت‌های نجومی را در نظر گرفت؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نادر

    من شهاب سنگ دارم میفروشم

  • احمدنوروزی

    باسلام خدمت دوستان ودلسوزان کشورعزیزمان که درگردش چرخهای اقتصاده کشورقدرت مالی کافی ندارندامااشاره بهمین نکته اگردرجایگاهی اشخاص برخوردارازتوان مالی ومعتمدین که توانایی اعتمادبخشی به جامعه راباکارشناسی اموال قیمتی باسندیت اثباط مهری ارامش بخش برای خریداران رافراهم اورندچراکه نه بطورحتم بدون دلهره اشخاص خریدار این چرخه بگردش خواهدافتادانشالله

  • فرید

    اصلا منظور مطلب شما را نفهمیدم.کار غیر قانونی انجام نگرفته.غرض ورزی در مطلبتان مشهود است.دقت کنید

  • ناشناس

    سلام چند قطع شهاب سنگ کوچک ویک عدد بالای بیست کیلو دارم

    • وطن پور

      شهابهاشناسنامه معتبردارد؟

  • ناشناس

    من یه سنگ دارم به نظرم شهاب سنگه از کجا بدونم که سنگ معمولی نیست