کد مطلب: ۲۰۶۸۵۳

امتیاز پایین ایران در حمایت از سرمایه‌های خرد

امتیاز پایین ایران در حمایت از سرمایه‌های خرد

معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد، امتیاز ایران ۳۳ است که امتیاز بسیار بدی است و باید حتما قانون تجارت کشور تغییر کرد تا امتیاز ما بهبود پیدا کند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد، امتیاز ایران ۳۳ است که امتیاز بسیار بدی است و باید حتما قانون تجارت کشور تغییر کرد تا امتیاز ما بهبود پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدحسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه فضای کسب‌وکار گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم خلاءهای قانونی و مقرارتی موجود در این حوزه را پر کنیم.

وی افزود: در ابتدای دولت رتبه فضای کسب‌وکار کشور در جهان ۱۵۲ بود و رتبه ۸۲ را در شاخص رقابت‌پذیری جهانی داشتیم که با تلاش‌های صورت‌گرفته توانسته‌ایم رتبه کسب‌وکار را به ۱۲۴ و رتبه رقابت‌پذیری را در جهان به ۷۶ ارتقا بدهیم.

میرشجاعیان با بیان اینکه تعاملی بین سه قوه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، گفت: در برخی از اقدامات صورت‌گرفته نتایج موفقیت‌آمیز به دست آمده و در برخی دیگر متاسفانه ناموفق عمل کرده‌ایم و هنوز نیاز به کار و تلاش بیشتر وجود دارد.

وی افزود: تعاملات بانکی زیادی برای ارتقای سامان‌دهی مجوزهای کسب‌وکار صورت گرفته و در دیگر حوزه‌های فضای کسب‌وکار نیز ۲ مصوبه را برای بهبود آن و همچنین تدوین الزامات ارتقای مستمر این شاخص به اجرا در آورده‌ایم.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه گفت: اقداماتی مانند پیش‌نویس لایحه حمایت از سهامدارن خرد، تدوین شیوه‌نامه ارزیابی عملکرد شاخص‌های عمومی سال ۹۶ و غیره برای بهبود شاخص‌های کسب‌وکار صورت گرفته است.

وی گفت: تعاملات زیادی را بانک جهانی برای بهبود فضای کسب‌وکار داشتیم که از این اقدامات می‌توان به برگزاری مکاتبات متعدد با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و جمع‌آوری اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و انعکاس آن به بانک جهانی اشاره کرد.

میرشجاعیان افزود: ما روی تک‌تک شاخص‌های بهبود فضای کسب‌وکار اقداماتی صورت داده‌ایم که در برخی از شاخص‌ها مثل اخذ مجوز رتبه ۲۵ جهانی قرار داریم و در شاخص اخذ اعتبار رتبه ۱ منطقه و رتبه ۹۰ جهانی را کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در برخی از شاخص‌ها نیز وضعیت ما در جهان نامناسب است، گفت: در شاخص تجارت فرامزی، پرداخت مالیات و یا ورشکستگی و رفع دیون رتبه ما از میانگین منطقه‌ای پایین‌تر هستیم، در جهان نیز رتبه ما در شاخص تجارت فرامرزی ۱۶۶ است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد امتیاز ایران ۳۳ است که امتیاز بسیار بدی است و باید حتما قانون تجارت کشور تغییر کرد تا امتیاز ما بهبود پیدا بکند.

وی افزود: در ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه ۱۶۰ را در جهان داریم و امتیازمان در جهان ۲۳ است که این امتیاز نیز ضعیف است، همچنین در حوزه ساماندهی مجوزهای ما هیاتی را راه‌اندازی کردیم که اعضای آن از ۳ قوه کشور و ۳ اتاق ایران بوده است و قرار شده که این هیات در ۴ گام برنامه‌ها را جلو ببرد.

میرشجاعیان با بیان اینکه هنوز میزان قوانین و مقرارت موجود در کشور مشخص نیست، گفت: متاسفانه نگاه یکپارچه‌ای به مجوزها هیچ‌وقت در ایران نبوده است و این مجوزها ریشه در بورکراسی اداره کشور دارد.

وی افزود: درحال حاضر ۷۰ مجوز در حوزه کسب‌وکار وجود دارد که قبلا این میزان ۵۷۰ مجوز بود که با حذف و ادغام این مجوزهای زائد به این عدد رسیده‌ایم که ۴۶ نهاد و دستگاه در کشور این مجوزها را صادر می‌کنند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی کشور به‌صورت مجمع‌الجزایری رشد پیدا کرده‌اند و در زمان مجوزدهی و فرآیند آن به هیچ‌وجه با هم تفاهم مناسبی ندارند به همین دلیل هزینه و زمان برای افراد خواهان مجوزهای تولیدی بسیار زیاد می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اجرایی‌شدن سامانه دادور در ۱۲ استان کشور گفت: رمز موقفیت کشور در بهبود فضای کسب‌وکار داشتن اراده سیاسی بین مسئولین است به طوری‌که مدیران ارشد دولتی باید اولویت اصلی شان بهبود فضای کسب‌وکار باشد و خودشان را در آن درگیر بکنند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.