خبر مهم:

کد مطلب: ۵۲۲۳۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امسال چه وام و یارانه‌ای پرداخت شد؟ / ۶ میلیون نفر هیچ یارانه‌ای نگرفتند

امسال چه وام و یارانه‌ای پرداخت شد؟ / ۶ میلیون نفر هیچ یارانه‌ای نگرفتند

در سالی که گذشته دولت دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را به صورت ثابت واریز کرد و برای حمایت از خانوارهای آسیب دیده از شرایط کرونایی نیز سیاست‌های حمایتی وام و یارانه را اجرا کرد اما شش میلیون نفر هیچ کمک بلاعوضی دریافت نکرده‌اند.

به گزاری تجارت‌نیوز، طبق داده‌های لحظه‌ای مرکز آمار ایران جمعیت کشور بیش از ۸۴ میلیون نفر است، براساس کمک‌های بلاعوضی که طی یک سال اخیر واریز شده از ۶ میلیون نفر هیچ حمایت اقتصادی نشده است.

یارانه نقدی

از لحاظ تعداد مشمولان بزرگترین حمایت معیشتی از خانوارها یارانه نقدی است که از سال ۸۹ پرداخت می‌شود.

مبلغ این یارانه در این سال‌ها بدون تغییر بوده و هر ماه مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.

مصوب شد که پرداخت این یارانه از دی سال ۹۸ در روز بیستم هر ماه واریز شود و این زمان‌بندی در ۱۲ ماه سالی که روبه‌پایان است نیز رعایت شد.

همچنین چند سالی می‌شود که مقرر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یارانه سه دهک شامل ۲۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف کند، اما فقط در سال ۹۸ حدود ۱٫۱ میلیون نفر از لیست واریز یارانه نقدی حذف شدند و این لیست امسال تغییری نکرد.

برای سال آینده نیز در بودجه ذیل تبصره ۱۴ آمده که این سه دهک حذف شوند، اما اقتصادانان معتقدند که اراده‌ای برای حذف یارانه‌بگیران وجود ندارد و این مصوبه تا سال‌ها اجرایی نمی‌شود.

یارانه کرونا

دولت امسال برای حمایت از خانوارهای آسیب دیده از شرایط بیماری کرونا دو مرتبه هر مرتبه در چهار مرحله یارانه کرونا پرداخت کرد.

دوره اول که اولین مرحله آن در اسفند پارسال واریز شد و چهار مرحله دیگر آن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و ویژه ماه رمضان واریز شد.

مبلغ این یارانه متناسب با تعداد خانوار بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و مشمولان آن سه میلیون نفر بودند و ملاک مشمولان درآمد پایین بود.

اما یارانه کرونایی که در نیمه دوم سال پرداخت شد مشمول افراد بسیاری شد. ۳۴ میلیون نفر این یارانه را در چهار ماه پایانی سال دریافت کردند.

۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد مبلغ۱۲۰ هزار تومان و ۲۵ میلیون نفر دیگر مبلغ ۱۰۰ هزار تومان ماهانه گرفتند.

طبق اعلام دولت مشمولان این یارانه از اقشار کم‌درآمد که فاقد درآمد و بیمه هستند که آن را در روزهای پایانی چهار ماه آذر، دی، بهمن و اسفند دریافت کردند.

پرداخت این یارانه با اعتراض گسترده‌ای از سوی کسانی که مشمول آن نشدند مواجه شد، بسیاری از متقاضیان می‌گفتند که شرایط دریافت این یارانه را دارند اما برایشان واریز نشده است.

وام کرونا

در کنار یارانه کرونا، تسهیلاتی نیز با نام وام یک میلیون تومانی کرونا در دو مرحله پرداخت شد.

اولین نوبت وام کرونا در بهار واریز شد، مبلغ این یارانه یک میلیون تومان با نرخ سود چهار درصد بود. در دور اول که در بهار سال ۹۹ واریز شد همه‌ی کسانی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند می‌توانستند متقاضی دریافت وام باشند.

در نهایت ۲۱ میلیون خانوار این وام را دریافت کردند و اقساط آن به مبلغ ۳۵ هزار تومان از تیر ماه به صورت ماهانه از یارانه آنها کسر می‌شود.

دومین مرحله وام کرونا در پاییز واریز و شروط دریافت این وام سخت‌تر شد. افراد باید جزو مشمولان یارانه معیشتی بنزین باشند اما نباید حقوق ثابت دریافت کنند و تحت پوشش بیمه نباشند همچنین مجموع حقوق خانوار نباید از حداقل حقوق بیشتر باشد.

با این شروط افراد بسیاری حذف شدند و فقط هفت میلیون خانوار به عنوان مشمولان مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا شناسایی شدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سهام عدالت هم که اصلا نمیدونم‌چی هست چون ندیدم و‌ندارم

  • ناشناس

    من فقط میگم دولت حقوق بازنشسته ها را زیاد میکنه اجناس گران میشه من کارگر دو میلیون حقوق میگیرم مستاجر هستم یارانه معشیتی کفاف نداره برام

  • عالیه نیک محمدی

    سلام من وام دوم رونگرفتم ولی ازحساب کم میکنن چرا بهم نریختن بدکم هم میکنن

  • عالیه نیک محمدی

    من وام دوم یارانه نگرفتم

    • ناشناس

      منم مرحله دوم نگرفتم پس عدالت کجاست

  • غلامرضا کارگر

    ما باید چکار کنیم نه حقوق ثابت داریم نه خونه ۰ ۴تا بچه دارم ۳تا دختر دم بخت هیچ حمابت اقتثادی ازما نسد تنها به دلیل اینکه بیمه پردازیم بیمون به بدبختی میپردازیم همش نمیتونیم بدیم فطع و وصل میشه هیسکی به دادمون نمیرسه معیشتی حتی به ما ندادن هیچ چیز این انصافه

  • ناشناس

    پس قرار بود یارانه بیشتر بشه .فقط سه ماه به نمایندگان مجلس حقوق دادند که برای یارانه تصمیم بگیرند .آخرش هم شد همون یارانه احمدی نژاد .

  • ناشناس

    همه امکانات برای از ما بهترونه ماقشر کم درآمد باید تلاش کنیم فقط زنده بمونیم تمام مسولین خوب میدونن چه خبره مردن هم سخت شده اونم خرج داره

  • ناشناس

    مسخره بازیه

  • ناشناس

    رو چه حسابی این یارانه معیشتی رو تقسیم کردن من نمیدونم اونایی که اصلا نیازی ندارن گرفتن د

  • ناشناس

    سلام،من ی زن سر پرست خانوار هستم ،7ماه پیش کرونای سختی گرفتم وتا الآنم دیگر بیماریم هستم والان پسر ودخترم دارن خرج زندگیم واجاره خونه رو میدم ی پسرم هم تازه چند روزه سربازیش تموم شد ،باراوا وام یک میلیونی رو گرفتم ولی با. دوم ندادن تازه هیچ کمک معیشتی هیچ میگما بمن ندادن بار اول ک اعتراض کروم گفتن همین 45.500رو هم قطع میکنم ،شما بگید چرا بمن تعلق نمیگیره،یا باید ب کجا مراجعه کنم ،باور کنید دخترم کرایه ماشین ندارن بره سر کار،هنوز بهشون حقوق ندادن،لطفا فقط شنونده نباشین حرفمو ب گوش مسئولین برسونین???