کد مطلب: ۴۰۱۳۶۳

مروری بر روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۳۹۸/۷/۱

سازوکار ثبت اموال مسئولان / کدام مقامات باید دارایی خود را رو کنند؟

سازوکار ثبت اموال مسئولان / کدام مقامات باید دارایی خود را رو کنند؟

روزنامه‌های امروز به موضوع ثبت اموال مسئولان پرداخته‌اند، براساس اظهارات مقامات قوه قضاییه مسئولان از امروز به مدت یک‌ماه یعنی تا یکم آبان ماه ۹۸ مهلت اعلام اموال خود را دارند و مسئولانی که بعد از اجرای قانون یعنی بعد از ۲۹ آذر ۹۴ عهده دار مسئولیت شده‌اند و دوره مسئولیت‌شان تمام شده باید اموال خود را اعلام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های صبح امروز به موضوع اعلام اموال مسئولانه در سامانه ثبت اموال پرداخته‌اند. در این خصوص روزنامه‌های خراسان و شرق از تیتر «ضرب‌الاجل اعلام اموال مقامات»، روزنامه اطلاعات «250 هزار نفر از مسئولان نظام بايد فهرست اموال خود را اعلام كنند» و روزنامه جام جام نیز از تیتر «سامانِ شفافیت» برای پرداختن به این موضوع استفاده کرده است.
براساس گزارش جام‌جم این اقدام بخشی از اجرای قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های مقامات و مسؤولان است كه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ابتدای تصدی ریاست قوه قضاییه وعده داده بود آن را اجرایی كند.

در این گزارش براساس اظهارات حمید شهریاری، رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، مسئولیت رسیدگی به دارایی‌های رهبر، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، وزیران، همسر و فرزندان آن قبل و بعد از خدمت بر عهده رئیس قوه قضاییه است. همچنین رئیس قوه قضاییه دارایی‌های خود، همسر و فرزندان تحت تكفلشان را به مقام معظم رهبری اعلام كردند.

جام‌جم به این سوال که قانون رسیدگی به اموال مسئولان چه ‌كسانی را دربرمی‌گیرد؟ در 24 ردیف پاسخ داده است:
براساس ماده سه اصل ۱۴۲ قانون اساسی مقامات و مسؤولان زیر موظفند در اجرای این قانون، صورت دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تكفل خود را قبل و بعد از هردوره خدمتی به رئیس قوه قضاییه اعلام نمایند:

۱. نمایندگان مجلس خبرگان رهبری

۲. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

۳. مقامات منصوب از سوی رهبری

۴. اعضای شورای نگهبان

۵ . نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس مجلس و مدیران كل مجلس

۶ . معاونان رئیس قوه قضاییه و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به این قوه و معاونان و مدیران كل آنان

۷. دادستان كل كشور، رئیس دیوان عالی كشور و رئیس دیوان عدالت اداری و روسای كل دادگستری استان‌ها و معاونان همه آنها و سایر دارندگان پایه قضایی

۸. مشاوران سران سه قوه

۹. روسای دفاتر سران سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری

۱۰. دستیار ارشد رئیس جمهور، معاونان وزرا، مدیران كل و هم‌ترازان آنها

۱۱. دبیران شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی

۱۲. رئیس و دادستان دیوان محاسبات كشور، معاونان آنان و اعضای هیات مستشاری

۱۳. رئیس، قائم مقام، معاونان و دبیركل بانک مركزی جمهوری اسلامی ایران

۱۴. روسا و معاونان سازمان‌ها و موسسات دولتی، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و مدیران كل آنها

۱۵. فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح از درجه سرتیپ تمام و بالاتر و همترازان آنها و روسای كلانتری‌ها

۱۶. مدیران عامل، اعضای هیات مدیره بیمه‌ها، بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و شركت‌ها و موسسات وابسته به آنها، رؤسای مناطق و روسای شعب ارزی و ویژه و سرپرست‌های مناطق

۱۷. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونان وی، روسای بورس‌های تخصصی، مناطق و فرابورس

۱۸. رئیس و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی

۱۹. استانداران و معاونان آنان، فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر تمام شهرها و شهرداران مناطق كلان شهرها و معاونان آنها

۲۰. سفرا و كارداران، سركنسول‌ها و مسئولان حفاظت منافع و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج كشور

۲۱. نمایندگان دولت در مجامع عمومی، هیات مدیره، هیات امناء و مدیرعامل شركت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی

۲۲. اعضای هیات مدیره و مدیرعامل و بازرسان مناطق ویژه و مناطق آزاد تجاری و معاونان آنان

۲۳. رئیس كل گمرک و معاونان وی و مدیران كل گمرك و روسای گمركات كشور

۲۴. رئیس سازمان امور مالیاتی كشور، معاونان، مدیران كل و سرممیزین
روزنامه خراسان نیز بخش دیگری از سخانان شهریاری به نقل از وی نوشته است چنان چه در بررسی‌ها پای مسئولان دیگری به پرونده اموال باز شود به صورت محرمانه به اداره کل مربوط اعلام می‌شود تا درباره آن اقدام شود و در صورت مشاهده تخلف پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و رئیس قوه قضاییه می‌تواند بعد از رسیدگی اطلاعات را منتشر کند.

در ادامه این گزارش ذکر شده آنطور که شهریاری گفته هیچ کس جز رئیس قوه قضاییه دسترسی به اطلاعات نخواهد داشت و اطلاعات دارای سه کلید رمزگذاری خواهد بود.

روزنامه اطلاعات نیز در خصوص اینکه اگر مسؤولی تا يک ماه پس از آغاز مسئوليت و همچنين تا يک ماه پس از پايان مسؤوليت فهرست اموال خود را اعلام نکند به نقل از معاون رئیس قوه قضاییه نوشت: اگر این افراد فهرست اموال را اعلام نکنند یا ناقص باشد، مشمول مجازات تعزيري درجه شش خواهد شد. همچنین سامانه ثبت دارايي مسئولان را بر بستر اينترنت نخواهيم برد، چرا که حساسيت اطلاعات براي ما بسيار اهميت دارد.

براساس این اظهارات دو شغله بودن اشکال دارد، ولي قانونگذار برخي مشاغل را اجازه داده است و بايد هر کسي که دو شغله است، براي هر سمتش بيايد و اموالش را ثبت کند و بايد چهار بار اين کار را انجام دهد. )براي هر شغل اول و انتهاي خدمت دو بار که جمعا چهار بار مي‌شود)
همچنین این اموال شامل هفت مورد اعم از همه اموال غير منقول که شامل ملک و املاک است و حقوق داراي ارزش مالي، سرمايه گذاري‌ها و اوراق بهادار، موجودي حساب‌هاي مختلف در بانک‌ها و صندوق‌ها، مطالبات و ديون و هرگونه منبع درآمدي مستمر بايد از سوي مسئولان اعلام شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.