کد مطلب: ۳۴۷۲۹۰

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۷

اخباری که اقتصاد ایران را امیدوار می‌کند

اخباری که اقتصاد ایران را امیدوار می‌کند

روزنامه‌های امروز به اخباری اشاره کرده‌اند که شاید محقق شدن آنها اقتصاد ایران را خوشحال کند. راه‌اندازی کانال مالی اروپا، عفو گسترده مجرمان، افزایش اعتبار ثبت سفارش و انتقال سپرده‌ها به بازار سهام، از جمله این اخبار هستند که روزنامه‌های دنیای اقتصاد، جمهوری اسلامی، قانون و ابتکار به آن اشاره کرده‌اند.

طی چند ماه اخیر و به دنبال نوسانات ارزی، برخی از کارشناسان اقتصادی همواره بر لزوم جذب نقدینگی موجود در بازار از طریق سازوکار بورس تاکید می‌کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری بر این باور هستند که اگر نقدینگی موجود در اقتصاد ایران از طریق سازوکار بازار سرمایه جذب شده بود، شاید بازارهای مختلف ارز، طلا و مسکن چندان دچار تلاطم نمی‌شد. در همین راستا امروز روزنامه ابتکار در گزارشی به این مسئله پرداخته است.

ابتکار با تیتر « کوچ سپرده‌گذاران به بورس » این سوال را مطرح می‌کند که آیا حذف سود روز‌شمار می‌تواند فرصتی برای بازار سرمایه باشد؟ این روزنامه احتمال می‌دهد که ذائقه سپرده‌گذاران تغییر یابد. لازم به ذکر است که هفته گذشته بانک مرکزی و سیاست‌گذاران ارزی تصمیم به حذف سود روزشمار و تبدیل آن به سود ماه‌شمار کردند.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این خصوص به ابتکار می‌گوید: با اجرایی شدن این بخشنامه از جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاسته می‌شود و امکان تغییر رویه صاحبان نقدینگی وجود دارد. در واکنش به این تصمیم ممکن است افراد تصمیم بگیرند که پول خود را از بانک‌ها خارج کنند و سرمایه‌گذاری در بورس یا سایر دارایی‌ها را انتخاب کنند. بنابراین این تصمیم منجر‌به افزایش گردش پول می‌شود که می‌تواند بخشی از آن جذب بازار سرمایه شود.

با این حال برخی دیگر از کارشناسان در این خصوص نظر دیگری دارند و به ابتکار می‌گویند: حذف سود روزشمار یکی از متغیرها به حساب می‌آید اما باید توجه کنیم که یکی از چندین عامل است و نمی‌توانیم بگوییم اگر این اقدام انجام شود بازار بورس از این وضعیت رکودی خارج خواهد شد. حذف سود روزشمار حداکثر به اندازه یک عامل می‌تواند تاثیر خود را نشان دهد.

به‌طور کلی، باید تاکید کرد که چنانچه نقدینگی موجود در اقتصاد جذب بازار سرمایه شود، می‌توان امیدوار بود که از این به بعد نه تنها شاهد تلاطمات کمتری در بازارها خواهیم بود، بلکه سرمایه جذب‌شده از طریق بازار سرمایه می‌تواند موجب رونق شرکت‌ها شود.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در گزارشی به نقل از بلومبرگ اظهار می‌کند که دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده‌اند « سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران این هفته راه‌اندازی می‌شود. »

جمهوری اسلامی در این خصوص می‌نویسد: کمیسیون اروپا اعلام کرد که تلاش می‌کند سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران را «بسیار زود» راه‌اندازی کند تا شرکت‌های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند. سه دیپلمات اروپایی در این باره گفته‌اند این مکانیسم ویژه روز دوشنبه رسما راه‌اندازی می‌شود.

این روزنامه به نقل از بلومبرگ ادامه می‌دهد: سازوکار مالی ویژه قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن یک آلمانی باشد. انگلیس نیز از سهام‌داران آن خواهد بود.

« افزایش اعتبار ثبت سفارش‌ها » خبر دیگری است که روزنامه دنیای اقتصاد به آن پرداخته است. منظور دنیای اقتصاد افزایش مهلت ثبت سفارش برای واردات کالا است که پیش‌تر این مهلت سه ماه بود، اما اکنون برخی خبرها حاکی از 6ماهه شدن آن است.

رئیس کل گمرک ایران در این خصوص گفته بود: چون برای ثبت سفارش سه ماه مهلت وجود دارد، صاحبان کالا تا می‌خواستند برای واردات کالای خود ارز دریافت کنند، عملا مهلت ثبت سفارش به سر می‌آمد و طبق قانون این کالاها باید به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده می‌شدند. بنابراین مهلت ثبت سفارش به زودی 6ماهه می‌شود.

دنیای اقتصاد در این خصوص می‌نویسد: این امتیاز جدید از سوی سیاست‌گذار در حالی به واردکنندگان اعطا شده که به اعتقاد فعالان، فرآیند ثبت سفارش در ایران فاصله معناداری با الگوهای موفق بین‌المللی دارد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: بررسی تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که سازوکارهای ثبت سفارش و سیستم مجوزدهی عموما برای کالاهای خاص و استراتژیک تعریف شده است؛ در حالی که در ایران دامنه‌های بوروکراسی تجاری مانند ثبت سفارش بسیار وسیع است.

روزنامه قانون نیز به خبر مهم رئیس قوه قضاییه در خصوص « عفو گسترده در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی » پرداخته است.

قانون در این خصوص به نقل از رئیس قوه قضاییه می‌نویسد: البته در اینجا یک خبر خوش هم بدهم و آن اینکه طی عرایضی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم، بنا شد در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی عفوی گسترده‌تر از گذشته داشته باشیم که این موضوع در حال بررسی است. ان‌شاءالله تعداد قابل توجهی از زندانیان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. البته آن استثنا‌هایی که در عفو‌های دیگر وجود دارد، برای این عفو جدید نیز مطرح می‌شود اما تلاش ما این است که با انجام بررسی‌های دقیق، تعداد بیشتری مشمول شرایط شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.