کد مطلب: ۷۷۸۰۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انتخابات اتاق بازرگانی نمایشی است؟/ افزایش ابهامات درباره رد صلاحیت چهره‌های شاخص

انتخابات اتاق بازرگانی نمایشی است؟/ افزایش ابهامات درباره رد صلاحیت چهره‌های شاخص

همزمان با برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی در سایه ابهامات برآمده از حذف چهره‌های شاخص برخی از اعضا این انتخابات را نمایشی می‌دانند و از منفعل عمل‌کردن اتاق می‌گویند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی در حالی امروز 20 اسفند برگزار شد که نبود شماری از اسامی در فهرست احراز صلاحیت شدگان این انتخابات همچنان مبهم است و هیچ واکنشی به این ابهامات داده نشده است.

فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران و از چهره‌های پررنگ اتاق بازرگانی در دوره‌های گذشته از جمله افرادی است که صلاحیتش برای نامزدی در انتخابات احراز نشد.

مقیمی در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره گفت: برای من تنها یک پیام تلفنی آمده که صلاحیتم تایید نشده است. هیچ شخصی هم پاسخی در مورد چرایی نبود صلاحیت به من ارائه نکرد. این موضوع برای من هم عجیب است و به نظر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی باید پاسخگو باشد.

وی افزود: من نزدیک به چهار دهه است در صنعت حمل و نقل فعالیت دارم و از آنجا که داشتن کارت بازرگانی برای شرکت‌های حمل و نقل جزو الزامات اولیه شروع فعالیت است، از سال 1363 کارت عضویت در اتاق را در اختیار دارم.

انتخابات نمایشی است؟

عدم واکنش صریح به ابهامات برآمده از احراز صلاحیت نشدن چهره‌های شاخص، اذهان عمومی محتمل‌ترین دلیل وقوع این رویداد را به آیین‌نامه جدید انتخابات نسبت می‌دهد.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی البرز که مایل به ذکر نامش در این گزارش نیست، در گفتگو با تجارت‌نیوز این احتمال را تایید کرد و گفت: شروطی که در آیین‌نامه جدید انتخاباتی آمده، احراز صلاحیت شماری را زیر سوال برده است. شاید شماری فعالیت زیرزمینی داشتند یا سال گذشته را با ضرردهی سپری کردند و نتوانستند شروط یادشده را احراز کنند. همه اینها باعث شد در انتخابات امروز نتوانیم شاهد حضور شماری از چهره‌ها باشیم.

وی افزود: البته به باور من این به معنای تایید آیین‌نامه جدید نیست. تنها یکی از ایرادات وارد به این آیین‌نامه این است که شرط داشتن دست‌کم 15 میلیارد تومان فروش در طول یک سال در آن آمده و با این شرط امکان حضور نمایندگان کسب و کارهای کوچک و حتی کسب و کارهای نوپا را در هیات رئیسه اتاق بازرگانی از بین برده است.

او ادامه داد: هر چند صاحبان کسب و کارهای کوچک در صورت احراز صلاحیت هم قادر به رای‌آوری نبودند، اما همین که به صورت نمادین حضور پیدا می‌کردند نیز بهتر از شرایط کنونی بود که حتی احراز صلاحیت هم نمی‌شوند، چون ابعاد کسب و کار آنها به اندازه‌ای نیست که بتوانند فروش سالانه خود را به این ارقام برسانند.

وی همچنین تصریح کرد که در دوره پیش اتاق، منفعل‌ترین سال‌های فعالیت خود را سپری کرد و در عمل بله قربان‌گوی دولت بود.

او در اظهارنظر بیشتر در مورد انتخابات روز جاری گفت: این انتخابات، همواره یک انتخابات نمایشی بوده، نه انتخاباتی که اعضای اتاق بازرگانی به واقع برای شناسایی چهره‌ها دغدغه داشته باشند؛ بلکه بیشتر صورت یک دسته‌بندی و جذب اعضا به دسته‌ها رفتار می‌کنند. علاوه بر اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت یک دهم از دارندگان کارت‌های عضویت در اتاق در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مفاد آیین‌نامه جدید می‌تواند باعث حضور پویاتر اعضا باشد؟ بیان کرد: وقتی گروه جدیدی وارد اتاق بازرگانی می‌شود، شروع قدرتمندی دارد اما پس از کمتر از یک سال رو به ضعف می‌رود. این طور به نظر می‌رسد که بیشتر اشخاص به دنبال منافع شخصی هستند تا منافع جمعی بخش خصوصی.

آنچه در این گزارش آمد روایت ناخوشایندی از اوضاع کنونی اتاق بازرگانی است که می‌توان درستی یا نادرستی آن را سنجید و با همه اینها همچنان امیدوار بود که انتخابات امروز سرآغازی بر تغییرات مثبت این نهاد در جایگاه بستر فعالیت بخش خصوصی کشور باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر غیبت چهره‌های شاخص از انتخابات اتاق بازرگانی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.