کد مطلب: ۳۰۶۵۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انتظار ارزانی بیشتر ارز/قیمت دلار تا چقدر کاهش می‌یابد؟/دلار ۷ هزار تومانی رویاست یا واقعیت؟

انتظار ارزانی بیشتر ارز/قیمت دلار تا چقدر کاهش می‌یابد؟/دلار 7 هزار تومانی رویاست یا واقعیت؟

روز گذشته نرخ دلار با ۲۱۳ تومان (۱٫۲۱ درصد) کاهش نسبت به پنجشنبه اخیر به ۱۷ هزار و ۳۲۶ تومان رسید. اما آیا این ارزانی ادامه خواهد یافت؟ تاکنون برخی کارشناسان و فعالان بازار قیمت واقعی دلار را در کانال هفت هزار تومانی عنوان کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز تب ارزانی به خود گرفته و گزارش میدانی از بازار ارز نیز نشان می‌دهد تا روز گذشته در این بازار بیشتر از آن که خریداری وجود داشته باشد، فروشنده وجود دارد.

در هفته جاری قرار است بانک مرکزی تمامی نیازهای ارزی خدماتی مردم را تامین کند و علاوه بر این، فهرست همه دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی منتشر شده و در کنار این موارد، در هفته جاری باید منتظر تصویب لایحه FATF بود که از نگاه برخی می‌تواند در تداوم ارزانی دلار نقش داشته باشد. در همین حال شب گذشته نیز، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور عنوان کرده است: دولت دنبال پایین آمدن قیمت ارز است و قیمت فعلی ارز به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست. با سازوکارهایی که دولت طراحی می‌کند قیمت ارز قطعا پایین می‌آید.

وی گفته است: آمریکا، امارات و عربستان بازارهایی در سلیمانیه، هرات و دوبی درست کرده‌اند که ارز را در این بازارهای کوچک بالا برده و بازار ایران هم از آن‌ها تبعیت می‌کند. مردم مطمئن باشند ارزاق گران نمی‌شود و این ارزاق در حد نیاز در کشور وجود دارد و آنچه نیاز دارند بخرند.

در همین حال از نگاه فعالان بازار ارز هم جو بازار بیشتر از خرید به سمت فروش بوده است. روز گذشته یکی از فعالان بازار به خبرنگار تجارت‌نیوز گفته بود: «من از صبح ساعت ۱۰ تا الان اینجا هستم اما کسی دلار نمی‌خرد. حتی صرافی‌ها هم نمی‎خرند و بیشتر می‌فروشند.»

از سوی دیگر طبق گزارش روزنامه‌های صبح امروز، شورای عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا با اعلام سياست‌های جديد بانك مركزی براي مديريت بازار ارز اختيار لازم به رئیس کل بانک مرکزی داد تا با قيمت‌های جديد در بازار مداخله كند. همچنین قرار است امروز صبح رئیس کل بانک مرکزی نشستی غیرعلنی با نماینده‌های مجلس داشته باشد که در مجموع با این اخبار به نظر می‌رسد امیدها برای ارزانی دلار بیشتر هم شده است.

اما قیمت دلار تا چه میزان کشش ارزانی دارد؟ هرچند در این مورد کمتر کارشناسی به اظهار نظر می‌‎پردازد اما برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی در روزهای اخیر برآوردهای خود را اعلام کرده‌اند.

ولی نادی قمی، کارشناس بازارهای مالی در مجله تجارت‌فردا عنوان کرده است: «براساس محاسبات انجام شده با استفاده از مدلهای مختلف، ارزش دلار حدود ۷۵۰۰ تومان برآورد می‌شود و قیمت‌های بیش از این،ناشی از بیش واکنشی افراد به ابهام‌های آینده درخصوص وضعیت درآمدهای کشور و فروش نفت است.»

پیش از این حسن فروزان‌فرد، رئیس کارگروه رقابت کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران هم به تجارت‌نیوز گفته بود: چنانچه آرامش در بخش‌های اقتصادی کشور حاکم شود به صورت اتوماتیک نرخ ارز به میزان هفت هزار تومان خواهد رسید. اما آیا دلار هفت هزار تومانی می‌توان رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله!

  • ناشناس

    ماخودمان تیشه به ریشه خودمان میزنیم چرا کسانی که با بالا بردن قیمت دلار دارند به اموال هنگفتی میرسند فکرنمیکنند که اگر دلار سقوط کند حالشان بدتر ازحال مردم در این روزها خواهد شد.گهی زین به پشت وگهی پشت به زین

  • فاطمه

    بله که میتواند چرا که نه من نظرم این است ایران یک کشور قدرتمند با سابقه بیش از هفت هزار سال اون موقعی که ایران یک کشور با تمدن بود اصلا آمریکایی وجود نداشت ما میتوانیم برگردیم به جایگاه اولیه خود واز بالا به آمریکا تگاه کنیم.