کد مطلب: ۳۷۹۵۳۰

انتظار نفت ۷۰ دلاری

انتظار نفت 70 دلاری

تهدیدات تازه ترامپ باعث سقوط نفت در بازارهای جهانی شد، با این حال کارشناسان بازار انتظار دارند بهای نفت در مدت‌زمان باقیمانده از سال نزدیک به محدوده ۷۰ دلار بر بشکه باقی بماند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، دخالت‌های دوباره رئیس‌جمهوری آمریکا در امور اقتصادی، بزرگ‌ترین‌ افت ماهانه بهای نفت در ۶ ماه گذشته را در پایان ماه مه باعث شد و در عملکرد هفتگی بازار نفت نیز اثر کاهشی چشمگیری به جا گذاشت. وضع تعرفه بر واردات کالاهای مکزیکی به آمریکا با هدف کنترل عبور مهاجران در مرز این دو کشور، تازه‌ترین اقدام دونالد ترامپ بود که روز جمعه نگرانی بازارهای کالایی از جمله نفت را به همراه داشت.

در شرایطی که ترامپ درگیر یک جنگ تجاری تمام عیار با چین است، استفاده از ابزار تعرفه علیه مکزیک به‌عنوان دومین شریک تجاری آمریکا و یکی از متقاضیان کلیدی نفت خام، نگرانی‌ها در رابطه با کند شدن سمت تقاضای نفت را تشدید کرد و افت بیشتر قیمت‌ها را رقم زد.

هر بشکه نفت خام برنت در انتهای معاملات روز جمعه بیش از ۳ دلار بر بشکه معادل ۱۱/ ۵ درصد افت قیمت روزانه را به ثبت رساند و به۹۹/ ۶۱ دلار رسید. به این ترتیب این نفت شاخص بازار، در کل هفته افت ۱/ ۶ درصدی و در یک ماه گذشته نیز در مجموع ۴/ ۱۱ درصد افت قیمت داشته است.

نفت خام آمریکا نیز با شدت بیشتری افت قیمت داشت. وست تگزاس اینترمدیت در معاملات روز جمعه ۴۶/ ۵ درصد کاهش ارزش داشت و روی ۵۰/ ۵۳ دلار بر بشکه ایستاد تا در کل هفته افتی بیش از ۸ درصدی داشته باشد و در کارنامه ماهانه نیز ۳/ ۱۶ درصد افت قیمت را به ثبت برساند. به گزارش بلومبرگ، نفت خام آمریکا با ثبت این میزان افت قیمت، بدترین ماه مه را از سال ۲۰۱۲ به این سو تجربه کرد.

نگاهی گذرا به اتفاقاتی که در ماه مه رخ داد، حوادث مختلف و افت و خیز شدید قیمت طلای سیاه در این ماه را نشان می‌دهد. می‌توان مهم‌ترین اتفاقات پنجمین ماه میلادی را در سه دسته‌ مجزا بررسی کرد.

نخستین اتفاق مهم ماه مه به اتمام رسیدن مهلت معافیت‌های شش ماهه نفتی آمریکا به ایران در دومین روز از این ماه باز می‌گردد. با وجود تمدید نشدن این معافیت‌ها، اوپک در نشست کمیته نظارتی که نوزدهم ماه مه در جده برگزار شد، نسبت به تداوم طرح کاهش عرضه چراغ سبز نشان داد. ورود ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌‌افکن‌های B۵۲ به منطقه خلیج فارس از سوی آمریکا، دومین اتفاق مهمی است که در ماه گذشته میلادی موتور سوخت افزایش قیمت زیر سایه نگرانی از کمبود عرضه بود.

در پی افزایش تحرکات آمریکا در منطقه، آسیب دیدن چهار نفتکش در بندر فجیره و به فاصله کوتاهی از آن حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان، اتفاقاتی بودند که رشد قیمت‌ها را رقم زدند. با این حال اقدامات تعرفه‌ای ترامپ در مقابل چین و پس از آن مکزیک به‌عنوان سومین دسته از اتفاقات اثرگذار، ترس بازار نفت را از کمبود عرضه متوجه تهدید کند شدن رشد تقاضا کرد تا شعله رشد قیمت‌ نفت به سردی برود. تاثیر عوامل یاد شده باعث شدند بازار نفت ماه مه را از محدوده ۷۲ دلار آغاز کند،

در میانه‌های ماه برای ساعاتی حتی به ۷۳ دلار بر بشکه نیز برسد و سپس تا رسیدن به محدوده ۶۱ دلار بر بشکه ریزش داشته باشد، با این حال انتظار نفت۷۰دلاری زیر سایه تنش‌های ژئوپلیتیک همچنان پابرجاست.

حرکت آونگی بهای نفت

با وجود رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای ۲۰۱۹ که زیر سایه پایبندی به تداوم کاهش تولید اوپک، تهدید خروج نفت ایران از بازار نفت زیر سایه تحریم‌های آمریکا و همچنین بحران‌های داخلی و خارجی ونزوئلا رقم خورد، مسیر قیمت‌ها از اواخر آوریل معکوس شد. در این ماه نفت بعد از ثبت رکورد ۷۴ دلاری، وارد سیر نزولی شد و از آن زمان تا کنون بیش از ۱۹ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده است.

علت اصلی ورود بازار نفت به فاز نزولی، تشدید اختلافات تجاری آمریکا و چین است. توییت ناگهانی ترامپ در رابطه با افزایش تعرفه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی از ۱۰درصد به ۲۵درصد اتفاقی بود که بازار را غافلگیر کرد زیرا تا پیش از آن، معامله‌گران با پیگیری مذاکرات تجاری پکن واشنگتن، رسیدن به یک توافق تجاری را انتظار می‌کشیدند که البته با توییت ترامپ این انتظار از میان رفت.

چین در پاسخ به اقدام آمریکا، اعمال تعرفه بر ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی را کلید زده است. یکی از نگرانی‌های اصلی در رابطه با جنگ تجاری، کاهش تولید ناخالص جهانی است. به مفهوم دیگر، با کاهش این شاخص نمی‌توان تقاضای قوی برای نفت خام متصور بود. به گزارش بلومبرگ، یک شاخص کلیدی تولیدpmi یا شاخص خرید مدیران در چین، برای ماه مه بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد افت داشت. این برای چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در حالی پیام کند شدن رشد اقتصاد را به همراه دارد که به همان میزان برای اقتصاد دنیا نیز پیامی منفی به شمار می‌رود.

به گفته منابع آگاه، در حال حاضر صنایع دولتی چین در زمینه انرژی در حال آماده کردن خود برای مبارزه‌ای طولانی با آمریکا هستند. در عین حال این غول آسیایی قصد محدود کردن صادرات مواد معدنی خاص و نادر به آمریکا را دارد تا پاسخی به نزاع تعرفه‌ای ترامپ داده باشد. این سیگنال‌ها برای بازار نفت معنایی جز کم شدن تقاضا، بازگشت مازاد عرضه و فشار به قیمت‌ها ندارد.

ضربه دوم ترامپ از ناحیه مکزیک

کم کردن شمار مهاجران از مکزیک به ایالات متحده آمریکا یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ بود. او برای این کار قول احداث یک دیوار عظیم میان مرز دو کشور را داده بود که ساخت آن با هزینه و مناقشات داخلی فراوان ادامه دارد. اما ظاهرا ساخت این دیوار برای ترامپ کافی نبوده و او برای قطع کردن پای مهاجران به خاک آمریکا، تعرفه‌های اقتصادی را تبدیل به ابزاری برای فشار به دولت مکزیک کرده تا از این طریق کنترل بیشتری بر مهاجران اعمال شود.

به گزارش رویترز، روز پنج‌شنبه ترامپ قول داد تعرفه‌ کالاهای مکزیکی را مدام افزایش دهد مگر اینکه دولت مکزیک عبور غیرقانونی مهاجران از مرز این کشور به آمریکا را قطع کند. بر اساس برنامه ترامپ، از دهم ژوئن تعرفه‌ای ۵ درصدی روی کالاهای وارداتی مکزیک به آمریکا اعمال می‌شود که در‌صورت عدم اقدام به موقع مکزیک برای کنترل مهاجران، هر ماه به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد تا در اکتبر به ۲۵ درصد برسد.

به این ترتیب ممکن است وعده انتخاباتی ترامپ، به قیمت ضربه به تجارت پرسود انرژی محقق شود. بر اساس گزارش‌های موجود، پالایشگران آمریکایی روزانه حدود ۶۸۰ هزار بشکه نفت خام از مکزیک وارد می‌کنند که اعمال تعرفه‌ای ۵ درصدی روی آن به معنای افزایش هزینه‌ای ۲میلیون دلاری در هزینه‌ خریدهای روزانه آنان است. در عین حال آمریکا بزرگ‌ترین‌ صادرکننده سوخت به مکزیک است. بنابراین ممکن است این بخش، از سوی مکزیک مورد تلافی قرار گیرد.

انتظار نفت ۷۰ دلاری

با وجود تشدید نگرانی‌ها از ناحیه جنگ‌ تجاری و استفاده ابزاری ترامپ از تعرفه، بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که کارشناسان بازار انتظار دارند بهای نفت در مدت‌زمان باقیمانده از سال نزدیک به محدوده ۷۰ دلار بر بشکه باقی بماند. این نتیجه‌گیری در پی باقی بودن تهدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه مطرح شده است.

جدای از تنش‌های ژئوپلیتیک، اتفاق دیگر که می‌تواند رشد قیمت‌ها را به همراه داشته باشد، تداوم طرح کاهش تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک است.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حالی تا پایان این ماه ملزم به پایبندی به کاهش تولید هستند که در نشست رسمی اواخر ژوئن باید در رابطه با تمدید آن در نیمه دوم سال تصمیم بگیرند. آن‌طور که گزارش روز جمعه رویترز نشان می‌دهد، چهارده کشور عضو اوپک در ماه مه ‌مجموعا ۱۷/ ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند که این رقم ۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه آوریل و پایین‌ترین رقم تولید ماهانه این سازمان از سال ۲۰۱۵ تاکنون است.

نتایج تحقیق رویترز نشان می‌دهد عربستان در ماه مه ‌تولید نفت خود را افزایش داده، اما این افزایش به اندازه‌ای نبوده که بتواند افت عرضه نفت ایران را جبران کند. این گزارش همچنین تاکید دارد با وجود اینکه عربستان تحت فشار دولت ترامپ و با هدف پایین آوردن قیمت‌ها تولید خود را بالا برده است، اما همچنان به سقف تولید تعیین شده بر اساس توافق کاهش تولید پایبند باقی مانده است. این کشور در حالی تولیدش را آنچنان که ترامپ می‌خواهد افزایش نداده است که قیمت نفت سنگین خود را برای بازار آسیا بار دیگر بالا برده است.

به نظر می‌رسد شرایط کمبود عرضه و رشد قیمت‌ها برای عربستان شرایط مورد قبول‌تری باشد. با این حال باید دید آیا انتظار برای بازگشت نفت به محدوده ۷۰ دلار با وجود کند شدن رشد جهانی اقتصاد زیر سایه جنگ تجاری و همچنین افزایش تولید آمریکا تا چه میزان قابل تحقق خواهد بود. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید داخلی این کشور هم‌اکنون به ۳/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده که می‌تواند توافق کاهش تولید را خنثی کند. همچنین طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته سه دستگاه رشد داشته است که سیگنالی برای افزایش تولید به شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.