کد مطلب: ۳۳۴۵۳۴

انحصار تسهیلات بانکی برای ۲۰۰ نفر

انحصار تسهیلات بانکی برای 200 نفر

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: 80 درصد تسهیلات بانکی در اختیار 200 نفر است که این افراد در قالب شرکت‌های صوری این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی آمار رسمی از فعالیت دو هزار شرکت صوری در اوایل سال گذشته خبر می‌دهند. البته پیش از این در سال 95 تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود که بیش از 1500 شرکت در فهرست سیاه این سازمان پیش‌روی مودیان قرار گرفته است.

شرکت‌هایی که با ترفند کدفروشی و فاکتورفروشی به نوعی از قانون سرپیچی می‌کنند و با افزایش قاچاق کالا، رانت و غیررقابتی‌کردن فضای کسب‌وکار، سیستم اقتصادی کشور را مختل می‌سازند. یکی از موضوعاتی که در سال‌های گذشته به یک معضل اقتصادی بدل شده، موضوع رشد قارچ‌گونه شرکت‌های صوری است.

صاحبان این شرکت‌ها با صدور فاکتورهای صوری و کدفروشی اقدام به تضییع حقوق مودیان می‌کنند و بدین ترتیب از دادن مالیات سر باز می‌زنند. درحالی پرونده‌های بی‌شماری از شرکت‌های صوری وجود دارد که طبق قانون برای چنین شرکت‌هایی مجازات‌های نقدی و حبس در نظر گرفته شده است.

با این حال مسئولان می‌گویند طرح جامع مالیاتی به کمک اقتصاد کشور آمده و امکان شناسایی صاحبان شرکت‌های صوری را فراهم کرده است. در همین راستا معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اردیبهشت سال جاری از شناسایی بیش از سه هزار شرکت صوری و کاغذی خبر داد و آن را از مزیت‌های کارکرد شفاف‌سازی مالیات بر ارزش افزوده دانست.

تخلف بانک‌ها در تسهیلات‌دهی

اطلاعات منتشر شده از تخلف آشکار بانک‌ها در امر تسهیلات‌دهی خبر می‌دهند. بررسی عملکرد بانک‌ها در تسهیلات‌ دهی گواه این مطلب است که در پایان شش ماهه نخست امسال حدود 303 هزار میلیارد تومان در شبکه بانکی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 1/12 درصدی داشته است.

اضافـه برداشتی کـه پیامدهـای منفی بـرای اقتصـاد کشـور بـه همـراه خواهـد داشـت. در میـان بانک‌هایی کـه بیشـترین اضافـه برداشـت را از بانک مرکزی دارند، بانک‌های خصوصی در جایگاه اول قرار گرفته‌اند.

همچنین حجـم بدهـی ایـن بانک‌ها و موسسـات نسـبت به اسـفندماه سال گذشـته 2/26 درصد افزایش داشته اسـت. همین موضوع مورد تاکید عبدالناصر همتیرئیـس کل بانـک مرکـزی نیز قـرار گرفـت و در این زمینـه او ابلاغیه‌ای مبنی بر الزام بانکها به تسـویه مانـده اضافـه برداشـت از حسـاب جـاری نـزد این بانـک صـادر کرد.

80 درصد تسهیالت در دست عدهای خاص

رئیـس فراکسـیون مبـارزه بـا مفاسـد اقتصادی گفـت: متاسـفانه افـراد خاصـی در اکثـر بانک‌هـا بـا رانـت، جعـل و تبانـی در قالـب شـرکت‌های صـوری و کاغـذی یـا بعضـا جدیدالتأسـیس بدون هیچگونـه اعتباری اقـدام به اخذ تسهیلات می‌کنند. این افراد که تعداد آنها به 200 نفر هم نمی‌رسـد جهت منافع شخصی خود سیسـتم بانکـی را مختـل کرده‌انـد. امیـر خجسـته نماینـده همـدان و عضـو هیات رئیسـه کمیسـیون اصـل 90 مجلس در گفتگو بـا «اعتمادآنالین»، با اشـاره بـه تخلفات بـه وجـود آمـده در بانک‌ها، افزود: با توجه بـه ردیابی‌هایی که در فراکسـیون مبـارزه با مفاسـد اقتصادی انجـام دادیم ایـن افراد را مشـخص کردیـم که تعـداد آنها بـه 200 نفر هم نمی‌رسـد.

او تاکیـد کـرد: تسهیلات بانکی که به صورت معوق یا مشکوک الوصول هستند بیش از 150 هـزار میلیـارد اسـت که می‌توان گفت حدود 80 درصـد ایـن معوقـات در اختیار این 200 نفر اسـت.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلـس ادامـه داد: در تحقیـق و تفحـص مجلـس کـه تنهـا از دو بانـک خصوصـی انجـام دادیـم 31 نفـر از ایـن افـراد را به عنـوان مفسـدان اقتصـادی شناسـایی کردیم که آنها بیش از 11 هـزار میلیارد تومان تسهیلات معوق از این دو بانک خصوصی داشـتند و بعضا با ردیابی که انجام شـده برخی از این افـراد در اکثـر بانک‌هـا نفـوذ کـرده بودنـد کـه اسـامی آنهـا را به صـورت مکتـوب و مسـتند بـه سران سه قـوه معرفی کردیم.

خجسـته با اشاره بـه جـذب غیرقانونـی وجوه از سوی چنـد بانکخصوصی، اظهـار داشـت: در حال حاضر چند بانک خصوصی شناسایی شـده اند که به صورت گسترده اقدام بـه جذب سـپرده‌های مردمی کردند تا جایی که در یکی از این بانک‌های خصوصی بیش از 130 هزار میلیارد تومان سـپرده‌های مردم جذب شـده اسـت. این بانک‌های خصوصی با تشـکیل شرکت‌های اقماری و ضربدری اقدام به یک سـری معاملات صـوری و کاغـذی می‌کنند و بانک را به صـورت غیرواقعـی و با نشان دادن سـود موهـوم، سـودده نشان می‌دهنـد.

ایـن عضو هیـات رئیسه کمیسـیون اصل 90 تاکیـد کـرد: متاسـفانه یـک سری شرکت‌های حسابرسـی نیـز تـراز ایـن بانک‌هـا را در پایـان سـال مالـیمثبـت نشـان می‌دهنـد و تخلفـات ایـن بانک‌هـا را نادیده می‌گیرنـد که فراکسـیون تعـدادی از اینحسابرسی‌ها را مـورد رسـیدگی قـرار داده کـه متاسـفانه در اکثـر آنهـا پنهـانکاری و تبانـی در امر حسـابداری مشـهود اسـت و بـه‌زودی از سـازمان حسابرسی، بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی توضیحات خواهیم خواسـت و بانک مرکزی باید توضیح دهد به چه علـت مجمع ایـن بانک‌ها را تأیید کرده اسـت.

منبع: روزنامه آرمان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.