کد مطلب: ۵۵۳۷۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انصراف دیگری در راه است؟ / جلیلی از انتخابات کنار می‌رود یا رضایی؟

انصراف دیگری در راه است؟ / جلیلی از انتخابات کنار می‌رود یا رضایی؟

دو روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دو نفر از کاندیداها از حضور در انتخابات انصراف دادند. علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده. اما برای تقویت سبد رای ابراهیم رئیسی، نیاز به انصراف یک نفر دیگر است. این یک نفر کیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز ابتدا محسن مهرعلیزاده از حضور در انتخابات ۱۴۰۰ انصراف داد و بعد از آن علیرضا زاکانی بود که به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کنار رفت.

این انصراف‌ها اما نه عجیب بود و نه دور از انتظار. از آغاز مبارزات انتخاباتی همه می‌دانستند که همه هفت نفر تایید صلاحیت‌شده در انتخابات نمی‌مانند. مشخص بود که از میان محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی یکی کنار می‌رود و یکی در انتخابات باقی می‌ماند.

در جناح اصولگرا هم مشخص بود که برخی از انتخابات کنار می‌روند. اما سوال اصلی این بود که چند نفر به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری می‌کنند؟

تا الان فقط علیرضا زاکانی کنار رفته است. اما برخی از گمانه‌زنی‌ها می‌گوید حتما یکی دو نفر دیگر هم به نفع او از ادامه مبارزات انتخاباتی انصراف می‌دهند. اما کدام چهره‌ها؟

تنها دو نفر باقی می‌ماند؟

صادق زیباکلام، چند روز قبل در گفتگویی با روزنامه آرمان ملی گفته بود برای اصولگرایان مهم است که کاندیدای اصلی‌شان (ابراهیم رئیسی) با حداکثر آرا پیروز شود. برای همین این احتمال وجود دارد که آقایان جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی یا هر سه به سود آقای رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کنند.

او گفته بود «اگر نظام احساس کند میزان مشارکت در انتخابات بسیار پایین است، ممکن است محسن رضایی نیز به سود آقای رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کند.»

با انصراف مهرعلیزاده، اگر چهار کاندیدای اصولگرا هم به نفع رئیسی کنار بروند، رای‌گیری فقط بر سر پیروزی ابراهیم رئیسی و عبدالناصر همتی خواهد بود.

شرایطی که کمی عجیب است و دور از ذهن. چون تاکنون در ۱۲ انتخابات گذشته، چنین چیزی تجربه نشده که در نهایت فقط دو نفر در انتخابات دور اول باقی بمانند.

اما در شرایطی که بسیاری می‌گویند مشارکت بسیار پایین است، وجود چهار نامزد نزدیک به اصولگرایان در این انتخابات فقط رای ابراهیم رئیسی را خرد می‌کند. پس احتمالا یک تا دو نفر دیگر هم به نفع او کنار می‌روند.

جلیلی کنار می‌رود یا رضایی؟

از میان سعید جلیلی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، احتمالا رای سعید جلیلی بیش از دیگران است و کناره‌گیری او به نفع رئیسی آرای بیشتری را روانه سبد رای رئیسی می‌کند. این تجربه دوره قبلی حضور جلیلی در انتخابات است.

اما براساس نظرسنجی‌ها محسن رضایی در مقایسه با جلیلی رای بیشتری دارد و احتمالا کناره‌گیری او می‌تواند رای بیشتری به سبد رئیسی بریزد. اما رضایی در هیچ کدام از دوره‌های حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف نداده و بعید است این بار هم انصراف بدهد.

در این میان به نظر می‌رسد قاضی‌زاده هاشمی کمترین میزان رای را دارد. اگرچه برخی می‌گویند ممکن است او مانند احمدی‌نژاد سال ۸۴ شرایط را تغییر دهد. تحلیلی که حداقل تا این لحظه دور از واقعیت است.

اما به نظر می‌رسد اصولگرایان یا باید محسن رضایی را از ادامه مبارزات منصرف کنند یا سعید جلیلی را.

آخبار لحظه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را از صفحه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بخاطر رئیسی استعفا داد رئیسی گفت احسنتم بر این مرد

  • ناشناس

    اقای زاکانی ودیگر کاندیداها هم خوبن ولی ای کاش به خاطر رییسی کناره گیری کنن

  • ناشناس

    پس از اعلام حضور خاتمی و… همتی رای را می‌برد

  • محمدعلی

    کاملا برعکس تحلیل کردید. اینکه تا حالا کنار نرفتند به خاطر اینکه کسایی که به رضایی و جلیلی رأی می دهند در صورت انصرافشون ممکنه در انتخابات شرکت نکنند یا به کس دیگری رای دهند ، ثانیا می خواهد بگویند که ما پوششی نبودیم و تنور انتخابات را گرمتر کنند. فردا قاضی زاده هم انصراف میده.

  • ناشناس

    رای ما فقط سردار رضایی..سرداری که مانند زمان جنگ حرفش یعنی عمل

  • سعید

    سوپر پوششی رفت

    • ناشناس

      به امید روزی که سوپر روکشی هم از انتخابات که نه از دنیا بره

    • ناشناس

      به امید روزی که سوپر روکشی هم بره

  • arb

    رضایی؟!رای نداره ولی تا آخر هست.

  • ناشناس

    بابا مشخص بود ک رییسی دراومده دیگه
    اینهمه تظاهر برا چیه
    چرامردم رو سرکارمیزارید
    دولت خودش رییس جمهور رو انتخاب میکنه ما فقط نمایشی میریم رای میندازیم
    چرا همگی ب نفع رییسی کنارمیکشن

  • ناشناس

    شمای که میگید رای من اقای رییسی به یه سدال من جوتب بدین چطور کاندیدا قابل اعتمادی میتونه باشه که باید شش تا کاندید ضعیف بیان تا رای بیاره.از روحانی که ۴سال عملکرد ضعیف داشت نتونست ببره و شکستش بده

    • ناشناس

      من رای نمیدم و طرفدار هیشکس نیستم،ولی شما که از اقای رئیسی حمایت میکنین اخه چکاری انجام شده،شما یه روز برو دادگاه میفهمی که قانونی وجود نداره فقط پارتی بازیه،متاسفم

  • ناشناس

    اینا همه پوششی بودن،من طرفدار هیچ نامزدی نیستم ولی تابلو بود امده بودن همتی رو بزنن،اقای رئیسی که رئیس قوه قضائیه بود هیچ کاری نکرد من یه ساله واسه حق خودم با دلیل و مدرک تو دادگاهم ولی کاری که پول و پارتی میکنه دلیلو مدرکو قانون نمیکنه