کد مطلب: ۳۹۳۱۵۴

اکونومیست سوم آگوست چه مسائلی را بررسی کرد؟

اکونومیست سوم آگوست چه مسائلی را بررسی کرد؟

اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود در سوم آگوست به دو موضوع تاثیر کاهش نرخ بهره بر اقتصادهای نوظهور و تسریع روند نابودی جنگل‌های آمازون پس از ریاست‌جمهوری بولسونارو در برزیل پرداخته است.

در مناطق گرمسیری جهان که نیمی از زیست‌توده جنگلی جهان را شامل می‌شود، پوشش جنگلی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگر این منطقه از جهان یک کشور در نظر گرفته شود، پس از چین و آمریکا جنگل‌های استوایی از نظر میزان انتشار دی‌اکسید کربن، رتبه سوم را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

در حال حاضر، هیچ‌ نقطه‌ دیگری از جهان به اندازه آمازون در معرض خطر قرار ندارد. این منطقه شامل ۴۰ درصد از جنگل‌های استوایی و ۱۰ تا ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی است و در حال تبدیل شدن به جلگه‌ای بی‌درخت است.

اکونومیست سرمقاله تازه‌ترین شماره خود در سوم آگوست را به موضوع نابودی جنگل‌های آمازون و تاثیر ریاست‌جمهوری بولسونارو در برزیل بر تسریع این روند اختصاص داده است.

او به عنوان رئیس‌جمهور برزیل دو سوم از مساحت آمازون، بزرگ‌ترین جنگل گرمسیری بر روی کره زمین را تحت کنترل دارد.

بولسونارو اعلام کرده وجود بسیاری از مناطق حفاظت‌شده مانع توسعه کشور می‌شود. یکی از اقدامات او در آینده احداث بزرگراه‌ در جنگل‌های آمازون است و قصد دارد فعالیت‌ سازمان‌های غیردولتی مدافع محیط زیست را در این کشور محدود کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از بهره‌بردار‌ی‌ها در آمازون به شکل غیرقانونی صورت می‌گیرد. علی‌رغم تلاش‌های کنگره برای مقابله با بولسونارو، تخریب جنگل‌ها در دوران ریاست‌جمهوری او رکورد جدیدی ثبت کرده است.

نویسنده بر این باور است که جهان باید به هر شکلی با رئیس‌جمهور برزیل مقابله کند.

تاثیر کاهش نرخ بهره بر اقتصادهای نوظهور

فدرال‌رزرو هفته گذشته پس از 10 سال نرخ بهره را در این کشور 25 واحد کاهش داد. فدرال‌رزرو قصد دارد با اتخاذ این سیاست، از وقوع رکود جلوگیری کند.

به نوشته اکونومیست در حال حاضر تمام سیگنال‌ها حاکی از آهسته شدن رشد اقتصادی آمریکا هستند؛ آن هم پس از ۱۲۱ ماه رونق بی‌وقفه و ثبت طولانی‌ترین شکوفایی اقتصادی
اما جدای از اقتصاد آمریکا، آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که این شرایط می‌تواند روزنه امیدی برای میلیاردها نفری باشد که در اقتصادهای نوظهور زندگی می‌کنند.

قطعا وقوع رکود در آمریکا به این کشورها آسیب می‌رساند. از سوی دیگر اما در صورت ادامه رونق اقتصادی، فدرال‌رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد. این روند موجب می‌شود سرمایه‌ها از اقتصادهای در حال توسعه بیرون کشیده شود. بنابراین رونق آمریکا هم برای این کشورها آسیب‌رسان است.

طی دوره رونق آمریکا، هند به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی اهمیت خود را از دست داده ، ترکیه و آرژانتین دچار بحران ارزی شده‌ و سرمایه‌گذاران با چالش‌های بسیاری مواجه شدند.

از آغاز سال ۲۰۱۳، شاخص S&P 500 که فهرستی از سهام ۵۰۰ شرکت پیشرو در آمریکاست، رشدی بیش از دو برابر را تجربه کرده است. این در حالی است که در اقتصادهای نوظهور بازار سهام حدود دو درصد کاهش یافته است.

سیاست‌های انقباضی در آمریکا موجب از میان رفتن اشتهای سرمایه‎گذاران برای دارایی‌های ریسک‌پذیر در بازارهای نوظهور شد. برعکس سیاستگذاران در این کشورها ناچار شدند با هدف تثبیت نرخ ارز سودهای بانکی را افزایش دهند.

حالا اما با تغییر موضع فدرال‌رزرو پس از 10 سال اقتصادهای نوظهور هم به فکر کاهش نرخ بهره افتاده‌اند. کره جنوبی به تازگی برای اولین بار طی سه سال گذشته نرخ بهره را کاهش داده است.

برزیل هم که سال گذشته روند کاهش را متوقف کرده بود، قرار است سیاست پیشین خود را دنبال کند.

بانک‌های مرکزی آفریقای جنوبی و اندونزی هم در حال افزایش نرخ بهره بودند، حالا اما نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشتند. انتظار می‌رود مکزیک هم دنباله‌رو آنها باشد.

به عقیده نویسنده، پس از پشت سر گذاشتن چندین دوره دشوار، اکنون زمان استراحت اقتصادهای نوظهور رسیده است.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.