کد مطلب: ۳۸۹۵۳۵

۳ تحلیل اقتصادی از اکونومیست ۱۳ جولای

3 تحلیل اقتصادی از اکونومیست 13 جولای

اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود که در سیزدهم جولای منتشر شده به سه موضوع اقتصاد آمریکا، وقوع بحران ارزی در ترکیه پس از اخراج رئیس بانک مرکزی و آینده لیبرا، ارز دیجیتال فیس‌بوک پرداخته است.

اکونومیست سرمقاله‌ تازه‌ترین شماره خود در سیزدهم جولای را به طولانی‌ترین رشد بی‌وقفه آمریکا و تهدیدهایی که در مقابل آن وجود دارد، اختصاص داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان ماه جولای، اقتصاد آمریکا رکورد رشد اقتصادی 121 ماهه خود را به ثبت می‌‌رساند و چنین رقمی از سال 1854 که ثبت آمارها آغاز شده، بی‌سابقه است.

آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن موفق شده، ۲۲۴ هزار شغل ایجاد کند که این رقم بیش از دو برابر میزانی است که برای رشد نیروی کار در این مدت مورد نیاز بوده است.

یک‌چهارم از تولید جهان به آمریکا مربوط می‌شود و اگر این کشور با مشکل مواجه شود، اقتصاد جهان هم از آن متاثر خواهد بود.

میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در طول این دوره رونق تنها 2.3 درصد بوده؛ این میزان از متوسط 3.6 درصدی سه دوره گذشته توسعه اقتصادی ایالات متحده پایین‌تر است. همچنین نیروی کار در حال پیر شدن است و شرکت‌های بزرگ به دنبال انباشت سود و کاهش سرمایه‎گذاری هستند. از سوی دیگر، روند رشد بهره‌وری آهسته شده است.

در ادامه نویسنده به سه تهدیدی که پیش روی اقتصادی آمریکا وجود دارد، می‌پردازد.

اول آنکه شرکت‌های خوش‌ظاهر آمریکا با آسیب‌پذیری‌های ناشناخته‌ای مواجه هستند. آنها اغلب به زنجیره عرضه کالاهای جهانی متکی هستند و این روزها تحت تاثیر جنگ تجاری به شدت آسیب‌پذیر شده‌اند.

خطر دوم مالی است. اگرچه قیمت مسکن و بحران بانک‌ها مهار شده، اما رقم بدهی‌های آمریکا به شدت بالاست و 250 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود.

خطر سوم اما سیاسی است. مرزهای سیاست اقتصادی به دلیل ناامیدی از دستمزدهای پایین طی یک دهه گذشته به شکل نامحدودی گسترده شده‌اند.

بزرگ‌ترین خطری که توسعه اقتصادی بلندمدت و باثبات آمریکا را تهدید می‌کند، دوره سیاسی جدیدی‌ست که به تازگی آغاز شده است.

اقتصاد ترکیه پس از اخراج رئیس بانک مرکزی

در حالی که ترکیه سال گذشته با بحران ارزی مواجه شده بود، در حال حاضر، علائم بهبودی در اقتصاد ترکیه دیده می‌شود.

نرخ بهره بالا، آرامش پس از انتخابات زودهنگام در این کشور و تلاش برای بازسازی روابط ایالات متحده آمریکا، موجب شد لیر ترکیه که در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی 12 درصد در برابر دلار کاهش یافته بود، تقویت شود. همچنین، تورم که در پاییز گذشته به 25 درصد رسیده بود، در حال حاضر به 16 درصد کاهش یافته است.

اردوغان اما که نرخ بهره بالا را از دلایل مهم آسیب‌های اقتصادی و افزایش تورم در این کشور می‌دانددر ششم جولای رئیس بانک مرکزی را اخراج کرد.

او با این اقدام استقلال بانک مرکزی را زیر سوال برد و روشن کرد که سیاستگذاری‌های پولی در این کشور برعهده رئیس‌جمهور است.

به دنبال این اقدام، در معاملات هشتم جولای لیر ترکیه حدود سه درصد در برابر دلار افت کرد. همچنین شاخص بورس استانبول با کاهش 1.5 درصدی مواجه شد.

اخبار بدتری هم در مورد اقتصاد این کشور در راه است. پس از خرید سامانه پدافند موشکی S400 از روسیه، آمریکا در مورد وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه هشدار داده است.

لیبرا چیست و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟

این سوالی است که اکونومیست در مطلب دیگری به آن پاسخ می‌دهد.

فیس‌بوک، غول شبکه‌های اجتماعی قرار است در نیمه اول سال آینده، لیبرا ، ارز مجازی خود را عرضه کند.

این ارز مجازی قرار است نقص‌های بیت‌کوین را که 10 سال از عمر آن می‌گذرد، از میان ببرد. در حالی که مبادلات بیت‌کوین چند دقیقه طول می‌کشد و چندین دلار هزینه برمی‌دارد، لیبرا تنها در چند ثانیه مبادله خواهد شد و هزینه تبادل آن هم ناچیز است. از سوی دیگر، در حالی که قیمت بیت‌کوین نوسانات بسیاری دارد، ارزش لیبرا از طریق سبدی از ارزهای دولتی تضمین شده و برخلاف بیت‌کوین از نوسانات شدید قیمتی در امان است.

با این حال نویسنده بر این باور است که مدل اولیه آن هنوز باید مورد آزمایش قرار بگیرد و ممکن است لیبرا پایان خوشی نداشته باشد.

به عنوان مثال، اگر همه سپرده‌گذاران غربی یک‌دهم از پس‌انداز خود را به لیبرا تبدیل کنند، صندوق ذخیره ارزی آن ارزشی بیش از ۲٫۲ میلیارد دلار -تقریبا دو برابر ارزش جاری بازار اپل- خواهد داشت. اگر همه کاربران فیس‌بوک برای خرید و انتقال پول از لیبرا استفاده کنند، این روند می‌تواند آن را به یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی در جهان تبدیل کند. این مساله کاهش قدرت اقتصادی دولت‌ها را به دنبال دارد.

در نتیجه، دولت‌ها به‌ویژه آنهایی که برای تامین بودجه خود پول چاپ می‌کنند، ممکن است وسوسه شوند راهی برای مسدود کردن آن بیابند. واقعیت این است که تاثیر فیس‌بوک بر دموکراسی چندان مثبت نبوده است. بنابراین، هنوز روشن نیست که آیا باید نگران تاثیر لیبرا بر سیستم مالی بود یا از آن استقبال کرد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.