کد مطلب: ۳۹۸۳۶۲

اکونومیست ۳۱ آگوست چه موضوعاتی را بررسی کرد؟

اکونومیست 31 آگوست چه موضوعاتی را بررسی کرد؟

اکونومیست در شماره منتشرشده در 31 آگوست به دو موضوع ظهور پوپولیسم به دنبال افول دموکراسی و تحول در صنعت دخانیات پرداخته است.

دموکراسی با درجاتی متفاوت در نقاط مختلف جهان دچار افول شده؛ در حالی که تصور عموم این است که دموکراسی‌ها با کودتا یا انقلاب نابود می‌شوند، این روزها اما این تصور به طول کلی تغییر کرده و گویی قرار است دموکراسی‌ها به نامِ خود مردم سرکوب شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در سرمقاله شماره منتشرشده در 31 آگوست، بدبینی را مهم‌ترین دلیل سقوط دموکراسی‌ معرفی می‌کند. بدبینی‌های افراطی، احزاب را دچار اختلاف می‌‌کند؛ در این شرایط پوپولیست‌ها برای به دست گرفتن زمام امور از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

در یک نظرسنجی که از سوی مرکز پژوهشی پیو انجام شده، نیمی از رای‌دهندگان از هشت کشور اروپایی و آمریکای شمالی اعلام کرده‌اند که از نحوه عملکرد دموکراسی در کشورشان ناراضی هستند. تقریبا 70 درصد از آمریکایی‌ها و مردم فرانسه می‌گویند که سیاستمداران آنها فاسدند.

پوپولیست‌ها در این میان حتی اگر خودشان متمول و قدرتمند باشند، ازاین فرصت استفاده کرده و جریان‌های حاکم را مورد انتقاد و تمسخر قرار می‌دهند.

به عنوان مثال در مجارستان حزب راست‌گرای پوپولیست بیشتر کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد و از این قدرت در جهت کنترل سیاستگذاران، نفوذ بر کسب‌وکارها، مدیریت دادگاه‌ها، رشوه‌دهی به رسانه‌ها و تغییر قوانین انتخاباتی به سود خود استفاده می‌کند.

مردم مجارستان پس از انتخابات سال 2006 نسبت به حاکمان خود بدبین شدند. پس از برگزاری انتخابات، نخست‌وزیر دولت سوسیالیست این کشور پس از پیروزی در انتخابات اعتراف کرده بود که درباره کاهش مالیات و قیمت انرژی دروغ گفته است. کاهش اعتماد مردم به سیاستمداران، سوءاستفاده پوپولیست‌ها از گرایش‌های مردم را به دنبال داشت و در نهایت آنها بر سر کار آمدند.

با این حال نویسنده معتقد است که خوشبختانه اتفاقات بسیاری باید بیفتد تا دموکراسی‌ها نابود شوند. نه لندن و نه واشینگن قرار نیست به بوداپست تبدیل شوند. در این کشورهای بزرگ با تاریخچه‌ طولانی‌تر از دموکراسی، قدرت پراکنده‌تر است و همین مساله آنها را در مقایسه با نمونه‌های جدید 10 میلیون نفری مقاوم‌تر می‌کند. علاوه بر این دموکراسی‌ها می‌توانند خود را تجدید کنند.

در پایان نویسنده با اشاره به اعتراضات اخیر در هنگ‌کنگ، شجاعت جوانان این منطقه را نمایشی قدرتمند توصیف می‌کند؛ شجاعتی که به نظر می‌رسد در غرب به دست فراموشی سپرده شده است.

دموکراسی باارزش است و آنها که از این موهبت برخوردارند، باید در جهت حفظ آن تلاش کنند.

آیا ادغام 210 میلیارد دلاری فیلیپ موریس و آلتریا عملی می‌شود؟

پیش‌بینی‌های موسسه مورگن استنلی نشان می‌دهد، با توجه به قوانین پیشنهادی سازمان غذا و داروی آمریکا برای کاهش نیکوتین در سیگارها با هدف کاهش سطح اعتیادآور بودن آنها، احتمالا سودآوری غول‌های دخانیاتی در آمریکا به زودی به نصف کاهش می‌یابد.

این در حالی است که دو کمپانی فیلیپ موریس اینترنشنال و آلتریا به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که در حال مذاکره برای ادغام هستند. با توجه به اینکه ارزش فیلیپ موریس ۱۲۰ میلیارد دلار و آلتریا ۸۸ میلیارد دلار است، این قرارداد یک غول دخانیات به ارزش ۲۱۰ میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد.

نویسنده اکونومیست اما استدلال می‌کند که این ادغام پیامدهایی خواهد داشت.

سال گذشته کمپانی آلتریا با هزینه‌کرد ۱۲٫۸ میلیارد دلار، برای خرید ۳۵ درصد از سهام شرکت جول (Jull)، شرکت تولید سیگار الکترونیکی اقدام کرد. همچنین مبلغ ۱٫۸ میلیارد دلار هم برای خرید ۴۸ درصد از سهام شرکت کانادایی گروه کرونوس (تولیدکننده گیاه شاهدانه) صرف کرد. (ماری‌جوآنا در برخی از ایالات آمریکا قانونی است)

در مقابل کمپانی فیلیپ موریس اینترنشنال هم از سال ۲۰۰۸ تاکنون در زمینه تولید IQOS سرمایه‌گذاری کرده است.

پیش‌بینی‌ شده که فروش این نوع سیگار تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰ درصد برسد؛ این رقم در سال گذشته ۱۴ درصد گزارش شده است. فیلیپ موریس موفق شد در ماه آپریل تایید و مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای عرضه این محصول را در ایالات متحده بگیرد.

در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش سیگار در سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان حدود ۴٫۵ درصد کاهش یافته و به ۷۱۴ میلیارد دلار رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی باز هم ادامه یابد.

با توجه به انتقادات بحث‌برانگیزی که به شرکت جول شده و همچنین خرید سهام این شرکت از سوی آلتریا، نویسنده معتقد است، این ادغام می‌تواند فیلیپ موریس اینترنشنال را در معرض تهدید قرار دهد.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود، آلتریا ممکن است مانع سودآوری قابل توجه شرکت فیلیپ موریس شود. طی یک دهه گذشته، فیلیپ موریس از نظر سودآوری از آلتریا -که زمانی شرکت مالکش بود- سبقت گرفته است.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.