خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۴۶۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران می‌تواند به انگلستان بنزین صادر کند

ایران می‌تواند به انگلستان بنزین صادر کند

چند روزی است که رسانه‌ها از کمبود سوخت در انگلستان خبر می‌دهند و زمزمه‌هایی در فضای مجازی از امکان صادرات بنزین ایران به انگلستان می‌گوید. اما آیا ایران ظرفیت و توان فروش سوخت به انگلستان را دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رویترز ادعا کرده بود که رانندگان کشور انگلستان برای پر سوخت‌گیری مجبور شده‌اند در صف‌های طولانی منتظر بمانند و ممکن است این مشکل در تعطیلات کریسمس چند برابر شود.

در همین حین، برخی از کاربران فضای مجازی ادعا کردند که عده‌ای با مراجعه به سفارت انگلستان در ایران، چند گالن بنزین به صورت نمادین به این سفارت‌خانه هدیه کردند. آن‌ها با این عمل در تلاش بودند که با طور نمادین نشان دهند ایران توانایی صادرات سوخت به انگلستان را دارد.

ایران ظرفیت صادرات سوخت به انگلستان دارد؟

سعید میرترابی، کارشناس انرژی به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: اگر کمبود سوخت انگلستان به طور رسمی به ما اعلام شود، آمادگی صادرات سوخت داریم.

او همچنین توضیح می‌دهد: روابط دیپلماتیک ما با انگلستان هم خوب است. سفیر انگلستان، همین چند وقت پیش به کشور آمد و کشور ظرفیت ارسال سوخت به انگلستان را دارد.

به جز این شرکت بریتیش‌ پترولیوم هم اعلام کرده بود ناچار شده است بعضی از جایگاه‌های سوخت خود را به دلیل کمبود راننده تعطیل کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک هم می‌گوید: طرفین باید برای قرارداد سوخت توافق کنند ولی ما ظرفیت مازاد داریم.

با این حال رویترز اعلام کرده بود که مساله انگلستان، کمبود راننده است نه کمبود سوخت. خطیبی در همین باره توضیح می‌دهد: آن طور که اعلام شده مشکل کمبود راننده است اما اگر مشکل سوخت باشد، می‌توانیم به این کشور سوخت ارسال کنیم. ایران هم ظرفیت مازاد ارسال سوخت دارد و توانایی فرستادن آن را.

البته، قیمت گاز و سوخت اروپا، سیر صعودی دارد و این نشانه کمبود سوخت در این قاره است. خطیبی هم یادآوری می‌کند: تقاضای گاز در آستانه فصل زمستان اروپا بالا رفته و حالا تامین این تقاضا در اروپا تردیدآمیز شده است.

اساسا ایران می‌تواند به انگلستان سوخت صادر کند؟

برخی از کارشناسان معتقدند مشکل انگلستان به راحتی و با صدور ویزا برای رانندگان حل می‌شود. به هرحال، انگلستان می‌تواند مانند گذشته، از کشورهای همسایه سوخت وارد کند و الان هم چناچه خود این کشور اعلام کرده بود، با حل مشکلات ویزای کامیون‌ها مشکل سوخت هم حل می‌شود.

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی شفاف‌سازی می‌کند: فرآورده‌های سوختی ما استانداردهای سوختی اروپا را ندارند. تنها بخشی از بنزین‌ مرغوب ما قابلیت ارسال به کشورهای جهان اول را دارند که آن هم در کشور مصرف می‌شوند.

فریدون اسعدی، کارشناس انرژی و مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس هم توضیح می‌دهد: نوع سوخت خودروهای انگلستان و ماشین‌های آنان متفاوت است و ما ابتدا باید ببینیم آیا سوخت تولید شده ایران را می‌توان در انگلستان استفاده کرد یا نه.

بنزین و گازوییل انگلستان میزان درصد گوگرد متفاوتی با سوخت قابل استفاده در ایران دارند.

اصلا چرا چنین ادعایی مطرح شده است؟

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی توضیح می‌دهد: بحث صادرات سوخت از ایران به انگلستان رجزخوانی سیاسی است زیرا ما در حال حاضر ظرفیت صادرات بنزین نداریم. از طرف دیگر تحریم‌ها اصلا اجازه فروش سوخت به انگلستان را نمی‌دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان می‌کند: چنین ادعایی بیشتر برای کم کردن فشار تحریم‌ها مطرح می‌شود.

همه این ادعاها در زمانی مطرح می‌شود که به گفته اتاق بازرگانی، ایران حتی بازار چین را از دست داده است. چین تا پیش از این یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران بود و در هفت ماه اول سال ۲۰۱۸، حدود ۹ میلیارد دلار نفت به چین فروخته بود. این رقم، در هفت ماه اول همین امسال به ۱۱ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش « انتقال سوخت از ایران به لبنان، پولی یا مجانی؟ » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    اول اینکه مشکلشون کمبود راننده هست دوم اینکه بنزین ایران استاندارد لازمه اونا را نداره
    این نشون میده اونجا چقدر کار فراوونه که راننده کم دارن واقعا باید افسوس خورد

  • ناشناس

    مگه همین بنزینی که دارن رو از کجا میارن؟!!!

  • ناشناس

    شما را بخدا اکر باری از روی دوش این مردم برمیدارد حتما صادر کنید تونم به نرخ پول خود شان نه به ایانی بدهید لیتر سه هزار تومان به انها بدهید لیتری صد تومان عین صادرات ماشین نباشد

  • ناشناس

    اگه بخوان
    که میخوان
    حاضریم راننده هم براشون صادر کنیم
    خخخ

  • ناشناس

    شماعرضه اینکه پول رابگیرید ندارید همون پول تانکها که ندادند وپول نفت که کره ووووندادند بعدش بنزین ایران دراروپا کارایی نداره اونها راننده کم دارند شما …

  • ناشناس

    انگلستان مشکل سوخت نداره…مشکل راننده داره که…بعد از خروج انگلستان از انحادیه اروپا.از انگلستان خارج.شودند…اگه میخوان.به انگلستان کمک کنید.دانشجوران.که ایران قادر نیست .ایجاد شوغل کنه..بفرستید واسه رانندگی..به انگلستان

  • مشیری

    یکی را تو ده راه نمی‌دادند سراغ خانه کدخدا را می‌گرفت ، کل دنیا بالاخص آمریکا و انگلیس ایران را تحریم کردن ، اینا صحبت از صادرات بنزین به انگلستان میکنند ، به نظرتون قحطی بنزین تو دنیا اومده ؟ اونم بنزین درجه چندم ایران رو قبول کردند به همین خیال باشید ، بالا مشکل بنزین نیست مشکل کمبود راننده کامیون در انگلستان می‌باشد ، لطفاً کمی تحقیق کنید بعدش مطلب بنویسید

  • محمد امین

    با توجه به اینکه ۳۴ درصد خودرو های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا الکتریکی هستند ، لذا این مشکل هم طی سه چهار سال اخیر حل می شود ، قیمت جهانی سوخت پایین آمده و تقاضای سوخت کم می شود، لذا به کشور های صادر کننده سوخت که صادراتشان به سوخت وابسته است ، توصیه میکنم دنبال کاسبی دیگری بگردند

  • ناشناس

    بنزین دارن راننده ندارن سوخت از پالایشگاه ببره .
    میفهمید؟؟!!!؟؟؟

  • ناشناس

    انگلیس بنزین زیاد دارد راننده سنگین ندارد.انهم با آوردن راننده از دیگر کشورهای اروپایی حل شد رفت.