کد مطلب: ۲۸۴۵۳۴

ایست دلار و سکه تا اعلام تصمیم دولت

ایست دلار و سکه تا اعلام تصمیم دولت

بازار طلا و ارز روز گذشته در واکنش به اخبار مربوط به تمایل جدی آمریکا برای مذاکره با ایران و همچنین رونمایی بسته ارزی روند اصلاحی به خود گرفت.

دلار از کانال 10 هزار تومانی خارج شد و به زیر 10 هزار تومان افت کرد. هرچند نرخ آن هنوز هم نزدیک به همان رقم‌های این چند روز اخیر است اما کارشناسان معتقدند اگر بسته ارزی دولت، نرخ تثبیتی (هرچند در نرخ‌های بالا) را مدنظر قرار ندهد و دست بازار را باز بگذارد، در تنفس ایجادشده در بازار، احتمالا فشار رو‌به‌پایین قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، علاوه بر آن بازار سکه نیز دیروز در تخلیه حباب تا 250 هزار تومان موفق عمل کرد. براساس معاملات دیروز بازار آزاد تهران، سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد که قیمت سکه با حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش در دو ساعت به مرز ۳.۵ میلیون تومان رسید.

سقوط قیمت‌ها از زمانی ‌که وعده انتشار بسته جدید ارزی دولت داده شد، آغاز شده و درحالی ادامه دارد که بناست عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در اولین گفت‌وگوی خود بعد از مسئولیت جدید، از دوربین سیما جزئیات بسته جدید ارزی دولت را به‌اطلاع مردم برساند.

به گزارش تسنیم، برهمین‌اساس، مردم و بازاری‌ها دست از خرید کشیده و منتظرند قیمت‌ها بعد از سقوط، ‌در یک قیمت ثابت شود. سکه صبح روز گذشته در بازار با نرخ سه‌میلیون و 770 هزار تومان قیمت‌گذاری شد؛ اما با گذشت دو ساعت بیش از 250 هزار تومان ارزان شد و به نرخ سه‌میلیون و 500 هزار تومان رسید. همچنین فعالان بازار می‌گویند دلار تا 9 هزار و 600 تومان امکان ریزش دارد و ادامه ریزش قیمت‌ها منوط به اعلام اخبار مثبت از بسته جدید ارزی است.

حال باید دید بازوی دلاری بازار سکه و همچنین سرنوشت غریب دلار با توجه به بسته پیشنهادی ارزی دولت، چه سرنوشتی را در پیش خواهد گرفت. امروز، بازار در تحلیل‌های بسته ارزی، از واکنش خود رونمایی خواهد کرد.

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی هشدار می‌دهد که اگر دولت همچنان کف را هرچند در نرخ‌های بالا در بازار در نظر بگیرد، نرخ اعلامی، کف بازار خواهد بود؛ بنابراین دولت را از انجام چنین عملکردی برحذر می‌دارد.

رادپور در این گفت‌وگو می‌گوید:‌ در هر افزایش هیجانی در بازارهای مالی، بازارها خود را اصلاح می‌کنند. این اصلاح به‌طور طبیعی در بازارهای مالی پس از جابه‌جایی‌های جدی انجام می‌شود.

به گفته او، اخبار مثبتی که مبنی بر ابراز تمایل جدی آمریکا برای مذاکره با ایران است هم در روند اصلاحی بازارها بی‌تأثیر نیست.

با‌این‌حال این کارشناس توجه جدی خود را معطوف به بسته ارزی دولت می‌کند و می‌افزاید: داستان مربوط به سیاست جدید اقتصادی (بسته ارزی) که قرار است از سوی دولت رونمایی شود، سبب ایجاد انتظار در بازار شده و نگاه مثبتی به آن وجود دارد. حال اگر این تصمیم، تصمیم بازارپسندی باشد، بازار نفسی می‌کشد و به آرامش می‌رسد.

به گفته او، به‌هر‌ترتیب، دولت پذیرفته که تصمیمی که درباره ارز چهارهزارو 200 تا چهارهزارو 400 تومانی گرفته، اشتباه بوده و کارکردی جز ایجاد فشار بر بازار آزاد نداشته است. با این امر، تقاضا تحریک و عرضه نیز محدود شد و جریان ارزی که در گذشته به‌طور متعارف در کشور وجود داشت، در بدترین زمان ممکن از بازار گرفته شد.

او در ادامه اتفاق‌های رخ‌داده، روایت می‌کند:‌ به همین دلیل، بسیاری از پتروشیمی‌ها و شرکت‌های فولادی علاقه‌مند نبودند که ارز خود را با آن نرخ بفروشند. از سویی بسیاری از واردکنندگان هم علاقه‌مند بودند ارز را با آن نرخ بخرند. همین تمایل در دو جهت مخالف، بازار را قفل کرد و نرخ ارز را به‌شدت افزایش داد. همچنین این امر سبب شد تا حوزه‌های فساد و رانت هم با این سیاست بسیار گسترش یابد. حال اگر این سیاست تغییر کند، بازار می‌تواند روند اصلاحی در پیش بگیرد.

رادپور در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید دست از مانع‌تراشی بردارد، می‌گوید:‌ هرچند نمی‌توان از حضور دولت در بازار جلوگیری کرد، به‌هر‌حال دولت به ‌سبب ارز حاصل از فروش نفت در بازار حضور پررنگی خواهد داشت و باید آن را به‌هر‌حال به نرخی بفروشد؛ اما اگر دولت بپذیرد که بخش شایان‌توجهی ارز ناشی از صادرات در بازاری بدون دخالت مستقیم و با اعلام محدودیت دولت، قابل خرید‌و‌فروش شود، احتمالا بازار اصلاح خواهد شد.

او هشدار می‌دهد: دولت نباید کف و سقف برای ارز تعیین کند یا محدودیت جدیدی بگذارد. اگر دولت چنین نکند، فشارها روی بازار کم خواهد شد؛ اما اگر دولت بخواهد حتی قیمت تثبیتی را روی نرخ بالا بگذارد، آن نرخ، کف بازار خواهد شد و باز هم اوضاع به هم می‌ریزد. این کارشناس تأکید می‌کند: اگر دولت باز هم به‌دنبال تثبیت نرخ در بازار ثانویه باشد، باز هم امیدی به بازار نخواهد بود و آرامش به بازار بازنمی‌گردد.

منبع: شرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.