کد مطلب: ۴۰۷۷۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناآرامی‌های عراق چه تاثیری بر بازارهای ایران دارند؟ / نگرانی‌های ارزی و بورسی فعالان بازار

ناآرامی‌های عراق چه تاثیری بر بازارهای ایران دارند؟ / نگرانی‌های ارزی و بورسی فعالان بازار

در دوره‌ای که صادرات غیرنفتی ایران نزولی شده کشور عراق مقصد یک چهارم کالاهای صادراتی ایران است. آیا در صورت تداوم ناآرامی‌های اخیر عراق صادرات غیرنفتی ایران متاثر خواهد شد؟ در صورت تاثیرپذیری کدام بازارهای ایران بیشترین نگرانی را خواهند داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ناآرامی‌های اخیر در عراق نمایشگاه بین‌المللی بغداد با ۱۰ روز تاخیر از ۱۱ تا ۲۰ نوامبر برگزار می‌شود. پس از اعلام این خبر برخی فعالان اقتصادی ایران نسبت به بلاتکلیفی‌ در برنامه حضور خود در این نمایشگاه ابراز نگرانی کردند. اما آیا اثرگذاری اتفاقات عراق بر اقتصاد ایران به همین یک مورد ختم می‌شود؟

بررسی آخرین کارنامه تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در دوره‌ای که صادرات غیرنفتی ایران نزولی شده کشور عراق مقصد یک چهارم کالاهای صادراتی ایران بوده است.

آمار گمرک ایران از روند صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست سال 98 نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، صادرات کالاهای غیرنفتی به رقمی معادل 20 میلیارد و 948 میلیون دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، کاهش 10.55 درصدی را نشان می‌دهد.

اما دقیقا در همین دوره نزولی صادرات غیرنفتی ایران، کشورهای عمده‌ای که مقصد صادرات ایران در شش ماه نخست امسال بودند شامل چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده که 75.19 درصد از کل صادرات ایران در نیمه نخست امسال را تشکیل داده‌اند و با حذف چین، نصف صادرات ایران به کشورهای همسایه بوده است.(تسنیم)

بررسی جزیی‌تر نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران به عراق در این مدت 4.6 میلیارد دلار بوده که سهم 22.26 درصدی از کل ارزش صادرات غیرنفتی ایران داشته است. از نظر وزنی نیز تقریبا وضعیت به همین شکل است.

با این روند به نظر می‌رسد در صورت تداوم اتفاقات اخیر عراق و تاثیرگذاری آن بر بازار صادراتی ایران، درآمدهای ارزی ایران در یک چهارم از صادرات غیرنفتی‌اش مثل گذشته نخواهد بود. از سوی دیگر آن طور که تا پیش از این برخی فعالان اقتصادی بیان کرده بودند روند برگشت ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به عراق نسبت به دیگر کشورها وضعیت نامطلوبی نداشته و به همین دلیل احتمال این اثرگذاری بر روند درآمدهای ارزی بیشتر به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر آمارهای گذشته نشان می‌دهد محصولات معدنی، محصولات شیمیایی، محصولات و مواد پلاستیکی، منسوجات، سنگ ساختمانی و سیمان از جمله اقلام صادراتی ایران به عراق است که در هرکدام از این صنایع شرکت‌هایی فعال هستند که سهم آنها در بورس در حال معامله است. به همین دلیل برخی فعالان بازار سرمایه در روزهای اخیر نسبت به اثرگذاری سهام این شرکت‌ها از تداوم اتفاقات اخیر عراق ابزار نگرانی کرده‌اند. اما آیا نبود ثبات در اقتصاد عراق می‌تواند نگرانی‌های اقتصادی ایران را بیشتر کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به شرکتهای بورسی باید شرکتهای امنیتی هم اضافه شود

  • ناشناس

    تمام برنامه های ایران در عراق نابود میشه

  • ناشناس

    بايددرعراق سطح درامد تعيين شود مثلايك ميليون دينارحداكثركارهابه مردم واكذارشوددرساخت نيروكاه كارخانه سيمان وكشاورزي كمكشان كنيم نبايداجازه دهيم عراق مثل ليبي ومصرو…شود

  • ناشناس

    علت نگرانی فعالان اقتصادی ایران از نا آرامیها در عراق چیست ؟ کشور ژاپن – کره جنوبی – سنگاپور – مالزی – آلمان و ده ها کشور دیگر از شرق تا غرب دنیا محصولات صادراتی دارند حتی به کشورهای متشنج و جنگ زده و فعالان اقتصادی آنها هیچ گونه نگرانی از صادرات خود ندارند میدانید چرا ؟ جواب روشن است چون مقامات این کشورها در هیچ کشور دیگری از لحاظ پندار – گفتار – و کردار دخالتی ندارند که باعث بدبینی ملل دنیا نسبت به کشور خود شوند حال شما یکبار هم شده با صداقت بگویید علت نگرانی فعالان اقتصادی ایران از نا آرامیها در عراق از کجا نشئت میگیرد ؟

  • ناشناس

    عراق مهمه چون راه دور زدن تحریماس

  • ناشناس

    ایران برای صادرات غیرنفتی خود خیلی جاهارو داره فکر نکنم با یه کشور زیاد لطمعه ای بخوره