کد مطلب: ۱۳۴۰۱۳

بازار بعد از انتخابات چگونه خواهد بود

بازار بعد از انتخابات چگونه خواهد بود

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، سوالات و نگرانی‌های زیادی در میان همه‌ی سهامداران و سرمایه‌گذاران درحال شکل گرفتن است. سیاست‌ها و برنامه‌های هرکدام از دوجناح کنونی در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند اقتصاد ایران را به سمت جدا سوق بدهد.

چند سناریو را می‌توان برای بازار بورس پس از انتخابات متصور شد؟

سناریوی نخست

در صورت ادامه کار دولت فعلی با کمی تغییر در بدنه دولت، نوسانات شدیدی به بازار وارد نخواهد شد. بازار در این چهار سال توانسته خود را با سیاست‌ها و نظم اقتصادی دولت فعلی تطبیق دهد و بعد از انتخاب مجدد این دولت نیز به مسیر کنونی ادامه خواهد داد.

در این میان قدرت سهام برخی از گروه‌ها، مانند خودرو که اکنون در شرایط رونق به سر می‌برد، امکان دارد دچار نوسان قیمتی شود. برای مهار این نوسانات به وارد کردن حجم زیادی از نقدینگی نیاز است تا بازار از بحران عبور کند. اگر این شرایط به دیگر گروه‎ها منتقل شود، انتظار ایجاد فضای مثبت قیمتی در کوتاه‌مدت دور از انتظار نیست.

توجه به این نکته ضروری است که سطوح بالای قیمتی بعد از رشدهای صورت گرفته کنونی با وجود مقاومت، در مرز 80 هزار تومان است. زیرا احتمال رشد ادامه‌دار را منتفی خواهد کرد.

در مورد گروه‌های دیگر مانند گروه‌های کالایی، باید گفت این بازارها با برداشته شدن فشارهای موجود بر نرخ دلار و انتظار رشد آرام دلار همراه با رشد نرخ ارزهای دیگر، واکنش مثبت معامله‌گران را به دنبال خواهد داشت.

بازارهای جهانی در طی هفته‌های اخیر چندان وضعیت مناسبی را نداشته‌اند.

به طور مثال، در مورد بازار مسکن و صنایع وابسته به بازار مسکن می‌توان گفت در صورت تحقق کامل بودجه‌های عمرانی، انتظار رونق نسبی در بازار مسکن در مقایسه با سال‌های گذشته وجود دارد، که امکان تحریک تقاضا را به شکلی جدی و قابل حصول در پی دارد.

سناریوی دوم

اگر جناح رقیب دولت کنونی بتواند در انتخابات پیروز شود، چند نگرانی را می‌تواند در میان سهامداران و معامله‌گران ایجاد کند.

اولین نگرانی، نگرانی از حفظ دستاوردهای برجام است که می‌تواند بر همه فضای بازار اثرگذار باشد. به هر حال دستاوردهای برجام توانسته شرایط را برای بسیاری از بخش‌های اقتصادی به خصوص بخش‌های واردات هموار کند. حال اگر این دستاورد به خطر بیافتد یا دوباره فضای تنش در اقتصاد حاکم شود، چیزی جز یک بازار بسیار شکننده را نمی‌توان متصور شد.

دیگر موضوع، شوکی است که در اثر تغییر دولت به سرمایه‌گذاران و سهامداران وارد خواهد آمد.

شوک دیگر، شوک نوسانات نرخ دلار در پی تغییر دولت است. شوک دلار می‌تواند بازار را به سمت تورم حاصله از گرانی مبادلات بکشاند. در این صورت، توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران بیشتر به سمتی خواهد بود که بیشترین چسبندگی را به نوسانات تورمی و نرخ دلار دارند. پرواضح است که این نوسانات، اولین اثر خود را به شکل ایجاد اقتصاد سیاه یا همان اقتصاد زیرزمینی و بالا گرفتن شدید سفته‌بازی نشان خواهد داد.

مشکل بعدی که همچنان گریبان‌گیر همه دولت‌ها است، مشکلات نظام بانکی است که خود عاملی بزرگ برای اثرگذاری بر متغیرهای کلان و خرد است.

از آنجا که اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک‌محور است، اصلاح اقتصادی باید از اصلاح بانکی شروع شود. باید توجه داشت که اتخاذ سیاست‌های اقتصادی یا عدم ارائه سیاست‌های کنترلی مناسب می‌تواند ضربات بزرگی به بدنه اقتصاد آسیب‌پذیر ایران وارد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساجده

    خدا کنه زودتر انتخابات تموم شه