کد مطلب: ۴۸۲۱۸۳

گزارش میدانی از بازار لپ‌تاپ‌های کارکرده:

قیمت‌ها نیم ساعت یکبار تغییر می‌‌کند! / cpu کامپیوتر ۶۰ میلیون تومان

قیمت‌ها نیم ساعت یکبار تغییر می‌‌کند! / cpu کامپیوتر 60 میلیون تومان

وضعیت پرالتهاب بازارها گریبان لپ‌تاپ را نیز گرفته است. در حالی که فروشندگان می‌گویند مردم قدرت خرید لپ‌تاپ نو را ندارند و بیشتر تعمیر می‌کنند، برخی از قطعات مثل cpu کامپیوتر را تا 60 میلیون تومان هم می‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها بازار تعمیر و نیز خرید و فروش لپ‌تاپ‌های کارکرده رونق پیدا کرده است. رونقی که فروشندگان این صنف دلیلش را گرانی و پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌دانند. کافی است سری به مراکز تعمیر لپ‌تاپ بزنید تا شلوغی و رونق بازارشان را از نزدیک ببینید.

از در و دیوار قطعات مختلف لپ‌تاپ آویزان است. مرد جوانی که پشت میز شلوغش نشسته است نگاهش را از لپ‌تاپی که در حال تعمیر آن است جدا نکرده، می‌گوید: «برای ما که این گرونی گرفته! مشتریامون بیشتر و خب سودمون هم بیشتر شده. قبلا اگه کسی لپ‌تاپش خراب می‌شد ترجیح می‌داد یه دستگاه نو بخره اما الان براش نمی‌صرفه، به جاش تعمیر می‌کنه.»

پسر نوجوانی که کامپیوترش خراب شده است کل پاساژ را به دنبال قطعه مورد نظر خود می‌گردد. از چند مرکز تعمیر سراغ هارد می‌گیرد اما پیدا نمی‌کند.

یکی از تعمیرکنندگان می‌گوید: «هارد کامپیوتر کم شده، بچه‌های بازار می‌گن هارد دیدی سریع بخر و برای بعدا نگهدار.»

یکی دیگر از تعمیرکنندگان کامپیوتر می‌گوید: «قطعات رو می‌تونیم پیدا کنیم ولی قیمت ثابتی نداریم. قیمت‌هام رو نیم ساعتی یه بار تغییر می‌دم. واقعیتش با هر نوسان دلار منم به مشتری قیمت می‌دم.»

هر چه می‌گذرد راسته تعمیرکاران لپ‌تاپ مجتمع‌ها هم شلوغ‌تر می‌شود. اغراق نیست که در برخی از این مراکز ولوله است و به زحمت می‌توان از تعمیرکاران در مورد لپ‌تاپ سوال پرسید. یکی از تعمیرکاران توضیح می‌دهد: «برخی از قطعات قیمتشان چند برابر شده. اگه الان بفروشم سود خوبی کردم ولی خب همون قطعه رو فردا باید خودم گرون‌تر بخرم.»

او ادامه می‌دهد: «قبل از عید قیمت ال ای دی 800 هزار تومن بود ولی الان شده 2 میلیون و 700 هزار تومن. گرافیک قبلا 120 هزار تومن بوده الان شده 500 هزار تومن.»

آنطور که فروشندگان و تعمیرکاران لپ‌تاپ می‌گویند تحریم‌ها روی بازار آنها تأثیر گذاشته است. یکی از تعمیرکاران می‌گوید: «بیشترین لپ‌تاپ تعمیراتی که دارم دل مدل 5010 است، گرافیک قدیمی دارد. این لپ‌تاپ توی بازار جهانی رده بالا هم نیست ولی خب با توجه به مشتریانی که دارم معلومه بین مردم زیاد هست. همین لپ‌تاپ دل مدل 5010 قبل از عید اگر قیمتش یک میلیون و 500 بوده الان شده حدود پنج میلیون تومان.»

بازار داغ لپ‌تاپ‌های استوک

او در ادامه حرف‌هایش می‎گوید نه تنها تقاضا برای تعمیر زیاد شده بلکه خریدار لپ‌تاپ‌های استوک هم بیشتر از قبل است.

به نظر می‌رسد وضعیت نابسامان اقتصادی و سیاسی این روزها همچنان که باعث رونق بازار تعمیرکاران شده، آنها را سردرگم هم کرده است. این تعمیرکار لپ‌تاپ و کامپیوتر می‌گوید: «الان موندیم چیکار کنیم! برخی از قطعات مثل قاب یه سری لپ‌تاپ‌ها اصلا پیدا نمی‌شه، مجبوریم جوشکاری کنیم. لپ‌تاپ‌های جدیدی که وارداتشون سخته، قیمت‌هاشون زیاد می‌شه. بعضی از بچه‌ها می‌گن یه سری قطعات رو الان نفروشیم، می‌گن دلار بالا میره پس بذاریم بعدا بفروشیم.»

مرد جوانی که می‌گوید به تازگی وارد حرفه تعمیر لپ‌تاپ شده می‌گوید: «قیمت‌ها فضایی شده! مردم قدرت خرید همین استوک‌ها رو هم ندارن. همه چی چند برابر شده، مثلا کابل معمولی VGA قبلا 5 تا 10 هزار تومن بود الان شده 30 هزار تومن. موس قبلا مثلا 20 یا 30 هزار تومن بوده الان شده 120 هزار تومن. این قیمت‌ها ثابت هم نیست، ما اینقدر می‌فروشیم بعضی جاها بیشتر می‌فروشن.»

یکی از واردکنندگان لپ‌تاپ می‌گوید:« مرزها بسته شده و وارد کردن کالا دشوار شده است. لپ‌تاپ‌هایی هم که ما وارد می‌کنیم ته لنجی است. مثلا 10 تا لپ‌تاپ را بین بارهای لنج‌ها وارد می‌کنیم. البته حدود دو ماه پیش دولت گفت که ته لنجی هم وارد نشود ولی چون شدنی نبود، همچنان ته لنجی وارد می‌کنیم.»

به گفته این واردکننده لپ‌تاپ برخی از بازاری‌ها بار را با دلار قیمت 20 هزار تومانی وارد می‌کنند ولی وقتی قیمت دلار زیادتر شود، می‌فروشند.

cpu و کارت گرافیک 60 میلیون

او می‌گوید: «در حال حاضر گرانترین قطعات در بازار cpu و کارت گرافیک کامپیوتر است. cpu کامپیوتر تا 60 میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. کارت گرافیک کامپیوتر هم قیمتی حدود 40 میلیون تومان دارد.»

آنطور که بازاری‌های لپ‌تاپ می‌گویند لپ‌تاپ‌های جدید که تازه وارد شده‌اند، قطعاتشان کم است. قیمت cpu این دستگاه‌ها حدود 5 میلیون تومان است. همچنین برخی از قطعات در بازار هست که به اسم نو فروخته می‌شود ولی در واقع از روی یک دستگاه دیگر برداشته می‌شود و کارکرده هستند.

مهدی میرمهدی عضو هیأت مدیره شرکت صنوف تولیدی اتاق اصناف تهران درباره بازار لب‌تاپ به تجارت‌نیوز می‌گوید: «نابسامانی بازار لپ‌تاب به این دلیل است که دیگر ثبت سفارش کالا انجام نمی‌شود. کسانی که کالا وارد می‌کنند دیگر ثبت سفارش نمی‌کنند یا به صورت محدود ثبت سفارش می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «بازار از کالا خالی است، از سوی دیگر قیمت بالای دلار و تقاضای زیاد در بازار از دلایل گرانی قیمت این دستگاه‌ها و قطعات آن است. قیمت‌ها در این بازار متغیر و در بعضی از موارد کاذب است. به عبارتی می‌توان گفت که قیمت‌ها دیگر اختیاری شده است.»

میرمهدی می‌گوید: «کسانی که کالا را به صورت قاچاق وارد می‌کنند اگر دلار 30 هزار تومان باشد، کالایشان را بر مبنای دلار 60 هزار تومانی برای خریدار محاسبه می‌کنند. قیمت‌ها دست آنهاست و تاوانش را هم مردم می‌دهند.»

عضو هیأت مدیره شرکت صنوف تولیدی ادامه می‌دهد: در این دوره که دانشجویان و دانش‌آموزان به این دستگاه‌ها نیاز حیاتی دارند باز هم برخی‌ها فقط به فکر سود خود هستند. اگرچه دولت باید بر این وضعیت نظارت کند ولی نظارتشان فقط در حد حرف می‌ماند.»

میرمهدی می‌گوید: «وقتی وزارت‌خانه‌ای چند ماه وزیر نداشته باشد، آن هم وزارت‌خانه‌ای مثل صمت که به نظرم یکی از مهمترین وزارت خانه‌هاست یعنی دولت برای این سازمان و مردم اهمیتی قائل نیست.»

او بازار لپ‌تاپ را آشفته می‌داند: «بازار لپ‌تاپ به اندازه‌ای آشفته است که باید چندماه پول جمع کرد تا بتوان یک مادربرد خرید. لپ‌تاپ 12 میلیون تومانی در حال حاضر 60 میلیون تومان شده است. کسی که فرزندش دانش‌آموز یا دانشجو است در این بازار اصلا توان خرید ندارد. یک کارمند یا کارگر چقدر حقوق می‌گیرد که بتواند در این بازار لپ‌تاپ بخرد! کالای مورد نیاز مردم که شوخی ندارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رحمانی

    تازه حرف ‌دلتون ارسال نمیشه

  • ?

    دوستان با ۲۰ تومن چی بخرم که بعد از ۶ ماه بفروشمش و سود کنم؟ میشه راهنماییم کنید.

    • ناشناس

      زمین

    • ناشناس

      فقط دلار

    • ناشناس

      20 هزار تومن داری؟؟؟!
      من جای تو بودم گاوداری میزدم

  • ناشناس

    هرچه میگذره بیشتر با مفهوم آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه و کاسبان تحریم آشنا میشم.

  • ناشناس

    چی با افتخار هم افزایش قیمت ها رو اعلام میکنن باید برین خجالت بکشین من که از رو رفتم

  • ایران

    حالا کجاش و دیدید روزای بدتر از این هم میاد.

  • ناشناس

    ما در تولید خودکفاییم همه چیز را خودمان تولید میکنیم !!!!!! اینقدر واردات وقاچاق کالا زیاده که کارخانه های داخلی به نفعشان نیست کالا تولید کنند واونا را ورشکست کرد!!!!!!! کسی نیست جلوی این واردات را بگیره!!!!!! آخه کدام کشور کالا را به ایران میفروشد؟

    • ناشناس

      مگه ایران لپ تاب تولید میکنه که میگی ما خودکفا شده ایم ایران
      در خیلی ازتولیداتش وابسته به دیگرکشورهاست

  • ناشناس

    دیگه خونمون ب جوش اومده بریدیم بخدا هربار هم میان با لبخند جلو دوربین میگن ما مردم استقامت میکنیم. بسه دیگه
    من تازه فهمیدم ما با ما فرق داره مثلا وقتی میگن ما در امنیتیم منظور ما خودشونه وقتی میگن ما استقامت میکنیم منظورشون از ما ما مردمه

  • David

    اون روز رفتم یه سری پاساژ قطعات کامپیوتری بزنم ، دیدم پشت ویترین لپتاپ هایی رو گذاشتن که cpu شون رو من ۲۰ سال پیش رو سیستم قدیمی ام داشتم و انداختم دور اونم یه قیمتی که فک میکردی دوربین مخفی گذاشتن تا بهت بخندن،لپتاپ هایی با core i3 که دیگه جزو پایین رده ترین cpu های شرکت اینتل به ۲۰ میلیون رسیده. لپتاپ قبلی من که ۶ سال پیش ۱میلیون و ۵۰۰ خریدم و الان خراب شده رو الان اوراقی ۴ میلیون برمیداره و امار گرفتم الان یه همچین لپتاپی اگه سالم بود الان ۱۵ میلیون ازم میخریدن ۱۰ برابر قیمتی که خودم خریدم اونم دسته دو!

  • ناشناس

    علی برکت ا…

  • ناشناس

    مشکل ما از شیردهی گاو ها نیست
    مشکل ما گاو هایی هستش که اقتصاد رو اداره میکنن
    واقعا متاسفم واس خودمون واس ایران چند هزار ساله که به این روز افتادیم اونم سر هیچ و پوچ
    فقط خدا به دادمون برسه همین